مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

محمد اشعری: توسعه ارزی مترو، سرانجام تصویب شد؛ یک فوریت طرح استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای مترو تهران و شهرهای بزرگ دیگر، هفته گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و خوشبختانه، به دور از نگاه‌های آلوده به سیاست، به تصویب رسید.

 بسیاری بر این عقیده‌اند که اگر مترو تهران ـ به عنوان شریان اصلی حمل و نقل آینده پایتخت ـ با همین اعتبارها و بدون کمک‌های فوری، روند خود را ادامه دهد، تا 30 سال دیگر هم تکمیل نمی‌شود.

وضعیت ترافیک منطقه ما نیز ارتباط تنگاتنگی با مترو دارد.هنوز ایستگاه‌های متروی مرکزی‌ترین منطقه پایتخت، کامل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.چطور می‌توان انتظار داشت که خیابان‌های منطقه 6 ترافیک روانی داشته باشند؟

اجازه دهید به این ماجرا از 2 منظر نگاه کنیم: نخست ، زمان را بیاورید عقب؛ حوالی سال 53 که عملاً عملیات اجرایی مترو تهران در دستور کار قرار گرفت و سال‌ها بعد مسکوت ماند، تا به امروز، تنها 110 کیلومتر زیرزمین تهران، ریل‌کشی شده است. اگر این روند کند را با برنامه جامع حمل و نقل عمومی جمع کنید، به این نتیجه می‌رسید که مترو پایتخت به اعتبار و البته توجه بیشتری نیازمند است،

چرا که سهم این وسیله مهم شهری در همان قانون 30 درصد در نظر گرفته شده، در حالی که هم‌اکنون 5 درصد جابجایی شهروندان پایتخت را به عهده دارد. وقتی سال‌ها ـ به هر دلیل منطقی و قانونی یا غیر آن، ـ به مترو بی‌توجهی می‌شود، نباید انتظاری جز این داشت که نمایندگان ملت در مجلس دست به کار شوند و فکری به حال پایتخت کنند.

 استفاده بجا از صندوق ذخیره ارزی تا سقف یک میلیارد دلار در سال 88 نوید توسعه قطارهای شهری را می‌دهد؛ البته اگر بودجه‌ای زودرس باشد برای مترو تهران و به کمک اعتبارهای شهرداری بیاید... نگاه دوم ، نتیجه دیگری که می‌توان از این اتفاق مثبت گرفت، نیاز چندانی به حافظه تاریخی ندارد،

همین چند سال گذشته را اگر مرور کنید و بحث‌ها و درگیری‌های سیاسی را به یاد آورید، حتماً بخشی از ذهتان روزهای تحریم غیرعلنی تهران را به یاد می‌آورد که اتوبوس‌های تازه تولید به شهر تهران نمی‌رسید یا اعتبارهای دولتی مترو در میان بروکراسی‌های اداری و نامه‌نگاری‌های مرسوم، دود می‌شد.

 حالا با یکدلی مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک نتیجه‌گیری رخ نشان می‌دهد؛ نتیجه‌ای که بیش از اینها باید اجرا می‌شد: «حل مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف و خصوصاً حمل و نقل و ترافیک که با دقت و هزینه و اعصاب مردم سر و کار دارد،‌تنها با کمک همه دستگاه‌ها صورت خواهد گرفت.» 

 تکمله : حتماً همه شما و ـ ان‌شاالله ـ مسئولان قبول دارند همه دستگاه‌های کشور باید بدون نگاه‌های سیاسی و غرض‌ورزی‌های جناحی، تنها به فکر حل مشکلات مردم باشند، ولی این اصل اساسی، مدت‌ها در محاق و محرومیت بود. حالا حساب ذخیره ارزی به کمک مردم تهران می‌آید تا شاهد حرکت مترو به سمت پیشرفت باشند و وعده‌های شهری محقق شود.

همشهری محله - 6

کد خبر 92600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز