همشهری آنلاین: مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت با ارائه توصیه‌های بهداشتی به زائران عمره گزار خواستار توجه آنها به این توصیه‌ها قبل از عزیمت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دکتر محمد تقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت در باره توصیه‌های بهداشتی به زائران قبل از عزیمت آنان گفت: زائران عزیز قبل از عزیمت به عربستان دقیقا باید به نکات ذیل توجه و عمل نمایند: 

- تکمیل فرم سلامت و در صورت لزوم اخذ تاییدیه از پزشک ضروری است
- زائر باید در کلیه جلسات آموزشی گروه خود شرکت نماید
- به موقع جهت تزریق واکسن مننژیت (از نوع جدید) اقدام نمایید و بدانید: واکسن در صورتی موثر است که حداقل 10 روز قبل از خروج از کشور تزریق شود و زائران محترم بایستی کارت زرد واکسیناسیون را در زمان خروج از ایران باید به همراه و در دسترس داشته باشند

[حجاج قبل از سفر واکسن مننژیت و آنفلوانزا بزنند

- یکی از علل گرفتاری‌های تنفسی رایج در عمره ویروس آنفلوآنزا است لذا تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز توصیه می‌شود

- خانم‌ها قبل از تشرف به پزشک متخصص زنان مراجعه و از نظر تنظیم عادت ماهانه خود را آماده نمایند

- اگر مشکل جسمی (مثلا مشکل دندانی) دارید، قبل از اعزام به درمان آن بپردازید تا در سفر دچار مشکل نشوید

- اعتیاد در کشور عربستان جرم است لذا اکیدا توصیه می‌شود افراد معتاد، قبل از ترک اعتیاد عازم این سفر دسته جمعی نشوند. چون مشکلات بسیاری گریبانگیر خود آنان و بقیه خواهد شد. این افراد باید بدانند که مرکز پزشکی حج برای این موارد دارویی در اختیار ندارد

- اگر در ایران داروی خاصی مصرف می‌نمایید آن را به مقدار مورد نیاز برای مدت حد اقل 15 روز به همراه خود داشته باشند

- زائرین محترمی که مبتلا به بیماری خاصی مثل بیماری قند، فشار خون، صرع، سابقه سکته قلبی، سابقه بیماری شدید روانی ... می‌باشند حتمان سوابق پزشکی خود را به طور کامل به همراه داشته باشند.[اگر کسی سکته قلبی کرد]

- بیماران دیالیزی، باید گزارشی از متخصص مربوطه یا مرکز دیالیز خود در ایران دریافت نمایند که در آن نوع بیماری ،تاریخ شروع نتایج آزمایشات HcvAb ,HBsAg ,HIV دفعات دیالیز، میزان هپارین و وزن خشک بیمار به زبان لاتین درج شده باشد، ارائه اصل و کپی گذرنامه نیز برای انجام دیالیز الزامی است در غیر این صورت دیالیز در عربستان انجام نخواهد شد.

آقای حلی ساز در باره دستورالعمل‌های بهداشت فردی نیز توصیه‌هایی ارائه کرد:

- شست و شوی دست‌ها: باید توجه داشت که دست‌ها نقش عمده‌ای در ابتلا به بیماریها دارند حتما قبل از مصرف هر نوع خوراکی یا آشامیدنی پس از خارج شدن از توالت  باید دست ها را با آب و صابون بشوئید.

- کوتاه نگه داشتن ناخن: میکرب‌ها و کثافات می توانند زیر ناخن بلند جمع شده و باعث بروز بیماری شوند

- نظافت و شست و شوی پاها: بوی نامطبوع پای شما دیگران را می‌آزارد حتی الامکان روزی یک بار پاها را با آب و صابون بشویید تا در ضمن از بیماری‌های قارچی پا در امان بمانید.

- استحمام روزانه: حتی الامکان روزی یک بار باید استحمام کرد و باید مواظب بود تا  در هنگام استحمام داخل وان ویا حمام لیز نخورد.

- نظافت لباس: زائر باید لباس‌های خود را مکررا تعویض نموده ولی آنها را برای خشک کردن در هر جایی پهن نکند

- استراحت: در طول روز لازم است چند ساعتی را به خواب و استراحت کامل پرداخت و  و شخص نظم استراحت خود را حفظ کند

- باد سرد: بابدن گرم و عرق کرده در مقابل هوای سرد کولر های گازی نباید قرار گرفت چرا که سبب سرماخوردگی خواهد شد

- عدم استعمال دخانیات: در عربستان استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی ممنوع است

- بهداشت نوشیدن: استفاده از نوشیدنی‌های گاز دار توصیه نمی‌شود. سعی کنید از آب و یا دوغ کم نمک استفاده کنید، به هیچ وجه از آبخوری‌های استفاده نکنید و بدون لیوان اختصاصی آب ننوشید، از نوشیدن آب و مایعات بسیار سرد پرهیز کنید.

- پیشگیری از گرمازدگی: در ساعات بسیار گرم روز از هتل خارج نشوید بهترین زمان خروج از هتل قبل ساعت 10 صبح و بعد از ساعت 5 بعد از ظهر می‌باشد. از پیاده روی در آفتاب خودداری کنید زیرا باعث کم شدن آب بدن و گرمازدگی خواهد شد

نکاتی بهداشتی در مورد تغذیه: قبل و بعد از هر وعده غذا دست‌های خود را با آب و صابون بشویید، پرخوری نکنید و اگر تحت پرهیز خاصی هستید ان را نشکنید،

غذاهای زیر برای افراد مبتلا به فشار خون مجاز نمی‌باشد: ادویه، ترشیجات، چاشنی‌ها، اجیل شور، سس گوجه فرنگی، سویا، خردل، کنسرو ماهی، آب خورش، چیپس سیب زمینی.

 بیماری‌های شایع  میان زائران و راه‌های پیشگیری از آن:

گرفتاری‌های  تنفسی: از جمله بیماری‌هایی که در ایام عمره به شدت میان زائران رایج می‌شود گرفتاری‌های تنفسی از جمله سرما خوردگی است خستگی و استرس  و تماس با افراد مبتلا از جمله عوامل بروز این بیماری هستند و بهترین راه در مان آن استراحت و استفاده از نوشیدنی‌های گرم است.

گرفتاری‌های عضلانی - استخوانی: از معضلات رایج زائرین، دردهای عضلانی اسکلتی، ضرب دیدگی‌ها، پیچ خوردگی‌ها، شکستگی‌های استخوان است که شایع‌ترین علل آن عبارتند از:

لیز خوردن در حمام، سقوط از پله برقی، لیز خوردن در مسجد النبی و مسجد الحرام.

عرق سوز شدن در نواحی کشاله ران و زیر بغل نیز در عربستان رایج است که برای پیشگیری از آن باید از تردد  زیاد در هوای گرم خودداری کرد. همچنین می‌توان از پودر تالک استفاده کرد.

مسمومست‌ غذایی در میان زائران رایج است که برای پیشگیری باید این نکات را رعایت کرد:

شست وشوی دست‌ها، خود داری از تهیه و مصرف مواد غذایی بیرون از هتل، عدم نگهداری از غذا در حرارت داخل اتاق و عدم استفاده از منابع آب بین راهی.

دستور العمل اجرایی برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای نوع A

- دهان و بینی خود را حین سرفه و عطسه با دستمال کاغذی بپوشانید
- دستمال کاغذی را بلافاصله پس از مصرف در سطل زباله درب‌دار معدوم کنید
- دست های خود را مرتبا با آب و صابون بشویید
- از سجاده شخصی خود استفاده نمایید
- اگر علائم مشابه آنفلو آنزا دارید با پزشکان و مسئولان بهداشتی کاروان تماس بگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید، همچنین حداقل یک متر از سایر افراد فاصله بگیرید.
- اگر علائم مشابه آنفلوآنزا دارید در اتاق خود بمانید و از شرکت در مراسم مذهبی خودداری نمایید
- هنگام سلام و احوالپرسی از دست دادن و در آغوش گرفتن و بوسیدن خودداری کنید
- از لمس چشم، دهان  و بینی با دستهای نشسته خود داری نمایید

کد خبر 87040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز