همشهری آنلاین: مرگ ناگهانی یک پسر نوجوان به جز این سالم در هفته اخیر به علت آنفلوآنزای خوکی مقامات کانادایی را وا داشت تا واکسیناسیون بر ضد آنفلوآنزای خوکی را سرعت بخشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مسئول بهداشت عمومی تورونتو، دیوید مک‌کوون، سه‌شنبه 27 اکتبر (5 آبان) در یک کنفرانس خبری گفت: "خبر غم‌انگیز مرگ این پسر یادآور این حقیقت است که در حالیکه در اغلب موارد بیماری آنفلوآنزای خوکی خفیف است، بیماری شدید و مرگ بخشی از تصویر این پاندمی است."

 او گفت: "و به همین خاطر است که واکسیناسیون برای هر کسی توصیه می‌شود."

 اوان فروتاگلیو، 13 ساله، روز شنبه در جریان یک مسابقه هاکی دچار تب و تهوع شد و روز بعد به یک درمانگاه سرپایی برده شده تا دکتر او را ببیند.

 دکتر با تشخیص اشتباه آنفلوآنزای ملایم فصلی با تجویز استامینوفن و دارو برای رفع تهوع او را به خانه فرستاد. این پسر بعدا در خانه درگذشت.

پدر این نوجوان، پل فراستاگلیو، به تلویزیون CBC کانادا گفت: "‌ما از فقدان یک پسر13 ساله کاملا سالم که در طول 48 ساعت از علائم جزئی آنفلوآنزا ...در خانه به بستر مرگ افتاد، در شوک بسیار بزرگی هستیم."

روز دوشنبه، بزرگترین برنامه واکسیناسیون کانادا تا به حال در سطح ملی آغاز شد تا از انتشار ویروس بالقوه مرگبار آنفلوآنزای آ (H1N1) جلوگیری شود.

بومیان سرخپوست، جوانان، کارکنان پزشکی- گروه‌هایی که در بیشترین معرض خطر عفونت وخیم قرار دارند- در اولویت برای دریافت واکسن آنفلوآنزای خوکی هستند.

مک‌کوون گفت در تورونتو،‌ بزرگترین کلانشهر کانادا، برنامه قبلی در مورد گشایش درمانگاه‌های اختصاصی واکسیناسیون از 2 نوامبر (11 آبان) را کنار گذاشته است، و به جای آن در تلاش است تا روز پنجشنبه 5 نوامبر (14 آبان) دسترسی همگانی به واکسن آنفلوآنزای خوکی را فراهم آورد.

در نقاط دیگر کانادا،‌ صف‌های طولانی در خارج کلینیک‌های پزشکی تشکیل شده است،‌ و هزاران نفر می‌خواهند اولین افرادی باشند که واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

تا به حال آنفلوآنزای خوکی باعث مرگ دست کم 80 نفر، بستری شدن بیش از 1500 نفر و نزدیک به 300 پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه شده است.

 تصور بر این است که یک دختر یازده ساله که در بیمارستانی در اوتاوا روز شنبه درگذشت،‌ اولین مرگ ناشی از موج دوم آنفلوآنزای خوکی باشد که اکنون دارد این کشور را فرامی‌گیرد.

کد خبر 93972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز