همشهری آنلاین: آیت‌الله ری‌شهری در گردهمایی روحانیون کاروان‌های حج تمتع سال جاری که چهار آبان در سازمان حج و زیارت برگزار شد، روحانیون کاروان‌های حج را به تقویت بصیرت و بینش حجاج سفارش کرد

و بالا رفتن بصیرت و بینش مردم را راهی برای رسیدن انقلاب اسلامی ایران به نهضت حضرت مهدی (عج) دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، گردهمایی سراسری روحانیون معین و معینه کاروان‌های حج تمتع سال جاری عصر روز گذشته، چهار آبان ماه، با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌‌الله محمدی ری‌شهری نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و مصطفی خاکسار قهرودی رئیس سازمان حج و زیارت و روحانیون معین و معینه کاروان‌های حج سال 88 در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت برگزار شد.

براساس این گزارش، مصطفی خاکسار قهرودی، رئیس سازمان حج و زیارت در این مراسم با اشاره به شیوع آنفولانزای نوع A و دستور برای کاهش زائران حج در سال 88 اظهار کرد: کاهش زائران حج سال جاری مشکلات متعددی را برای سازمان حج و زیارت و کاروان‌های حج به وجود آورد و همین مسئله تمامی برنامه‌ریزی‌ها و تنظیمات ما را دگرگون کرده و سبب انجام برنامه‌ریزی مجدد برای اعزام کاروان‌های حج شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به سایر مشکلات از جمله تأمین فضا برای حضور زائران و افزایش کادر پزشکی در کاروان‌ها و ... اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فضای در نظر گرفته شده برای کاروان‌ها نسبت به تعداد زائران بیشتر است و تیم پزشکی برای مقابله با آنفولانزای نوع A نیز افزایش یافته که همین امر موجب ضرر مالی سازمان حج و زیارت و صرف بودجه بیشتر شده است.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این همایش بود، وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امسال به دلیل وقت کمی که در اختیار داشتیم نتوانستیم کمک قابل توجهی به سازمان حج و زیارت داشته باشیم، اظهار کرد: در سال‌های آینده تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی قبلی کمک بیشتری به کاروان‌ها داشته باشیم و تا حد امکان تلاش کنیم که مشکلی برای زائران به وجود نیاید.

وی با تأکید بر نقش روحانیون در کارون‌های حج بیان کرد: روحانیونی که در کاروان‌های حج حضور دارند باید تلاش کنند تا علاوه بر آموزش‌های لازم در سفر حج، زائران را با توشه آخرت که تقوا است همراه کنند و در جلساتی که برای زائران برگزار می‌کنند آنان را به تقوا و راه‌های رسیدن به آن راهنمایی کنند و تلاش کنند تا زائران در این فرصت بیشترین بهره‌برداری را از سفر معنوی خود داشته باشند.

حسینی به دیدار روحانیون کاروان‌های حج با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار به لزوم حضور زائران در نماز جماعت و توجه به رفتار حجاج در طول سفر حج اشاره کردند و روحانیون نیز باید تمامی تلاش خود را در جهت عملی شدن بیانات رهبری انجام دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه سازمان حج و زیارت به بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل است، افزود: تلاش داریم تا در زمینه حج فعالیت گسترده‌ای در جهت برنامه‌های فرهنگی و آموزشی داشته باشیم و بخش عظیمی از جامعه را درگیر مسائل حج و اهمیت حج کنیم.

به گزارش ایکنا در ادامه این گردهمایی آیت‌الله محمدی ری‌شهری نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه محور تبلیغات حج امسال با عنوان «حج و انتظار» است، اظهار کرد: مسئله مهدویت موجب اتفاق شیعه و سنی است و به طور کلی در اصل مهدویت هیچ اختلافی میان شیعه و سنی نیست.

وی در ادامه سخنان خود به لزوم ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار در جامعه و از سوی روحانیون اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات اساسی که روحانیون کاروان‌ها باید برای تقویت فرهنگ انتظار در میان حجاج انجام دهند تقویت بصیرت و بینش آنان است و منتظران واقعی افرادی هستند که از بصیرت لازم در دوران غیبت برخوردارند.

آیت‌‌الله ری‌شهری افزود: هنگامی که فرد بصیرت و بینش کافی نداشته باشد در صورتی که از نیت خالصی هم برخوردار باشد باز هم نمی‌تواند اقدام صحیح و درستی را انجام دهد.

وی در ادامه به دوران حکومت حضرت علی‌(ع) به عنوان حکومتی که به دلیل بی‌بصیرتی مردم زمانش شکست خورد اشاره و اظهار کرد: بی‌بصیرتی مردم نه تنها در دوره حضرت علی‌(ع) بلکه در دوره امام حسین‌(ع) و حتی پیامبر(ص) نیز سبب شکست و شهادت امامان شد که این بی‌بصیرتی قرن‌ها ادامه داشت تا به دوران امام خمینی (ره) رسید که در این زمان انقلاب اسلامی به برکت بینش و بصیرت مردم شکل گرفت و به پیروزی رسید.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران اگر تا به امروز پا برجا بوده به این دلیل است که اکثریت قاطع مردم ما از رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند که البته برای تداوم این امر و اتصال این انقلاب به حضرت مهدی (عج) باید تلاش کنیم تا بینش مردم را تقویت کنیم که البته بهترین راه تقویت بینش مردم در حج و سفرهای معنوی است.

آیت‌الله ری‌شهری در ادامه با تأکید بر یادآوری خمس به حجاج از سوی روحانیون گفت: مسائل مربوط به خمس را باید به تمامی حجاج تذکر دهید اما در انجام آن هیچ اصراری نداشته باشید و در مسائل دیگری از جمله تقلید نیز به حجاج سخت نگیرید و اجازه دهید تا آن‌طور که مرجع تقلیدشان گفته عمل کنند.

گزارش ایکنا حاکی است که روحانیون معین و معینه کاروان‌های حج سال جاری صبح روز گذشته از ساعت 9:30 تا 12 با مقام معظم رهبری دیدار و از بیانات ایشان بهره‌مند شدند. 

کد خبر 93847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز