گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت در پی ابلاغی مبنی بر ممنوعیت اعزام افراد سالمند، بیمار، زنان باردار و خردسالان به عمره مفرده به‌دلیل شیوع آنفلوانزای خوکی در عربستان گفت که این محدودیت‌ها مطابق برنامه اعمال می‌شود.

مصطفی خاکسار قهرودی یادآورشد: پس از اعلام رسمی معاون اجرایی رئیس‌جمهوری درباره محدودیت‌های ایجادشده در پی شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی و بعد از بررسی دقیق وضعیت این بیماری در عربستان، در کمیته کشوری آنفلوانزا نسبت به اعمال این محدودیت‌ها، در سفر عمره مفرده، مطابق برنامه اقدام می‌شود.

وی توضیح داد: طبیعی است که قبل از این بررسی جامع و اعلام نظرات همه جانبه مسئولان ذی ربط این سازمان، ضمن تلاش برای جلوگیری از بروز نگرانی‌های بی‌اساس و دامن زدن به آشفتگی‌های روانی حاصل از اظهارات غیرکارشناسی و نامسئولانه برخی سایت‌ها، نمی‌توان با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیق گذشته و وجود تعهدات قانونی مختلف برای زائران عزیز و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات، ممانعتی برای سفر آنان به‌وجود آورد و خسارات مالی را متوجه ایشان کرد.

قهرودی ادامه داد: بنابراین از این پس، از پذیرش افراد دارای شرایط سنی اعلام شده در کاروان‌ها، خودداری خواهد شد. در ضمن برای زائران دارای سایر محدودیت‌های اعلام شده نیز به محض کسب اطلاع، اقدامات مشابهی صورت خواهد پذیرفت. بنابراین هیچ نوع خسارت مالی، متوجه این متقاضیان نمی‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: اولویت سفر این افراد که به لحاظ داشتن شرایط خاص و قرار گرفتن در گروه کسانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوانزای نوع آ هستند، از سفر عمره امسال محروم می‌شوند، برای تشرف سال آینده محفوظ خواهد ماند.
وی افزود: تلاش خواهد شد که با جایگزینی سریع زائران دارای شرایط اعزام، خسارت‌های احتمالی، کاهش یابد و به حداقل برسد.

شیوع ویروس موسوم به آنفلوانزای خوکی در عربستان موجب شده است که بسیاری از کشورها در اعزام زائران به عمره مفرده محدودیت‌هایی را اعمال کنند که به گفته مقام‌های سعودی حدود 30 درصد از تعداد زائران در مقایسه با سال گذشته کاسته شده است.

وزارت بهداشت به‌دنبال شیوع این بیماری در عربستان پیش‌تر در توصیه‌نامه‌ای به سازمان حج و زیارت خواست که از اعزام افراد سالمند، بیمار‌، زنان باردار و خردسالان به عمره ممانعت به عمل آورد که پس از چند روز کش‌و‌قوس این امر در قالب کمیته بررسی آنفلوانزای کشور به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهوری محقق و ابلاغیه آن به سازمان یادشده ارسال شد.

کد خبر 85684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز