مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

احسان پیربرناش: گفت‌وگوی ویژه همشهری‌مسافر با مهندس براری مجری خط 2 و 5 و توسعه خطوط مترو

  • آقای براری،ظاهراً توسعه شرقی خط 2 مترو،از جدی‌ترین برنامه‌های فعلی است.

بله ‌توسعه شرقی خط 2 از دانشگاه علم‌وصنعت به سمت ترمینال شرق و به فاصله 8کیلومتر است. ایستگاه‌های شهیدباقری و تهرانپارس هم که قبلا افتتاح شده‌اند باعث خلوتی ایستگاه علم‌وصنعت شده و علاوه بر آن اتوبوس‌های تندرو نیز نسبتا خلوت شده‌اند. تا اواخر پاییز یا اوایل تابستان نیز ایستگاه فرهنگسرا که در داخل فرهنگسرای اشراق است به بهره‌برداری خواهد رسید.

  • در خصوص ایستگاه‌های 2-2-Z و 3-2-Z چه کارهایی صورت گرفته و محل این ایستگاه‌ها کجا خواهد بود؟

3-2-Z ، 200متر قبل از بیمارستان سرخه‌حصار است که طراحی‌ها صورت گرفته و تکلیف زمین‌ها تا حدودی روشن شده است. ایستگاه2-2-Z نیز 300متر بعد از تقاطع جشنواره خیابان دماوند و بزرگراه شهیدیاسینی واقع خواهد شد. درخصوص زمین‌های این ایستگاه نیز صحبت‌هایی شده که اگر تا یک‌ماه دیگر در اختیار ما قرار بگیرد، در دهه فجر سال 1390 آن را افتتاح خواهیم کرد.

  • مجری هر دو طرح شما هستید؟

3-2-Z در اختیار سازمان پایانه‌ها قرار دارد. طبقه منفی3 پایانه، ایستگاه مترو می‌شود. طبقه منفی2 تیکت‌ها و مناطق مشترک مترو و پایانه قرار دارد و طبقه اول هم در اختیار پایانه قرار دارد.

  • در مورد رکوردهایی که گفته می‌شود به ثبت رسانده‌اید، صحبت می‌کنید؟

بله، ما ایستگاه تهرانپارس را 5/1سال پس از افتتاح، به بهره‌برداری رساندیم که نه تنها در ایران که در دنیا هم یک رکورد محسوب می‌شود. ایستگاه شهیدباقری هم در حدود 2سال طول کشید.

  • مگر میانگین آن در دنیا چه‌قدر است؟

در ایران 5/2 تا 3سال و در دنیا بیش از 5/1سال است. البته ما اگر امکانات، ماشین‌آلات و بودجه بهتری داشته باشیم زودتر از این افتتاح خواهیم کرد.

  • با این حساب سرخه‌حصار ایستگاه پایانی خواهد بود؟

کار ما از پایانه سرخه‌حصار تا پایانه پردیس ادامه خواهد داشت که متولی آن وزارت مسکن خواهد بود. چون خارج از محوطه همشهری‌حساب می‌شود و در اختیار شهرداری تهران نیست.

  • خط 2 شامل چند فاز است و هر کدام در چه مرحله‌ای قرار دارند؟

خط 2، چهار فاز دارد؛ فاز یک در سال86 به اتمام رسید. فاز2 مربوط به ایستگاه فرهنگسرا می‌شود که 3ماه دیگر کار آن به اتمام خواهد رسید. فاز3 ایستگاه2-2-Z و فاز4 تا پایانه شرق خواهد بود. احداث هر ایستگاه 2سال به طول خواهد انجامید و حفاری هر کیلومتر تونل هم 2سال طول می‌کشد، اما این مقدار زمان برای کار موازی است، نه برای هر کدام از این‌ها، کار ما البته فقط احداث تونل است و ایستگاه‌ها برعهده ما نیست. ما تونل‌ها را 2سال پس از شروع کار تحویل خواهیم داد.

  • دیگر چه برنامه‌هایی برای مترو دارید؟

سیستم اعلام و اطفای حریق اتومات را در خط2 در دست اجرا داریم که سیستم اعلام یک‌ماه و اطفای حریق 6ماه دیگر انجام خواهد شد. پله‌برقی‌های ایستگاه‌های شهیدباقری و تهرانپارس نیز ظرف مدت 4ماه آینده تحویل داده می‌شود. تعداد آسانسورها را نیز طی یک‌سال آینده در خطوط‌یک، 2 و 5 به 77دستگاه اضافه خواهیم کرد.

  • از خط 5 چه اخبار تازه‌ای دارید؟

در خط5 ما طی 2ماه‌ آینده ایستگاه محمدشهر را خواهیم داشت. در ایستگاه‌های استادیوم آزادی و گرمدره هم کار ما در سال86 و 87 به اتمام رسیده و آماده مسافرگیری است، فقط باید راه دسترسی به آن را بدهند که جزو وظایف ما نیست. غیر از محمدشهر یک مقداری در پایانه مهرشهر خرده‌کاری داریم مثل تعمیر دستگاه‌ها که طی 6ماه آینده انجام خواهد شد و در خط5 کاری باقی نمی‌ماند.

  • انگار یک اتفاقاتی نیز در خط 3 دارد می‌افتد.

بله، توسعه جنوبی خط 3  از بزرگراه آزادگان تا اسلام‌شهر است که بنده تازه حکم آن را گرفته‌ام. فعلا در حد انتخاب مسیر مطمئن هستیم و هنوز عملیاتی نشده. فکر می‌کنم اگر 6ماه دیگر مصاحبه‌ای داشته باشیم بتوانم اطلاعات کامل‌تری به شما بدهم، اما فعلا تا این حد می‌گویم که اگر بودجه به‌موقع تزریق شود می‌توانیم در سال 91 آن را به بهره‌برداری برسانیم.البته در این میان برای ما ایمنی در اولویت قرار دارد. اگر لازم باشد کار را با یک ماه تاخیر انجام می‌دهیم، اما ایمنی را به هیچ‌عنوان کاهش نمی‌دهیم.

  • پیمانکاران این پروژه چینی بودند؟!

خیر، تا قبل از این شرکت‌های چینی هماهنگ‌کننده بودند، اما در این کار چینی‌ها هیچ‌کاره بودند. ما تجهیزات‌مان را از 3پیمانکار ایرانی گرفتیم؛ کارهای برقی را از نیرو تابلو، تاسیسات و تهویه را از ایران‌ابزار و سیستم مخابرات و کنترل و علامت‌دهی را از شرکت خاتم گرفتیم.

  • یعنی چینی‌ها کارشان خوب نبود؟

چرا، خوب که بودند اما در حد خودشان. ببینید شما نباید از یک 206 انتظار یک بنز را داشته باشید، چینی‌ها در حد 206 عالی کار کردند!

  • پس چینی‌ها هم نقش داشتند؟

ما جنس‌هایی از چینی‌ها گرفتیم که فقط بدنه‌اش چینی بود، وگرنه ساخت کشورهایی مثل آلمان و سوئیس و فرانسه است. قطار چینی ما فقط بدنه‌اش چینی است، وگرنه ترمز آن را از ایتالیایی‌ها و سیستم کنترل قطار را از سوئد وارد کردیم. چینی‌ها فقط هماهنگ‌کننده هستند و ما عمده فعالیت‌های خود را به‌خصوص در بخش‌های حساس به اروپایی‌ها واگذار کردیم.

  • و به عنوان سوال آخر، بگویید اصلاً این عملیات چه‌قدر هزینه روی دوش شهرداری دارد؟

هر کیلومتر تونل با کلیه تجهیزات و امکانات و واگن‌ها در حدود 40میلیارد هزینه دارد. واگذاری به‌موقع بودجه‌ها باعث آسایش شهروندان خواهد شد که امیدواریم به نتایج دلخواه برسیم.

همشهری مسافر

کد خبر 92773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز