شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

در حالیکه مسئولان کمیته کشوری آنفلوانزا نسبت به درپیش بودن موج سوم آنفلوانزای نوع آ هشدار می‌دهند

مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت بهداشت را به‌دلیل ضعف در اطلاع رسانی و انتشار آمار نادرست بیماران زیر سؤال برده است.

این گزارش حاکی است یک عضو کمیته کشوری آنفلوانزا، با بیان اینکه با بازگشت زائران بیت‌الله الحرام، موج سوم آنفلوانزای نوع آ وارد کشور می‌شود، گفت: پاندمی آنفلوانزای جدید هم‌اکنون در فاز 6بیماری (مرحله انتقال از انسان به انسان) است.

دکتر مسعود مردانی، به ایسنا گفت: با اشاره به عبور این بیماری از 5  قاره جهان در ادامه با بیان اینکه هر لحظه احتمال موتاسیون این ویروس در دنیا وجود دارد، اظهار کرد: چنانچه ویروس آنفلوانزای پرندگان غالب شود میزان مرگ و میر بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه نخستین موارد انسانی آنفلوانزای نوع آ در کشور، جوان ایرانی‌الاصل مقیم آمریکا بود، افزود: سپس موج اول با ورود شمار فراوانی از مبتلایان از طریق حج عمره آغاز شد که با توقف حج عمره فروکش کرد.

این عضو کمیته کشوری آنفلوانزا، آغاز موج دوم این بیماری را همراه با بازگشایی مدارس دانست و یادآور شد: در این موج طی 4 هفته گذشته با شمار فراوانی از دانش‌آموزان با علائم مواجه بودیم که اکنون فروکش کرده است.

اقدامات پیشگیرانه

هر فرد باید موارد زیر را جهت جلوگیری از راه انتشار ویروس رعایت کند.

1- پوشاندن بینی و دهان با دستمال در هنگام سرفه و عطسه و انداختن دستمال به سطل زباله بعد از استفاده از آن.
2- اگر از دستمال پارچه‌ای استفاده می‌کنیم روزانه دوبار آن را شسته و بعد از هر بار استفاده داخل کیسه پلاستیکی بگذاریم.
3- شستن دست با آب و صابون خصوصاً بعد از سرفه یا عطسه. مواد ضد‌عفونی‌کننده حاوی الکل هم بسیار مؤثر است. مدت مناسب شست‌وشو با آب گرم و صابون حدود 20 - 15 ثانیه است. استفاده از ژل‌های ضد‌باکتریال هم بسیار مؤثر است.
4- پرهیز از تماس دست با چشم‌ها و بینی خود؛ چرا که ویروس از این راه منتشر می‌شود.
5- ماندن در خانه به‌مدت 7 روز از بروز علائم یا تا زمانی‌که فرد 24 ساعت بدون علامت شود. این به معنی پرهیز از فعالیت‌های طبیعی شامل کار، مدرسه رفتن، مسافرت، خرید و شرکت در اجتماعات است.
6- بیماران مبتلا بایستی در خانه در تماس زیر 2 متر با سایر افراد، از ماسک استفاده کنند.
7- اگر بلافاصله دستمال در اختیار ندارید حداقل به جای کف دست، آستین لباستان را جلوی دهان و بینی بگیرید.
8- استفاده روتین و مداوم از ماسک جهت پیشگیری در این نوع آنفلوانزا توصیه نمی‌شود.
9- دست زدن به تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره درب‌ها در هنگام ابتلا می‌تواند عامل بیماری را به آنها منتقل و سبب آلودگی دیگران شود.
10- توصیه می‌شود از اسباب بازی‌های قابل
شست وشو برای کودکان استفاده شده  و از اسباب بازی‌های پارچه‌ای و پشمی خودداری شود.
11- درصورت امکان از حضور در مناطق شلوغ خودداری کنیم یا مدت آن را کاهش دهیم.
12- با باز کردن پنجره‌ها و درب‌ها در فواصل مناسب در روز برای حداقل هر بار 10دقیقه به تهویه مناسب محل کار، محل زندگی و کلاس درس کمک کنیم.
13- خانواده، دوستان و همکاران خود را تشویق کنید تا رفتارهای پیشگیری‌کننده را رعایت نمایند.
14- دانش‌آموزانی که دارای تب و علائم بیماری آنفلوانزا هستند به هیچ عنوان به مدرسه نروند.
15- خانم‌های شیرده که علائم آنفلوانزا دارند بهتر است هنگام شیردادن، از ماسک استفاده کنند و یا دستمال جلوی بینی خود قرار دهند و هرگز از شیر دادن امتناع نکنند.

عملکرد وزارت بهداشت لاک‌پشتی است

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: آنچه هم‌اکنون به‌عنوان آمار رسمی در مورد مبتلایان به آنفلوانزای نوع آ از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، آمار واقعی نیست، چراکه آمار خیلی بیشتر از این‌ بوده و روز به روز هم افزایش می‌یابد، این در حالی است که وزارت بهداشت حرکت لاک پشتی خود را در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و درمان و غربالگری آنفلوانزای نوع آ ادامه می‌دهد.

انوشیروان محسنی‌بندپی، به ایسنا افزود: وزارت بهداشت در مسئله آنفلوانزای نوع آ به‌صورت بینابینی عمل کرده است، اما در مجموع در ارتقای دانش و ارتقای آگاهی‌های مردم و شناسایی به‌موقع بیماران عملکرد موفقی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه آمارهای وزارت بهداشت در مورد شمار مبتلایان و قربانیان بیماری آنفلوانزای نوع آ غیرواقعی است، گفت: وزارت بهداشت آمار را به نقل از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعلام می‌کند، در واقع وزارت بهداشت اصلا به حوزه شناسایی آمار مبتلایان ورود پیدا نکرده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: مشاهدات نشان می‌دهد وزارت بهداشت تیم کاری‌اش را برای شناسایی آمار مبتلایان اعزام نکرده است.

کد خبر 95754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز