گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نحوه اطلاع‌رسانی وزارت‌ آموزش و پرورش درباره آنفلوانزای نوع A موجب نگرانی خانواده‌ها شده است

با آنکه هر روز اخباری مبنی بر تعطیلی برخی از مدارس کشور منتشر می‌شود اما از نظر آموزش و پرورش مرغ یک پا دارد و «هیچ مدرسه‌ای نباید تعطیل شود.»روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرد: تمهیدات لازم بهداشتی و آموزشی برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای نوع A در بین دانش‌آموزان اندیشیده شده است.

در این نامه تاکید شده است: « به هیچ‌وجه مدارس نمی‌تواند تعطیل گردد.» البته پیش از این وزیر بهداشت اعلام کرده که براساس دستورالعمل ابلاغ شده «اگر تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوانزای نوعA در مدرسه‌ای از حد تعیین شده بیشتر شود آموزش و پرورش باید آن مدرسه را تعطیل کند.»

ممنوعیت اطلاع رسانی در آموزش و پرورش

در ادامه نامه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش آمده است: « بهتر است هیچ‌گونه مصاحبه، خبر یا گزارشی در مورد آنفلوانزای نوع A از سوی معاونت‌ها و رؤسای سازمان‌های آموزش و پرورش بدون هماهنگی با شورای اطلاع‌رسانی انجام نگیرد.»

این شیوه اطلاع‌رسانی در حالی است که براساس اعلام وزارت بهداشت، بیشترین موارد مبتلایان آنفلوانزای نوع A، دانش‌آموزان هستند. توجه به این موضوع حساسیت‌های اطلاع‌رسانی هماهنگ و شفاف در این حوزه را دو چندان می‌کند.

پیش از این نیز در برخی از استان‌ها اعلام شده بود که نباید درباره آنفلوانزای نوع A در مدارس اطلاع رسانی شود. روزنامه خراسان در این باره به نقل از مدیر آموزش و پرورش نیشابور نوشت: « مدیران آموزش وپرورش استان مجاز به پاسخگویی به رسانه‌های گروهی در مورد آنفلوانزا نیستند.

براساس بخشنامه حراست سازمان آموزش و پرورش استان، نه ما و نه شبکه بهداشت و درمان حق افشای مطلبی را در این باره نداریم.» این همه در حالی است که کلاس درس برخی از مدارس کشور با حضور کمتر از نصف دانش‌آموزان تشکیل می‌شود.

ملاک تعطیلی مدارس

وزیر بهداشت درخصوص هماهنگی آموزش و پرورش با برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از آنفلوانزای نوع A در مدارس گفت: آموزش و پرورش دستورالعملی از ما گرفته که باید براساس آن رفتار کند.  با آنکه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که «به هیچ وجه مدارس نمی‌تواند تعطیل گردد»،

وزیر بهداشت معتقد است که «‌آموزش و پرورش باید طبق این دستورالعمل نسبت به تعطیلی مدارس مبتلا به بیماری آنفلوانزای نوع A اقدام کند. مدارس نباید کمتر و یا بیشتر از آنچه در این دستورالعمل آمده نسبت به تعطیلی مدرسه و کلاس اقدام کنند.»

از اظهارات مسئولان وزارت آموزش و پرورش چنین برمی‌آید که استراتژی «سکوت» را برای مقابله با آنفلوانزای نوعA در مدارس انتخاب کرده‌اند. جلوگیری از اطلاع رسانی صحیح درباره آنفلوانزای نوع A و تکیه بر تمهیدات اندیشیده شد که ریز آن اعلام نشده چاره‌کار نیست.

با آنکه وزارت آموزش و پرورش همچنان بر تعطیل نشدن مدارس اصرار می‌ورزد اما هر روز اخباری مبنی بر تعطیلی برخی از مدارس کشور منتشر می‌شود.آیا بهتر نیست با مردم صادق باشیم و از اقدامات انجام شده در مدارس برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای نوع A بگوییم و اینکه این کارها تا چه حد مفید واقع شده است. یا اینکه چه کارهایی باید انجام شود.

از تدوین دستورالعمل در ستاد تا اجرا در صف فاصله بسیار است. همان‌طور که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند دستورالعمل پیشگیری مقابله با آنفلوانزای نوع A به‌طور کامل اجرا نمی‌شود. نکته قابل توجه بروز برخی نا‌هماهنگی‌‌ها در اجرای این دستورالعمل در مدارس کشور است.

آنفلوانزای فصلی و تعطیلی مدارس

با آنکه وزارت آموزش و پرورش تاکید دارد که مدارس به هیچ‌وجه نمی‌تواند تعطیل گردد، مسئول روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استان زنجان از تعطیلی 61 مدرسه و 9 کلاس درس به‌دلیل شیوع آنفلوانزای فصلی در بین دانش‌آموزان در این استان خبر داد.

علی اسماعیلی به خبرگزاری مهر گفت: تا‌کنون ابتلای 5نفر از دانش‌آموزان استان به بیماری آنفلوانزای نوع A ثابت شده است. همچنین روز دوشنبه 11 هزار دانش‌آموز در مدارس استان غیبت کرده‌اند. پیش از این نیز فرماندار کاشان برای مقابله با آنفلوانزا همه مدارس این شهر را به‌مدت یک هفته تعطیل کرده بود.

فراموش نکنیم جلوگیری از اطلاع رسانی راه مقابله با آنفلوانزای نوع A در مدارس کشور نیست.

کد خبر 94935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز