همشهری آنلاین: رییس سازمان حج و زیارت گفت ثبت نام در کاروان‌های حج تمتع امسال از روز جمعه (29 خردادماه)، آغاز می‌شود

به گزارش ایسنا، مصطفی خاکسار قهرودی در نشست خبری روز چهارشنبه که در سازمان حج و زیارت برگزار شد، ضمن ارائه توضیح‌هایی درباره نحوه ثبت نام در کاروان‌های حج تمتع امسال، اظهار کرد: 97هزار نفر به‌عنوان آمار خالص برای حج به عربستان اعزام می‌شوند و تاکنون روادید بخشی از آن‌ها آماده شده است و هماهنگی‌های لازم با مسؤولان عربستان انجام شده‌اند.

وی گفت: هزینه سفر حج تمتع امسال نسبت به سال گذشته، 15 درصد افزایش دارد و دومیلیون و 290هزار تومان پایین‌ترین و سه‌میلیون و 700هزار تومان بالا‌ترین قیمت کاروان‌های امسال است.

وی با اشاره به تفاوت‌های حج امسال با گذشته، گفت: بالا بردن ظرفیت و توسعه توانمندی‌های سازمان حج و زیارت برای ارائه خدمات بیش‌تر به زائران، استفاده از فن‌آوری مورد نیاز برای ارتقای سطح خدمات و تسهیل در ارائه آن و فراهم شدن زمینه‌های پشتیبانی کامل از اقدامات فرهنگی که امسال بودجه بهتری نیز برای آن در نظر گرفته شده، از جمله این تفاوت‌هاست.

قهرودی ادامه داد: در سه سال گذشته، در عربستان از خانه‌هایی استفاده شده که بیش‌تر حالت هتل داشته‌اند و 32 درصد ظرفیت اسکان زائران را در عربستان، این خانه‌ها تشکیل می‌دهند. در مدینه 90 درصد منازل به این شکل است و در مقایسه با سال گذشته در نظام هتلی هشت درصد رشد داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که اقدامات جدیدی با استفاده از فن‌آوری روز برای پیش ثبت نام در کاروان‌های حج تمتع انجام شده‌اند، افزود: متقاضیان حج امسال براساس کد ملی و شماره ودیعه‌گذاری بانک خود می‌توانند از طریق تلفن‌های همراه و ثابت و اینترنت بدون مراجع به دفاتر خدمات زیارتی پیش ثبت نام کنند. تاکنون 47هزار نفر پیش ثبت نام کرده‌اند.

او در ادامه این نشست، درباره واگذاری فیش حج و عمره بیان کرد: شیوه واگذاری این فیش‌ها قانون‌مند است و تصمیم‌گیری‌های جدیدی برای آن شده‌اند و یک هفته پس از ثبت نام در کاروان‌های حج تمتع، یعنی ششم تیرماه عملیاتی می‌شود.

به اعتقاد قهرودی، این شیوه واگذاری جدید تفاوتی با گذشته دارد. به این معنی که مردم در گذشته نمی‌دانستند، باید برای واگذاری فیش خود به کجا مراجعه کنند؛ اما اکنون 1500 دفتر خدمات زیارتی دارای بند (پ) از سازمان حج و زیارت می‌توانند براساس این دستورالعمل و بانک اطلاعاتی که ایجاد شده است، فیش‌ها را واگذار و دریافت کنند.

وی با تأکید بر این‌که فیش حج و عمره به هیچ وجه قابل فروش نیست و از لفظ فروش برای جابه‌جایی آن نباید استفاده کرد، اظهار داشت: آمارهای موجود نشان می‌دهند، در گذشته از میان بیش از 95هزار زائر، فقط سه‌هزار و 500 فیش جابه‌جا شده است که عمدتا افرادی بودند یا در گذشته به حج رفته‌اند یا از حالت استطاعت خارج شده‌اند. سال‌های قبل‌تر نیز در همین حدود با نوسان چهارصد پانصد نفر، فیش جابه‌جا شده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: واگذارکننده فیش که در گذشته با محدودیت‌هایی مواجه بود، اکنون این محدودیت را ندارد و به هر که بخواهد فیش خود را می‌تواند واگذار کند؛ اما این محدودیت برای دریافت‌کننده فیش وجود دارد.

به گفته او، کسانی که می‌خواهند فیش خود را واگذار کنند، باید نوبت تشرف‌شان فرا رسیده باشد؛ اما جامعه خواهان فیش باید یا با واگذارکننده فیش نسبت نسبی یا سببی داشته باشند که برای آن‌ها سن قانونی تعیین شده است یا واگذارکننده، فرد بیماری باشد که قصد دارد، برای همراه خود فیش تهیه کند و این همراه ضرورتا باید جزو بستگان سببی و نسبی او باشد و اگر خواهان فیش، فرد عادی باشد، برای او شرط سنی بالای 50 سال در نظر گرفته می‌شود.

قهرودی تأکید کرد: واگذارکننده‌ فیش که هنوز اولویت تشرفش فرا نرسیده است، باید منتظر نوبت تشرف خود باشد، چون در غیر این صورت، به کاسبی وارد می‌شود.

وی درباره این‌که آیا نرخ کف برای فروش فیش در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: نرخ در این بخش ربطی به ما ندارد. دفاتر خدمات زیارتی نیز در این‌باره کاری ندارند؛ اما اگر تخلفی شود، حتما رسیدگی می‌شود. دفتردار هزینه خود را که مشخص است، دریافت می‌کند، در عمره دفتردار از واگذارکننده و خواهان به‌طور کل 10هزار تومان می‌گیرد که این هزینه در انتقال فیش حج تمتع 30هزار تومان است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای جلوگیری از دلال‌بازی‌ها در انتقال فیش حج و عمره در نظر گرفته شده است، گفت: در گذشته، بانک اطلاعاتی وجود نداشت. بنابراین دلالی بیش‌تر بود، اما اکنون مکانیزمی تعریف شده است که موجب تقویت آن شرایط نمی‌شود.

وی ادامه داد: کدام‌یک از این دو راه بهتر است، این‌که همه درها را ببندیم و تنها به دلال‌ها ختم شویم یا این‌که امکاناتی را وسیع کنیم تا به دلالی منجر نشود. ما فکر می‌کنیم، مکانیزم جدید موجب می‌شود، کانال منحصربه‌فرد دلالی شکسته شود.

قهرودی بار دیگر تأکید کرد: به هیچ وجه نمی‌توان قیمت جابه‌جایی فیش را کنترل کرد، چون این قیمت در بازار و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. صرف اعلام قیمت پایه، مشکل حل نمی‌شود، مگر این‌که در فرآیند، راه بسته شود.

رییس سازمان حج و زیارت در این نشست ادامه داد: ثبت نام در کاروان‌های حج تمتع از جمعه 29 خردادماه آغاز می‌شود و تا زمان تکمیل ظرفیت کاروان‌ها و با مدت زمان پیش‌بینی‌شده دو هفته ادامه دارد. در این میان، افرادی که پیش ثبت نام نکرده‌اند، الزاما باید به دفاتر خدمات زیارتی که اعلام می‌شود، مراجعه کنند و رزرو اولیه را انجام دهند.

وی افزود: امسال افراد عادی که تا 30 آبان‌ماه سال 1383 در بانک ملی ودیعه‌گذاری کرده‌اند و افراد مسن از 80 سال به بالا که تا پایان سال 1384 در بانک ملی ثبت نام کرده‌اند و افراد 85 سال به بالا که تا پایان سال 1386 در این بانک ودیعه‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند در کاروان‌های حج تمتع ثبت نام کنند. هم‌چنین امسال درصدی را برای قرعه‌کشی حج از میان ثبت نام‌شدگان جدید در نظر گرفته‌ایم.

او درباره آغاز دوباره ثبت نام حج تمتع و عمره در بانک عامل، گفت: دنبال این هستیم که ثبت نام جدید در سال 1388 اتفاق افتد.

قهرودی در پاسخ به پرسشی درباره اتخاذ تمهیداتی با هدف مقابله با آنفولانزای خوکی هنگام سفر زائران ایرانی به عربستان و عراق، اظهار کرد: مسؤولان رسمی دو کشور این موضوع را به ما اعلام نکرده‌اند؛ اما به محض اعلام، اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شوند.

او درباره هزینه تمام‌شده در حج امسال، گفت: اگر این هزینه به‌طور واقعی حساب شود، امسال نرخ سفر حج تمتع نسبت به سال گذشته حدود 25 درصد رشد داشته و بیش‌ترین تفاوت در نرخ مسکن بوده است. اجاره خانه در مکه امسال 61 درصد رشد قیمت داشته است.

وی افزود: در تنظیم بودجه سالانه سازمان حج و زیارت، با اعمال فشار و کاهش هزینه‌های جاری تلاش کردیم، بخشی از هزینه‌ها را از عهده زائران خارج کنیم. هم‌چنین مساعدت‌هایی را از بانک که در واقع نوعی یارانه محسوب می‌شود، دریافت کنیم که با تنظیم دقیق بودجه و در نظر گرفتن کمک بانک، حدود 10 درصد از رشد 25 درصدی هزینه سفر حج کاهش یافت و متوسط اختلاف قیمت امسال با سال گذشته 15 درصد شد.

قهرودی در ادامه با اشاره به مشکل بار زائران، گفت: این موضوع، یک معضل به شمار می‌آید و هر سال هفت هشت پرواز اضافه برای انتقال بار زائران به عربستان فرستاده می‌شوند و این کار هزینه زیادی را صرف می‌کند، اما پول آن را از زائران دریافت نمی‌کنیم. برای رفع این مشکل، ساک‌های استانداردی طراحی شدند که نیمی از هزینه این کار را سازمان حج و زیارت پرداخت کرد، البته این کار به برکت مساعدت‌های بانک صورت گرفته است و ما کاسبی نمی‌کنیم که از جایی پول آن را به‌دست آوریم.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به پرسشی درباره این‌که چرا زائرانی که مواد مخدر همراه دارند، در فرودگاه‌های ایرانی شناسایی نمی‌شوند، اما در فرودگاه عربستان شناسایی می‌شوند، اظهار کرد: این پرسش را من نباید پاسخ دهم؛ اما اکنون بیش از 100 نفر به جرم حمل مواد مخدر در عربستان زندانی‌اند که البته همه آن‌ها مصرف دارویی و شخصی دارند. ما این موضوع را به مسؤولان عربستان گفته‌ایم و از آن‌ها درخواست کرده‌ایم که این زائران را به ایران برگردانند و پرسیده‌ایم که چرا آن‌ها را زندانی می‌کنند.

وی با بیان این‌که تاکنون 30 نفر از این افراد آزاد شده‌اند، ادامه داد: به‌نظر می‌رسد، رفتار عربستان در این‌باره بیش‌تر وجهه تنبیهی دارد. ما از طریق دستگاه‌های مختلف با آن‌ها برخورد کرده‌ایم، ولی در یکی دو سال اخیر، این اقدامات در عربستان شدت گرفته‌اند که البته این کار از نظر ما درست است. مردم هم باید بیش‌تر دقت کنند. با مسؤولان ایرانی مذاکره شده است که شیوه‌های کشف در فرودگاه تشدید شوند؛ اما ممانعت از خروج این افراد به مجوزهای قانونی نیاز دارد که ما پی‌گیر آن هستیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره رفتار متناقض سازمان حج و زیارت در برخورد با شرکت‌های خرید و فروش فیش حج و عمره، گفت: ما نگفته‌ایم که هیچ کس حق فروش ندارد؛ اما در ثبت نام آینده، شرایطی در این‌باره لحاظ می‌شوند که تکلیف مشخص شود. دلالی هم که در گذشته، این کار را انجام می‌داد، از مصادیق قانون تجاوز نمی‌کرد.

قهرودی درباره کاهش قیمت سفر عمره در مقابل کاهش روزهای آن، اظهار کرد: قیمت تابع شرایط است، اگر امسال عمره 14 روز بود، حتما قیمت آن متناسب با شرایط امسال رشد می‌کرد؛ اما با وجود قیمت ثابت بلیت هواپیما، روادید، شرکت‌های خدماتی و حمل‌ونقل درون شهری، کاهش قیمت دو روز نسبت به هزینه کل سفر، چندان قابل توجه نیست.

رییس سازمان حج و زیارت درباره رفع روادید بانوان در حج آینده، بیان کرد: این تفسیر جدید عربستان است. درحالی‌که اصل موضوع از گذشته وجود داشته است؛ اما موجب شد که کاروان‌های دانشجویی و دانش‌آموزی بانوان، امکان سفر نداشته باشند؛ ولی تفسیر این اقدام این نیست که یک خانم دیگر نمی‌تواند به این سفر برود، چون سیستم گذشته هم‌چنان اجرا می‌شود.

وی افزود: سفر انبوه یک کاروان با تعداد بالای خانم با شیوه‌ای که عربستان در پیش گرفته است، امکان‌پذیر نیست؛ اما برای کاروان‌های عادی، نگرانی ایجاد نمی‌کند.

او درباره تقاضای عراق برای افزایش قیمت پروازها و لغو دائم سفر هوایی با توجه به این شرایط، اظهار داشت: طرف عراقی (وزارت راه و شرکت‌های هواپیمایی) تقاضای قیمتی را دارند که با استدلال‌های منطقی متناسب نیست و یکی از دلایل طولانی شدن توافق‌های نهایی ما با طرف عراقی، قیمت است و پروازها مرتب در حال قطع و وصل شدن هستند.

وی گفت: ما به‌عنوان سازمان حج و زیارت، همه مسؤولیت را با طرف عراقی نداریم؛ ولی چون تأثیرگذار هستیم، به سهم خود از حقوق زائران دفاع می‌کنیم. دیگر بخش‌های مسؤول اگر تصمیم می‌گیرند، باید به ما ابلاغ کنند تا آن را اجرا کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: از دیگر بخش‌های مسؤول خواهش می‌کنم، در مذاکرات با طرف عراقی، بحث منطقی انجام دهند و بیش از آن‌که توافق‌های شیکاگو را وحی منزل بدانند، توافق‌های خود را منطبق با منافع مردم کنند. در توافق‌های بین‌المللی جای چانه‌زنی وجود دارد که این به توانمندی دو طرف برمی‌گردد.

قهرودی اظهار کرد: عراق مانند عربستان ظرفیت و امکان پوشش 50 درصد از پروازهای ایرانی را ندارد؛ اما مانند عربستان به آن‌ها پیشنها شده است، از ظرفیت هوایی ایران استفاده کنند. این موضوع در نشست‌های سطح بالای کشور با حضور وزرای مربوط مورد تأکید قرار گرفته است. 

وی یادآور شد: از 22 بهمن‌ماه سال گذشته تا 26 خردادماه، 413 پرواز از سراسر ایران به بغداد و نجف با قیمت‌های مشخص انجام شده‌اند و تاکنون 73هزار نفر به عراق منتقل شده‌اند. از این تعداد، 58 پرواز تأخیرهای آزاردهنده داشتند که بخش قابل توجهی از آن‌ها به‌خاطر شرایط جوی لغو شده‌اند.

قهرودی درباره وضعیت تأخیرهای پروازهای عمره امسال، گفت: وضعیت پروازها و میزان تأخیرهای آن به‌طور کل امسال بهتر از گذشته است.

کد خبر 83745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز