همشهری آنلاین: 11 ایرانی که به جرم همراه داشتن مواد مخدر در مدینه منوره بازداشت شده بودند، سه شنبه 20 مرداد از زندان آزاد شدند

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به مدینه منوره، با آزاد شدن این عده ، همچنان 24 ایرانی دیگر به جرم حمل مواد مخدر در زندان مدینه منوره بازداشت هستند.

در طول عمره امسال 161 نفر ایرانی در مدینه منوره بازداشت شدند که جرم 158 نفر آنان همراه داشتن مواد مخدر بوده است.

گرچه اغلب بازداشت شدگان ایرانی در مدینه منوره به جرم داشتن مواد مخدر افراد سالخورده ای هستند ، اما این موجب آن نشد که با آنها برخورد لازم صورت نگیرد.

آزاد شدگان هرکدام مدتی را در زندان بسربردند و جریمه مالی سنگینی را نیز متقبل شدند.

حاملین ایرانی مواد مخدر و یا مشتقات آن که در عربستان سعودی تاکنون بازداشت شده اند قاچاقچی حرفه ای شناخته نشده اند.

این افراد عمدتا معتادین و یا بیمارانی هستند که برای مصرف شخصی مواد مخدر و یا داروهای حاوی این مواد را همراه داشته اند. با این وصف طبق قانون هم در ایران و هم در عربستان سعودی با آنها قویا برخورد می شود.

این افراد اگر در ایران بازداشت شوند علاوه بر آنکه از سفر باز خواهند ماند، بر طبق قانون به زندان و یا حتی مجازاتهای بیشتر محکوم می شوند و در مواردی حتی ممکن حکم اعدام دریافت کنند و در عربستان نیز همین سرنوشت شاید هم شدیدتر در انتظار آنها باشد .

معتادین به مواد مخدر در میان زائران بیت الله الحرام چه در دوران عمره و چه در دوره حج تمتع عده قابل توجهی نیستند اما همین عده بسیار کم و انگشت شمار هم بواسطه دردسرهای بسیاری که برای زائران دیگر ، مدیران کاروانها و نیز مسئولین نهادهای ایرانی فراهم می کنند ، علاوه بر آنکه حلاوت سفر را بر خود و دیگران تلخ می کنند ، توان فکری و فیزیکی بسیاری را از مدیران کاروانها و مسئولین نهادهای ایرانی که ناچار به پیگیری وضعیت آنها هستند ، می گیرند.

هر کشوری برای خود قوانین و مقررات ویژه و خاصی را در مورد برخورد با مجرمان و قانون شکنان دارد. در عربستان سعودی علاوه بر قانون فوق العاده سخت گیرانه ای که برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، قضات مختار به عمل به تشخیص خود در تعیین مجازات فرد مجرم هستند که به طور معمول بسیار شدیدتر و خشن تر از احکامی است که در قانون پیش بینی و مقرر شده است. قضات سعودی براین باورند که کشف مواد مخدر در نزد فرد ، خود سند و مدرک کافی دال بر مجرم بودن او می باشد و از این رو هیچ استدلال و بهانه ای مسموع نخواهد بود. برحسب قانون مبارزه با مواد مخدر سعودی، زندانهای طولانی مدت و جریمه بسیار سنگین کمترین مجازات فردی است که مواد مخدر و یا مشتقات آنرا به هر شکل و میزان همراه داشته باشد و به علاوه قضات مختارند که حتی حکم گردن زدن فرد حامل را صادر کنند.

کد خبر 87671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز