مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

مهرداد لاهوتی* بررسی اثرات اقتصادی مترو در شهر تهران بیانگر آن است که به ازای جابه‌جایی هر نفر در هر متر، در حدود 7/0 لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود

با افزایش مسافران مترو به 2 میلیون جابه جایی در روز میزان بنزین صرفه‌جویی شده در هر روز به بیش از 365 هزار لیتر خواهد رسید. گذشته از این صرفه‌جویی که می‌تواند در هر سال برای اقتصاد کشور بسیار مثبت باشد، می‌توان به اثرات زیست‌محیطی ناشی از تولید گاز‌های گلخانه‌ای و کاهش آلودگی هوا به‌ویژه در شهر تهران اشاره کرد.

با بهره‌گیری از مترو و سیستم حمل‌ونقل انبوه بر، سالانه از ورود 280 هزار تن از انواع آلاینده‌ها به  شهر تهران کاسته خواهد شد.

از طرفی در ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه کشور آمده است که باید سالانه 4 هزار میلیارد تومان در اختیار شهرداری‌های کشور برای توسعه حمل‌ونقل عمومی قرار گیرد. این در حالی است که منابع مالی دولت برای کمک به شهرداری‌ها محدود است.

در طول سال‌های گذشته دولت سالانه حداکثر هزار و 700 میلیارد تومان در اختیار شهرداری‌های کشور قرار داده است. اگر ما بخواهیم به قانون برنامه چهارم توسعه کشور عمل کنیم یا باید تسهیلات در اختیار شهرداری‌ها قرار دهیم و یا ارقام مشخص شده در برنامه را به‌صورت نقدی پرداخت کنیم. بنابراین بهتر است که به‌خود قانون عمل کرده و تسهیلاتی را که دولت قادر به پرداخت آن نیست، از طریق مجلس در اختیار شهرداری‌ها قرار دهیم.

اگر بخواهیم متروی تهران و کلانشهرها از این وضعیت رهایی یابند باید حرکتی انقلابی انجام دهیم. از طرفی مسئولان نباید به‌گونه‌ای اقدام کنند که از سوی مردم احساس شود آنان نمی‌توانند کار کنند.

با گذشت تقریبا 20 سال از ساخت مترو، تاکنون تنها 110 کیلومتر مترو در تهران احداث شده که در حدود نیمی از این مقدار، متروی برون شهری است. این در حالی است که اگر برنامه توسعه چهارم به‌صورت دقیق اجرا می‌شد ساخت مترو امروزه در این وضعیت نبود. بنابراین توسعه خطوط مترو در تهران و کلانشهرها تنها یک اولویت شهری نیست بلکه یک اولویت ملی است و باید توجه بیشتری به آن شود.

به‌نظر می‌رسد که با اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تعیین یک فوریت لایحه برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تکمیل متروی تهران و کلانشهرها، ضرورتی برای دولت ایجاد خواهد شد تا این لایحه تا پایان سال به اجرا درآید.

شواهد حاکی است که اجماع خوبی بین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای تصویب این لایحه وجود دارد و با تصویب یک فوریت آن می‌توان گامی جدی در رفع مشکلات موجود متروی تهران و سایر کلانشهرها برداشت.

*عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

کد خبر 92131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز