شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت 20 نوامبر (29 آبان) اعلام کرد در نمونه‌های ویروس آنفلوآنزای خوکی به دست آمده از اولین دو مرگ ناشی از پاندمی بیماری در نروژ یک جهش ژنتیکی یافت شده است

 به گزارش خبرگزاری فرانسه البته سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد به نظر نمی‌رسد این جهش باعث شکل مسری‌تر یا خطرناک‌تر آنفلوآنزای H1N1 نمی‌شود و اینکه موارد مشابهی از جهش ژنتیکی که در جاهای دیگر جهان دیده شده است، باعث بیماری خفیفی شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید:‌ "این ویروس‌ها از اولین دو مورد مرگبار بیماری آنفلوآنزای پاندمیک و یک بیمار مبتلا به بیماری شدید، در نروژ جدا شده‌اند." اما افزود به غیر از این سه مورد،  موارد دیگری در آزمایش‌ها پیدا نشده است.

این سازمان وابسته به سازمان ملل افزود:‌ "دانشمندان نروژی نمونه‌های به دست آمده از بیش از 70 بیمار مبتلا به بیماری بالینی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده بودند و هیچ مورد دیگری از جهش به غیر از این سه مورد به دست نیامد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که این جهش ژنتیکی در این کشور گسترده نیست."

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گریگوی هارتل در این باره گفت این سازمان اعتقاد ندارد "این جهش تاثیر قابل توجهی در شیوع بیماری در حال حاضر داشته باشد."

با این حال این سازمان گفت جهش‌های مشابهی در برزیل، چین، ژاپن، مکزیک، اوکراین و آمریکا از همان ماه آوریل (فروردین)‌- هنگام شروع ظهور بیماری- مشاهده شده‌اند.

 این بیانیه می‌گوید: "به نظر می‌رسد این جهش‌ها به طور تک‌گیر و خودبه‌‌خودی رخ داده باشد. تا به حال، هیچ رابطه‌ای میان این ویروس جهش‌یافته و شمار کم بیماران مبتلا به آن یافت نشده است، و به نظر نمی‌رسد که این جهش ژنتیکی در حال گسترش یافتن باشد."

 به گفته هارتل برخی از افراد  مبتلا به ویروس جهش‌یافته علائم خفیفی بروز داده‌اند.

 سازمان جهانی بهداشت تاکید هیچ شاهدی وجود ندارد که این جهش ژنتیکی باعث مسری‌تر شدن یا مرگبارتر شدن بیماری آنفلوآنزای A شده باشد، و داروی ضدویروسی که برای درمان آنفلوآنزای شدید به کار می‌روند،  اوسلتامیویر (تامیفلو) و زانامیویر (رلنزا) همچنان بر این ویروس جهش‌یافته موثر هستند.

کد خبر 95761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز