رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است که امسال پیش‌بینی می‌کنند، حدود 30 درصد از حجاج ایرانی در عربستان مبتلا به آنفلوانزای نوع A ‌می‌شوند.

محمدتقی حلی‌ساز در گفت‌وگو با فارس افزود: البته مرکز پزشکی حج تلاش می‌کند خدمات رسانی لازم را به زائران ایرانی در زمینه جلوگیری از این بیماری انجام داده و درصورت بروز این بیماری اقدامات لازم را انجام دهد و آمادگی کامل را در این باره دارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده عربستان تدابیری همانند سنجش تب را برای جلوگیری از بروز آنفلوانزای نوع A در مبادی ورودی این کشور در موسم تمتع انجام خواهد داد، گفت: در عمره نیز این کار را انجام می‌دادند و درجه حرارت بدن افراد را می‌سنجیدند اما شاید خیلی‌ها تب داشته باشند ولی مبتلا به ویروس آنفلوانزای نوع A نباشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ادامه داد: این موضوع اهمیت دارد که بعد از شناسایی تب تشخیص دهند که باید چه تدابیری انجام دهند. وی گفت: بعضی از کشورها دستگاه‌هایی دارند که وقتی افراد از آن عبور می‌کنند، دمای بدن را ثبت می‌کند، در نتیجه اگر کسی تب داشته باشد، مشخص می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اظهار داشت: تدابیری که عربستان در زمینه پیشگیری از آنفلوانزای نوع A اندیشیده‌ این است که برای ورود افراد با ریسک بالا در ایام تمتع(همانند افراد مسن بالای 65 سال) محدودیت ایجاد کند.

البته همچنین شنیده شده که قرار است در هتل‌های مکه و مدینه مراقبت‌های بهداشتی از طرف سعودی‌ها انجام شود؛ البته هنوز به‌طور رسمی چیزی به ما در این‌باره اعلام نشده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است که حدود 30درصد از حجاج امسال مبتلا به آنفلوانزای نوع A ‌می‌شوند. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در پاسخ به این پرسش که این 30 درصد هنگامی که وارد کشور شوند، باعث بروز مشکلاتی می‌شوند، یادآور شد: این طور هم نیست.

راه‌هایی برای کنترل وجود دارد. دوره این بیماری 7 روز است و برخی در عربستان به این بیماری مبتلا می‌شوند و بهبود می‌یابند و بیماری را منتقل نمی‌کنند.

حلی‌ساز در پاسخ به این پرسش که برخی از حجاج در سال‌های گذشته از زمانی که وارد مدینه می‌شوند تا هنگام خروج از مکه دچار نوعی سرماخوردگی می‌شوند، گفت: درست است. یک مقدار نیز بحث سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی در عربستان هست اما این نوع بیماری آنفلوانزای نوع A نیست.

وی گفت: طول مدت بیماری به‌دلیل استراحت کم و به هم خوردن سیستم غذایی قدری طولانی می‌شود ولی بعد افراد بهبود می‌یابند.حلی‌ساز ادامه داد: داروها را برای حجاج از ایران به عربستان منتقل می‌کنیم.

کد خبر 92390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز