شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز جمعه 20 نوامبر (29 آبان) اعلام کرد که آنفلوآنزای H1N1 پس رسیدن به اوج شیوع خود در اروپای غربی و آمریکا به سوی شرق در حال حرکت است.

 به گزارش خبرگزای رویترز سازمان جهانی بهداشت در آخرین اعلامیه خود درباره شیوع آنفلوآنزای A می‌گوید دست کم 6770 مرگ در ناشی از این بیماری از هنگام ظهور بیماری در ماه آوریل (فروردین) ثبت شده است، و 520 مورد مرگ و میر در هفته گذشته رخ داده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: "نشانه‌های اولیه از اوج گذشتن فعالیت بیماری در برخی از نواحی نیمکر شمالی" به چشم می‌خورد.

 آنفلوآنزای H1N1 هنوز در آمریکا شیوع دارد، گرچه به نظر می‌رسد در اغلب نواحی این کشور به جز شمال شرق این کشور از اوج شیوع  خود گذشته است. اما شدت سرایت بیماری در کانادا همچنین در حال افزایش است، و بیشترین شمار ویزیت‌های دکترها را مربوط به بیماران کودک است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، به نظر می‌رسد که شیوع آنفلوآنزا در کشورهای اروپای غربی از جمله بلژیک، انگلیس، ایسلند و ایرلند بعد از دوره‌ای از شیوع‌های شدید از اوج خود گذشته است.

بر اساس این گزارش، نروژ و کشورهای بیشتری در شرق اروپا از جمله گرجستان، لیتوانی، مولدوای و صربستان افزایش شدید موارد بیماری شبه‌آنفلوانزا و عفونت‌های حاد تنفسی را گزارش می‌دهند.

قزاقستان، ازبکستان، و بخش‌های از افغانستان - به خصوص کابل- نیز شمار فزاینده‌ای از موارد آنفلوآنزا را گزارش می‌کنند.

آنتونی مانتز، متخصص اپیدمیولوژی پزشکی در گروه آنفلوآنزای سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت:‌ "آنچه اساسا در حال رخ دادن است، گسترش بیماری به سوی شرق است. به طور معمول آنفلوآنزای فصلی همیشه از غرب شروع می‌شود و به سوی شرق حرکت می‌کند. به نظر می‌رسد در مورد آنفلوآنزای  H1N1 نیز همین الگو حکفرماست، به جز اینکه شیوع بیماری بسیار زودتر از حد معمول در امسال رخ داده است."

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سرایت بیماری در آسیای شرق همچنان فعال است، "در ژاپن، فعالیت آنفلوآنزا بالا باقی مانده است، اما در سطح ملی پایدار است و ممکن است در نواحی پرجمعیت شهری اندکی درحال کاهش یافتن باشد."

به گفته سازمان جهانی بهداشت اغلب  کشورهای نواحی گرمسیری، در آمریکای جنوبی و مرکزی به جز پرو و کلمبیا کاهش موارد بیماری را گزارش کرده‌اند.

کد خبر 95686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز