گروه شهری: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از شست‌وشوی روزانه وسایل نقلیه عمومی در جهت پیشگیری و مبارزه با آنفلوانزای نوع A خبر داد.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های مشترک این مرکز با شهرداری تهران عنوان کرد: از ابتدای همه‌گیری آنفلوانزای نوع A جلسات منظمی با مسئولان سلامت شهرداری تهران برگزار و برنامه‌هایی در این راستا تهیه و اجرا شد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در زمینه حمل‌ونقل عمومی اقدامات مناسبی برای پیشگیری از آنفلوانزای نوع A ترتیب داده است، ادامه داد: شست‌وشوی روزانه وسایل نقلیه عمومی و بهسازی ایستگاه‌ها برای برخورداری از تهویه مطبوع در جهت کاهش انتقال موارد بیماری در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت عنوان کرد: تلاش می‌کنیم این بیماری به‌گونه‌ای مدیریت شود تا خسارات به حداقل برسد و کمتر شاهد ابتلای افراد به بیماری آنفلوانزای نوع A باشیم.

گویا با اشاره به ظرفیت شهریاران جوان برای آموزش و اطلاع رسانی شهروندان جهت پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری آنفلوانزای نوع A تصریح کرد: شهرداری تهران اقدامات درخور توجه و قابل تقدیری را در این زمینه به‌ویژه با همکاری آموزش و پرورش درخصوص آموزش به دانش‌آموزان انجام داده است.

وی فرهنگسازی در مساجد را جهت پیشگیری و کاهش ابتلای شهروندان به آنفلوانزای نوع A حائز اهمیت دانست و افزود: با توجه به اهمیت مسائل بهداشت در محیط مساجد، آموزش به ائمه جماعات و خدام مساجد در دستور کار قرار دارد.

همچنین به نمازگزاران توصیه می‌شود تا برای اقامه نماز از سجاده و جانمازهای شخصی استفاده کنند.رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده از ماسک‌های بهداشتی برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به بیماری مؤثر نیست، خاطرنشان کرد: ماسک‌های بهداشتی برای استفاده پرستاران و پزشکان و کسانی که در مراکز بهداشتی و درمانی ارائه خدمت می‌کنند، استفاده می‌شود.

گویا با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای نوع A بیماری خفیفی است، تصریح کرد: این بیماری حتی بدون داروهای ضد‌ویروسی تا 98 درصد خودبه‌خود بهبود می‌یابد اما ممکن است در برخی از افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند به‌صورت شدید و خطرناک بروز کند.

وی تاکید کرد: بروز آنفلوانزای نوع A در زنان باردار و افرادی که مبتلا به بیماری قلبی، ریوی، کبدی، دیابتی و سرطانی هستند بسیار خطرناک است.گویا سرعت انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر را بالا عنوان کرد و افزود: علائم بالینی این بیماری کاملا مشابه آنفلوانزای معمولی است و استفاده از یک مسکن ساده مثل استامینوفن و استراحت در منزل برای بهبودی بیماری کفایت می‌کند.

وی رعایت توصیه‌های بهداشتی برای کاهش ابتلای شهروندان به آنفلوانزای نوع A را ضروری دانست و تصریح کرد: افراد مبتلا می‌توانند پس از اتمام دوره درمان که پزشک به آنها توصیه کرده است یعنی 24ساعت بعد از قطع تب و ضمن رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت حدفاصل یک یا 2‌متری از فرد مبتلا به بیماری در اماکن عمومی حضور پیدا کنند.

کد خبر 94496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز