مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

نیره بهتری: تصویب یک فوریت طرح برداشت دو میلیارد دلاری مترو تهران و 10کلان‌شهر دیگر برای توسعه قطار شهری با رای قاطع نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی، این روزها دلگرمی زیادی را برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده است

دلگرمی برای پایان یافتن ازدحام و شلوغی مترو و نجات از ترافیک سرسام‌آور خیابان‌های شهر. حالا فقط یک گام تا تامین منابع ارزی مترو و افزوده شدن صدها واگن به خطوط مترو کلان‌شهر تهران باقی‌مانده است که باید به دست نمایندگان مردم در خانه ملت حل و فصل شود. [آشنایی با مترو]

بعد از این‌که مشکلات تامین مالی و اعتباری شرکت مترو تهران گزارش‌های متعددی را از سازمان بازرسی کل کشور، ‌دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس راهی مراجع مختلف از جمله دفتر رییس مجلس شورای اسلامی‌کرد، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دست به کار شد و گزارشی را درخصوص پرداخت تعهدات معوقه دولت به شرکت مترو تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

در بندهای این مصوبه به دولت توصیه شد سود وام‌های دریافتی از بانک‌ها تا پایان سال1378 را از ابتدای سال1380 پرداخت نماید. سود دوره مشارکت وام‌های دریافتی از بانک‌ها تا پایان سال1379 پس از کسر 2درصد بالمناصفه(50-50) از طرف دولت و شهرداری تهران پرداخت شود.

بازپرداخت اقساط اصل و سود تسهیلات مالی بلندمدت خارجی(فاینانس) ‌توسط مترو، برعهده دولت خواهد بود...اما پس از این‌که گزارش مذکور نیز نتیجه‌ای را به همراه نداشت، کمیسیون عمرانی‌ها دست به‌کار شدند و طرحی را برای برداشت مستقیم مترو از صندوق ذخیره ارزی راهی صحن علنی مجلس کردند.

ترافیک سرسام‌آور خیابان‌ها، شلوغی و ازدحام درمترو، شدت آلودگی هوای شهر با کاهش دمای هوا و اعتراض و گلایه شهروندان تهرانی نیز عواملی بودند که نمایندگان مردم در مجلس هشتم شورای اسلامی‌را ترغیب کردند تا با رای قاطع خود یک فوریت طرح برداشت مستقیم یک‌میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی را برای توسعه مترو تهران و یک‌میلیاردریال برای شهرهایی که طرح احداث مترو را در دست دارند، تصویب کنند.

مجلس با تمام توان به مترو کمک خواهد کرد

تصویب یک فوریت برداشت مستقیم مترو از صندوق ذخیره ارزی یکی از طرح‌هایی بود که با کمترین مخالفت از سوی نمایندگان مردم در مجلس هشتم شورای اسلامی‌روبه‌رو شد و به تصویب رسید. اسدا... عباسی، عضو فراکسیون مدیریت شهری با اشاره به تصویب این طرح می‌گوید: بررسی طرح یک فوریتی برداشت از حساب ذخیره ارزی برای مترو تهران و 10کلان‌شهر دیگر در صحن علنی مجلس مورد موافقت قرار گرفت.

نماینده مردم املش در مجلس شورای اسلامی‌درخصوص رای قاطع نمایندگان مردم در مجلس معتقد است: مجلس با تمام توان به مترو کمک خواهد کرد زیرا هرچه برای توسعه مترو هزینه شود در درازمدت قابل بازگشت خواهد بود. براساس این طرح 2ردیف جداگانه برای مترو تهران و هم‌چنین 10کلان‌شهر کشور جهت استفاده از حساب ذخیره ارزی در بودجه سال88 جهت توسعه خطوط مترو ایجاد می‌شود.

هم‌اکنون متروهای کلان‌شهرها به‌خصوص مترو تهران با مشکلات عدیده‌ای ازجمله نداشتن بودجه دست و پنجه نرم می‌کنند که باید به آن کمک کرد. به گفته او باز کردن کلید ترافیک در تهران و بیشتر کلان‌شهر‌ها استفاده از خطوط ریلی است که مجلس به آن اهتمام دارد. از این‌رو براساس این طرح یک فوریتی مبلغ یک میلیارددلار در سال88 به عنوان تسهیلات به مترو تهران اختصاص می‌یابد.

وقت شهروندان را به آن‌ها برگردانیم

یکی دیگر از نمایندگانی که به یک فوریت طرح برداشت مستقیم مترو از صندوق ذخیره ارزی رای موافق داده، یوناتن بت‌کلیا، نماینده هموطنان زرتشتی و کلدانی در مجلس هشتم شورای اسلامی‌است. او معتقد است: جمعیت کلان‌شهر تهران هر روز زیادتر می‌شود و این جمعیت نیازمند راه و وسیله حمل‌ونقل عمومی ‌است.

این در حالی است که ما از تمام ظرفیت مترو بهره‌مند نیستیم و روزانه ساعات زیادی را در راه‌ها و پشت چراغ‌قرمز از دست می‌دهیم. بت‌کلیا که در ترافیک محدوده‌کوی‌نصر با ما گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: مسیری که در ساعات بدون ترافیک در 10 تا 15دقیقه طی می‌کردم، هم‌اکنون در یک‌ساعت‌و45دقیقه طی می‌کنم و باید بدانیم که این مشکل تمام شهروندان تهرانی است که هر کدام به ناچار باید ساعات و دقایق مفید و ارزشمند خود را در ترافیک از دست بدهند.

از این‌رو مترو بزرگ‌ترین راهکار برای نجات از این ترافیک است. این در شرایطی است که ایستگاه‌های مترو کم هستند و در هر خط تعداد واگن‌های بیشتری باید وجود داشته باشد که هم‌اکنون این چنین نیست. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به روند تصویب تا اجرای این طرح می‌گوید: پس از این‌که طرحی در مجلس به تصویب برسد، به شورای نگهبان ارسال می‌شود و بعد از تایید بلافاصله اجرا یی
خواهد شد.

تصویب طرح برداشت مستقیم مترو از صندوق

و اما کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ‌توافق نظر اکثریت مجلس را برای تصویب یک فوریت این طرح نشان‌دهنده نظر مثبت مجلس برای توسعه مترو پایتخت دانسته و معتقد است: کلان‌شهر تهران مجموعه‌ای از مردم سراسر استان‌های کشور است و به همین خاطر نمایندگان دیگر استان‌ها نباید خود را مستثنی از معضل ترافیک تهران بدانند.

به اعتقاد کوثری اگر تمام سکنه شهر تهران را مردم همین شهر و دیار تشکیل می‌دادند، شاید اصلا نیازی به  مترو نبود و همین خیابان‌ها و بزرگراه‌ها کفایت تردد ساکنان شهر را می‌کرد، اما مهاجرت مردم از سراسر کشور به این شهر که البته قشر عظیمی ‌از آن‌ها به دعوت سازمان‌ها و ادارات دولتی در پایتخت مستقر شده‌اند باعث شلوغی بیش‌از اندازه تهران شده‌است

بنابراین مشکلات ترافیکی شهر تهران را نباید مختص این شهر دانست و همه مسئولان باید برای حل و رفع آن دست به دست هم بدهند. او هم‌چنین درخصوص طرح برداشت مستقیم مترو از صندوق ذخیره ارزی می‌افزاید: پیشرفت توسعه مترو نیازمند پول و اعتبارات کافی است و مبلغ یک‌میلیارد دلار می‌تواند در سرعت بخشیدن به پیشرفت توسعه قطار شهری کمک شایانی داشته باشد. بنابراین امیدواریم که نمایندگان مجلس نیز با توجه به ضرورت توسعه مترو، با رای قاطع این طرح را به تصویب برسانند.

مشکلات مترو از میان برداشته خواهد شد

رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی ‌هم با اشاره به ضرورت تامین مستقیم منابع ارزی موردنیاز مترو از حساب صندوق ذخیره ارزی تصویب طرح یک فوریتی برداشت ذخیره ارزی برای توسعه مترو را اتفاقی خوب می‌داند و به همشهری‌مسافر می‌گوید:

طرح یک فوریتی برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی برای مترو تهران و 10کلان‌شهر دیگر زمینه برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی را فراهم می‌کند. مهندس محمدحسن مقیمی‌که به عنوان رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی‌ نظر کاملا مثبتی نسبت به تصویب این طرح دارد، معتقد است: با تصویب این طرح دولت مکلف است که امکان برداشت از حساب ذخیره ارزی را برای مترو فراهم کند و مشکلات از سر راه برداشته خواهد شد.

 به گفته مقیمی اگر بخواهیم براساس قانون حمل‌ونقل عمومی‌ و بهینه‌سازی مصرف سوخت عمل کنیم و به سهم 30درصدی مترو در حمل‌ونقل درون‌شهری برسیم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در بخش مترو داریم که امکان برداشت از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع توسعه آن باشد. طرح برداشت از حساب ذخیره ارزی تنها مربوط به شهر تهران نمی‌شود و این امکان را برای کلان‌شهرهای دیگر نیز فراهم می‌کند که نمایندگان مجلس با تصویب یک فوریت این طرح زمینه توسعه سریع خطوط مترو در کشور و حل معضل ترافیک را فراهم کردند.

همشهری مسافر

کد خبر 92770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز