همشهری آنلاین: عدم آگاهی برخی از زایران از نحوه استفاده از تلفن همراه در عربستان هزینه‌های ارتباطی آنها را دو چندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج در مدینه منوره، تقریباً تمام زائران مدینه با خود سیمکارت تلفن همراه ایرانی می‌آورند تا خانواده‌شان را در جریان لحظه لحظه زیارت حرم نبوی و مزار ائمه هدی در بقیع قرار دهند یا خبر سلامت خود و همراهانشان را به اقوام و خویشان برسانند.

عربستان سعودی به دلیل زائرپذیری در شمار اولین کشورهایی است که تلفن همراه ایرانیان در آن مورد استفاده فراوان قرارمی گیرد. با این تفاوت که زائران ایرانی باید با بهره‌گیری از سرویس‌های مخابراتی سعودی از تلفن همراه خود استفاده کنند. با اتصال به دو شبکه اپراتوری Aljawal و Etihad که نام این دو شبکه هنگام ورود به مدینه منوره، جده یا مکه اگر تلفن همراه فقط چند ثاتیه روشن شود روی صفحه اصلی گوشی تلفن همراه نمایش داده می‌شود. این کار به صورت خودکار انجام می‌شود و به این معنی است که هزینه رومینگ که حدود 25 هزار تومان است به صورت خودکار در فیش تلفن همراه شما محاسبه خواهد شد پس پیشنهاد می‌شود تلفن همراه خود را از ابتدای پرواز خاموش کنید

بد نیست بدانید که شرکت‌های سعودی، برخلاف شرکت‌های ایرانی که مکالمات را به صورت ثانیه‌ای محاسبه می‌کنند، تماس‌های تلفنی را دقیقه‌ای حساب می‌کنند. یعنی برای این شرکت‌ها از یک تا 59 ثانیه حکم 60 ثانیه کامل (یک دقیقه) را دارد.

بنابراین، اگر قرار باشد یک زائر، حتی برای ثانیه‌هایی با یکی از همراهان خود تماس بگیرد و از موقعیت او باخبر شود، باید دست کم 16000 ریال هزینه مکالمه بپردازد. فراموش نکنید که تماس با تلفن همراه ایرانی برای تماس گیرنده از داخل کشور، هزینه‌ اضافه‌ای در برنخواهد داشت  و او فقط هزینه تماس با تلفن همراه را خواهد پرداخت. به همین دلیل، قطع ارتباط از آن طرف و تماس از عربستان به ایران، اصلاً مقرون به صرفه نخواهد بود

در همه هتل های اقامت زایران اعلامیه ای بر روی دیوار نصب شده است که با توجه به بالا بودن هزینه ارتباط از عربستان به ایران (هر دقیقه حدود 1200 تومان بدون احتساب مالیات) توصیه می‌شود بیشترین ارتباطات تلفنی از ایران باشد که در آن صورت هزینه‌ هر دقیقه مکالمه زائر حدود 167 تومان و برای تماس گیرنده برابر تعرفه‌های داخل کشور می‌باشد اما روش مناسیتری برای کاهش هزینه های تلفن همراه وجود دارد خرید سیم کارتهای عربستان (همانند سیم کارت‌های ایرانسل) که با عنوان موبایلا در مغازه‌ها عرضه می‌شود.

این سیمکارت‌ها بین 20 تا 25 هزار تومان به آنان فروخته می‌شود که دارای مدت زمان مشخصی است. به گفته یکی از کارشناسان مخابرات سازمان حج و زیارت، مستقر در ساختمان بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره ، خرید این سیمکارت‌ها زمانی بیشر  مقرون به صرفه خواهد بود که زائران بخواهند از آن برای تماس‌های درون کاروانی استفاده کنند. به این معنی که اگر بیشتر افراد یک کاروان از این سیمکارت‌ها تهیه کنند در تماس‌های خود با یکدیگر در مکه و مدینه هزینه کمتری پرداخت می‌کنند و این هزینه به صورت خودکار از سیمکارت اعتباری کسر می‌شود

چند توصیه:

- در شهرهای مکه‌ مکرمه و مدینه‌ منوره، ستادهایی جهت رسیدگی به امور تلفن همراه مشترک ایرانی اعم از مفقودی، خرابی سیم کارت مستقر می‌باشد، لذا برای رفع مشکل ارتباطی خود به این ستادها مراجعه نمایید.

- برای جلوگیری از سرقت‌های احتمالی، مراقبت‌های لازم را در حفظ گوشی تلفن همراه خود، به عمل آورید.

- در صورت به سرقت رفتن گوشی، تمام هزینه‌های ارتباطی، بر عهدهمشترک می‌باشد، بدین منظور توصیه می‌شود برای جلوگیری از سوء استفاده‌ی احتمالی، گوشی تلفن همراه خود را قفل کنید.

- در صورت مفقودی یا سرقت گوشی خود، بلافاصله به ستاد پست و مخابرات مستقر در مکه و مدینه اطلاع دهید

کد خبر 83107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز