همشهری آنلاین: تلفات رسمی ناشی از آنفلوآنزای خوکی در چین پس از اینکه دولت چین دستور داد گزارش‌دهی دقیق‌تری در این مورد صورت گیرد، در طول دو هفته گذشته سه‌ برابر شده است

این دستور پس از آن صادر شد که تردید‌هایی در مورد مخفی‌‌‌کاری مورد شیوع آنفلوآنزای خوکی در چین ابراز شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه اول دسامبر (10 آذر)‌ روی وب‌سایت وزارت بهداشت چین منتشر شده است،‌ می‌گوید شمار افراد فوت‌شده به علت آنفلوآنزای A (H1N1)، در رقم قبلی 53 نفر در طول آخر هفته به 178 نفر افزایش یافته است.

 این بیانیه‌ای دلیلی بر این افزایش ناگهانی در اختیار نمی‌گذارد،‌ اما این آمار جدید پس از آن  منتشر می‌شود که به دنبال اظهارنظرهایی از جانب یک پزشک منتقد مشهور که صحت آمار تلفات بیماری را زیر سوال برده بود،‌ دستور داد که گزارش‌دهی شفاف‌تری در این مورد انجام شود.

این بیانیه یادآور شده است که "شمار موارد بیماری شدید و مرگ‌ها به طور مداوم در حال افزایش است."

 "وضعیت همه‌گیری بیماری در کشور ما هنوز هولناک باقی می‌ماند."

علیرغم گزارش ده‌ها هزار مورد ثابت‌شده آنفلوآنزای A در چین از هنگام بروز اولیه بیماری در آمریکای شمالی، میزان تلفات گزارش‌‌شده در این کشور پایین‌تر از سایر کشورها بوده است.

 تردیدها در مورد مخفی‌کاری درمورد میزان تلفات بیماری ماه گذشته هنگامی بالا گرفت، یک کارشناس پزشکی ژونگ ناشان در مصاحبه با یک روزنامه چینی گفت مظنون است که مقامات در برخی از نواحی میزان تلفات بیماری را کمتر گزارش می‌‌‌کنند تا مقامات بالاتر را قانع کنند که ویروس را محدود کرده‌اند.

ژونگ در سال 2003 پس از آنکه در برابر موضع رسمی در مورد سندرم حاد شدید تنفسی یا سارس (SARS) ایستادگی کرد تا به آشکار شدن شیوع واقعی بیماری کمک کند،‌ مورد احترام گسترده قرارگرفت.

دولت چین در ابتدا سعی کرد که شیوع سارس را پنهان کند و تنها بعد از گسترش بیماری به سایر کشورها به وجود بیماری در این کشور اعتراف کرد.

 مقامات چینی از جمله وزیر بهداشت چن ژو در ماه‌های اخیر مکررا هشدار داده‌اند که این کشور احتمالا با افزایش شدید در موارد عفونت و مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزای خوکی
در طول زمستان که آنفلوآنزا بیشترین بیماری‌زایی را دارد،‌ را روبه‌رو خواه بود. 

بیانیه وزارت بهداشت چین در روز سه‌شنبه می‌گوید بیش از 91000 مورد تاییدشده ابتلا به ویروس  H1N1 در این کشور اثبت شده است،‌ که اکثر آنها بهبود پیدا کرده‌اند.      

کد خبر 96601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز