همشهری آنلاین: نماینده‌ ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با حضور در شصت‌وچهارمین جلسه‌ روحانیون کاروان‌های حاضر در مکه‌ مکرمه، در جریان مشکلات و دغدغه‌های روحانیون و زائران ایرانی قرار گرفت

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری موضوع اهانت به زائران را مهم‌ترین مشکل زائران ایرانی در سال جاری دانست، اظهار کرد: این اهانت‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته‌اند و بخشی از آن‌ها به‌دلیل حضور بیش‌تر زائران و بخشی هم غیرطبیعی است.

وی ادامه داد: لازم است، برخوردهای توهین‌آمیز به‌صورت مکتوب با ذکر تاریخ گزارش شوند، زیرا مسؤولان سعودی در مذاکره، تأکید زیادی بر ارائه‌ مستندات و گزارش‌ها با ذکر تاریخ و مأموری که در آن ساعت بوده است، دارند. بنابراین هرچه مستندات ما کامل‌تر باشد، برای پی‌گیری و ارائه در مذاکرات بهتر خواهد بود، حتا اگر اثری هم نداشته باشد، به‌ جز این‌که در تاریخ حج، بعثه‌ مقام معظم رهبری و وزارت امور خارجه باقی بماند. همین ثمره‌ بزرگی است تا به سینه‌ تاریخ سپرده شود که با ما در این زمان چه برخوردهایی شد.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: گزارش‌های رسیده درباره‌ بدرفتاری مأموران سعودی و توهین به زائران ایرانی را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردیم و ایشان به وزارت امور خارجه ابلاغ کردند که اگر این رفتارها ادامه یابند، عمره را تعطیل خواهیم کرد. به نظر می‌رسد، اگر مفاسد عمره بر مصالح آن بچربد و توهین به روحانیون و زائران تداوم یابد، مطمئنا عمره تعطیل خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر مسئولان کشور تعطیلی عمره را مصلحت ندانستند، به این معناست که ما باید صبر کنیم و آزار و اذیت در تبلیغ به پیروی از رسول اکرم (ص) را تحمل کنیم.

آیت‌الله ری‌شهری درباره‌ی بیماری آنفلوآنزای خوکی نیز گفت: براساس اعلام هیأت پزشکی، حتی یک مورد ابتلا به این بیماری در میان زائران ایرانی دیده نشده است. البته در دیگر شهرهای عربستان این بیماری تلفاتی داشته، اما در میان زائران ما هیچ موردی نبوده است.

او درباره‌ برگزاری حج تمتع، اظهار داشت: درباره‌ این مسأله نمی‌توان بدون نظر مراجع کاری کرد، این‌که افراد بالای 65 سال نباید به این سفر بیایند، با این‌که سال‌ها منتظر رسیدن چنین روزی بوده‌اند، بدون کسب نظر مراجع عملی نیست، البته این امکان وجود دارد که فرد اختیاری سفرش را لغو کند.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنانش از تلاش‌های روحانیون کاروان‌ها که در خدمت پرورش معنوی زائران هستند، تشکر کرد و گفت: در این ایام و ماه‌ها، بیش از گذشته صدمات و لطماتی به روحانی‌ها وارد می‌شوند.

وی با اشاره به فضلیت مناجات شعبانیه، اظهار کرد: امام راحل تأکید ویژه‌ای بر این مناجات داشتند. یکی از فرازهایی که به روحانی روحانیت و به زائر معنویت می‌بخشد، این فراز از مناجات شعبانیه است که «معبودا شیفتگی یاد پیاپی خود را به من عنایت کن» یعنی کاری کن که دل من ملهم به یاد تو باشد.

آیت‌الله ری‌شهری افزود: این‌که از خدا بخواهیم، ذکر خودش را به دل ما الهام کند، این الهام لوازمی دارد که مهم‌ترین لوازم آن، تداوم ذکر و میوه و شیرینی آن لقاءالله است.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین بیات ـ مسئول بعثه‌ مقام معظم رهبری در عربستان ـ بیان کرد: جلسه‌ روحانیون کاروان‌ها همواره به‌عنوان جلسه‌ هم‌اندیشی و بیان دغدغه‌های و مشکلات از سوی روحانیون و کسانی که با زائران مرتبط و آشنا به مسائل و مشکلات فرهنگی و اجرایی کاروان‌ها هستند، بوده است.

وی گفت: با وجود این‌که تعداد زائران افزایش و زمان سفر عمره کاهش یافته است و این دو مسأله در تعارض با یکدیگرند و می‌توانست مشکلاتی را همراه داشته باشد، اما با جدیت معاونت‌های بعثه‌ مقام معظم رهبری و تلاش روحانیون کاروان‌ها، یک عملیات عمره‌ روان و قابل قبولی را پشت سر گذاشتیم.

او با اشاره به این‌که در عصر ارتباطات، بحران مخاطب یکی از نگرانی‌های متولیان فرهنگی است، اظهار داشت: با این وجود، امسال عملیات عمره با حضور حدود 800هزار زائر مشتاق و علاقه‌مند سرزمین وحی، فرصت ارزشمندی را در اختیار ما گذاشت.

وی ادامه داد: از جمله مشکلاتی که روحانیون با آن درگیرند، بحث اعزام به مناطقی به ‌جز منطقه‌ زندگی روحانی است. امیدواریم برای سال آینده، این مشکل حل شود. دومین مشکلی که روحانیون، بخصوص در ماه‌های رجب و شعبان به‌شدت با آن درگیر بودند، بحث اهانت است، به‌طوری که گاهی بدون هیچ دلیلی و با اندک بهانه‌ای و حتا قرآن خواندن، اهانت‌های بسیاری به زائران و روحانیون می‌کردند.

بیات افزود: البته اقداماتی از طریق کنسول‌گری انجام شده‌اند؛ اما باید به‌عنوان یکی از برنامه‌ریزی‌های کشوری با وزارت کشور یا وزارت خارجه‌ عربستان مذاکراتی انجام شوند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین عسگری ـ مسئول امور روحانیون بعثه‌ مقام معظم رهبری در مکه‌ی مکرمه ـ با ارائه‌ گزارشی از روند فعالیت این واحد و روحانیون حاضر در کاروان‌های عمره، با بیان این‌که 40 رابط روحانیون بعثه تاکنون شش‌هزار و 250 کاروان را ارزیابی کرده‌اند، اظهار کرد: 620 روحانی طبق برنامه‌ریزی قبلی، در شیفت‌های مسجدالحرام و هتل‌ها برای پاسخگویی به مسائل شرعی حضور یافته‌اند.

به گفته‌ او، تاکنون 95 روحانی را به دلایل مختلف دستگیر کرده‌اند که برخی از آن‌ها با قرار وثیقه آزاد شدند و دو روحانی نیز از این کشور اخراج و به‌ مدت پنج‌سال از آمدن به این سرزمین محروم شدند.

در ادامه‌ این جلسه، روحانیون حاضر، دغدغه‌ها و مشکلات موجود در برگزاری عمره و بخصوص محدودیت‌های جدید دولت عربستان را نسبت به روحانیون و زائران ایرانی با نماینده‌ی ولی فقیه در میان گذاشتند.

هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین عرب ـ معاون برنامه‌ریزی و نظارت بعثه‌ی مقام مظم رهبری ـ توضیح‌هایی را درباره‌ برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجرایی عمره‌ امسال داد و به پرسش حاضران پاسخ گفت.

کد خبر 87763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز