گروه‌سلامت: در آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره شمار مبتلایان و قربانیان آنفلوانزای نوع آ در 22 کشور واقع در منطقه مدیترانه شرقی، ایران به لحاظ شمار قربانیان این بیماری در بین 22 کشور نخستین مقام را به‌دست‌آورد.

اما چرا چنین رتبه‌ای برای ایران به دست آمده است؟ آیا دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص کوتاهی یا ضعف عملکرد داشته‌اند؟

دکتر حمید سهراب‌پور، رئیس بیمارستان شهید لبافی‌نژاد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با همشهری ضمن اشاره به این موضوع که میزان مرگ‌ومیر حاصل از ابتلا به بیماری آنفلوانزای نوع آ یک تا 2درصد مبتلایان است می‌گوید: در ایران نیز همین نسبت وجود دارد اما از آنجایی که جمعیت کشور ما زیاد است بنابراین جمعیت مبتلا افزایش می‌یابد و در نتیجه تعداد مرگ و میر نیز زیاد می‌شود.

ممکن است نسبت به کشورهایی مانند سوریه، اردن، لبنان و بعضی کشور‌های دیگر تعداد مطلق فوت ناشی از این بیماری زیاد باشد ولی تعداد نسبی مرگ و میرمبتلایان در محدوده قابل انتظار است؛

هر چند همین تعداد هم زیاد است و ما باید درصدد کاهش آن باشیم.دکتر سهراب‌پور درباره واکسن آنفلوانزا و اینکه آیا تعللی در ورود این واکسن به کشور صورت گرفته گفت: این واکسن جدید عرضه شده در آمریکا یکی دو ماه و در اروپا یکی دو هفته است که استفاده می‌شود و ما هنوز اطلاعات کافی در مورد آن نداریم و اینکه میزان اثر بخشی و عوارض آن چقدر است دقیقا مشخص نشده است ولی چون اف‌دی‌ای آن را تایید کرده و به‌عنوان واکسن مؤثر آنفلوانزا پذیرفته است بنابراین ایران نیز تقاضای واردات آن را داشته است؛

پس کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است.به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چون داروی این بیماری فقط از طریق مراکز بهداشتی توزیع می‌شود بنابراین به موارد مشکوک به این بیماری دارو داده می‌شود و از این جهت کمبودی نیست. البته باید توجه داشت که تمامی موارد مرگ‌و‌میر مشکوکی که در حال حاضر اتفاق می‌افتد باید با آزمایش، ثابت شود که از این بیماری است.

خوشبختانه اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفته ولی هنوز هم هستند افراد و بیمارانی که وقتی علائمی مشابه سرماخوردگی در آنها مشاهده می‌شود آن را جدی نمی‌گیرند، به پزشک مراجعه نمی‌کنند، به اندازه کافی استراحت نمی‌کنند و به محل کار می‌روند و دیگران را نیز در معرض ابتلا قرار می‌دهند.

علائم این بیماری همانطور که بارها گفته شده شبیه سرماخوردگی است که به‌سرعت شدید می‌شود و در مراحل حاد منجر به تب و کوفتگی شدید و اسهال و استفراغ و مرگ می‌شود.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان بیماری‌های داخلی نیز در پاسخ به این سؤال که چرا طبق آمار، ایران رتبه اول در مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای خوکی را دارد به همشهری می‌گوید:این بیماری بین افراد 35 تا 50 سال شایع است و چون جمعیت افراد در این رده سنی در ایران زیاد است بنابراین تعداد مبتلایان نیز بالطبع افزایش می‌یابد و نهایتا مرگ و میر‌های ناشی از آن زیاد می‌شود.این در حالی است که در کشور‌های منطقه شرق مدیترانه، جمعیت، کمتر از ایران است و تعداد فوتی‌های حاصل نیز کاهش می‌یابد.

دکتر خسرونیا می‌گوید: اگردر ابتدا توجه بیشتر و سریع‌تری به مسافران وارد شده به کشور در پرواز‌های خارجی می‌شد و این مسئله با وسواس بیشتری دنبال می‌شد بهتر بود؛ هرچند بعدا وزارت بهداشت به خوبی توانست در این عرصه وارد شود و با همکاری رسانه‌ها و مدارس، اطلاع‌رسانی خوبی در مورد آنفلوانزای نوع آ انجام دهد ولی کوتاهی اولیه در ورود این بیماری به کشور مؤثر بود. رئیس انجمن متخصصان داخلی می‌افزاید این نوع آنفلوانزا بیشتر ریه را درگیر عفونت می‌کند.

اگر مبتلایان به موقع به پزشک مراجعه کنند تعداد مرگ‌و‌میرها کاهش می‌یابد. این در حالی است که بسیاری بدون توجه به خطرات این بیماری از درمان‌های خانگی استفاده می‌کنند و به خوددرمانی می‌پردازند که مرگ و میر را زیاد می‌کند.

وی توضیح می‌دهد آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیری بر بیماری‌های ویروسی همچون آنفلوانزای خوکی ندارند ولی ضعف عمومی و بی‌حالی ناشی از این بیماری باعث ایجاد عفونت‌های ثانویه در بیمار می‌شود که پزشک را مجبور به تجویز آنتی‌بیوتیک می‌کند؛ ولی این به آن معنی نیست که کسانی که علائمی مشابه پیدا می‌کنند بدون مراجعه به پزشک اقدام به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک کنند.

به گفته خسرونیا رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین مانع ابتلای افراد به این بیماری است که می‌تواند سبب کاهش ابتلا و در نتیجه مرگ و میر شود.

در همین حال دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با توجه به تفاوت جمعیت کشورهای منطقه، مقایسه موارد مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای نوع «آ» میان آنها منطقی نیست و بسیاری از کشورهای منطقه مدت‌هاست موارد این بیماری را به سازمان بهداشت جهانی گزارش نمی‌دهند.

کد خبر 95474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز