همشهری آنلاین: مدیرکل روابط عمومی سازمان حج و زیارت گفت: بیشتر زائران ایرانی که به دلیل همراه داشتن مواد مخدر توسط دولت عربستان به زندان افتاده بودند،آزاد شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، عبدالله نصیری با اشاره به آخرین وضعیت زائران زندانی در عربستان گفت: با پیگیری‌هایی که برای آزادی زندانیان ایرانی در عربستان انجام شد 120 تن از زائران آزاد شده اند و تنها 30 تا 35 زائردر زندان باقی مانده‌اند.

به گفته وی وضعیت زندان های عربستان همانند گذشته است و بهبودی در وضعیت زائران در بند از نظر بهداشت و...به وجود نیامده است.

بر اساس اظهارات بسیاری از زائران آزاد شده از زندان های عربستان ،بهداشت در این مکان ها پایین تر از حد استاندارد بوده به گونه ای که زندانیان حتی از امکانات اولیه بهداشتی برخوردارنبوده؛ دستشویی، توالت و حمام در یک مکان بسیار کثیف قرار دارد و استحمام با آفتابه صورت می‌گیرد.

وضعیت تغذیه نیز بسیار اسف بار بوده، بنا به اظهارات زندانیان غذای آنان روی پلاستیک روی زمین ریخته می‌شود و با دست غذا می‌خورند.

امکان برخورداری از پزشک در پائین‌ترین حد خو قرار دارد به طوریکه تاکنون سه زایر ایرانی قبل از رسیدن پزشک جان باخته‌اند. همچنین زندانیان ایرانی با تحقیر زندانبانان سعودی و مأمور ارشد زندان مواجه هستند.

تمامی زندانیان با پتوهای کثیف یا درزیر آفتاب در حالی که سقف زندان پوشیده از آهن و توری آهنی است، به سر می‌برند. در حال حاضر بر اساس نظرات افراد آزاد شده چند زندانی ایرانی در حالت بسیار وخیمی به سر می‌برند.

با وجود توصیه‌های پیشگیرانه در قالب طرح امنیت سفر شامل: آموزش‌های حضوری، لوح فشرده، فیلم و جزوات آموزشی به زائران عمره، متاسفانه همچنان شاهد بازداشت برخی از زائران در مبادی فرودگاهی عربستان هستیم.

بر اساس قوانین و مقررات جزایی و کیفری عربستان سعودی؛ همراه داشتن هر گونه داروی گیاهی  مسکن دارای مواد مخدر یا مواد مخدر، مشابهات و قرص های روانگردان، جرم و حسب مقدار مجازات 2 تا 10 سال حبس دارد.

همچنین اعتیاد و سوء مصرف به هر گونه مواد مخدر و روانگردان مجازات زندان از یک تا دو سال داشته و بعضا در صورت اثبات جهت فروش، حکم اعدام را برای بازداشت شده در پی خواهد داشت.

مجازات عربستان برای حمل مواد مخدر تا 10 سال حبس است 

همچنین پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از دفتر مرکزی حراست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: از مجموع 700 هزار زائر ایرانی عمره اعزامی به عربستان،150 نفر در فرودگاه مدینه به علت همراه داشتن مواد مخدر، توسط مامورین سعودی شناسایی و بازداشت شده اند.

بنا به این گزارش دفتر مرکزی حراست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: با وجود توصیه های پیشگیرانه در قالب طرح امنیت سفر، شامل آموزش های حضوری، لوح فشرده، فیلم و جزوات آموزشی به زائران عمره متاسفانه همچنان شاهد بازداشت برخی از زائران در مبادی فرودگاهی عربستان هستیم.

بنا به اعلام این دفتر بر اساس قوانین و مقررات جزایی و کیفری عربستان سعودی همراه داشتن هرگونه داروی گیاهی، مسکن دارای مواد مخدر یا مواد مخدر، مشابهات و قرص های روانگردان، جرم محسوب شده و بر حسب مقدار، مجازات 2 تا 10 سال حبس خواهد داشت.

این دفتر اعلام کرد:‌ در قوانین عربستان سعودی، اعتیاد و سوء مصرف به هر گونه مواد مخدر و روان گردان مجازاتی برابر حبس از یک تا 2 سال داشته و بعضا در صورت اثبات جهت فروش،‌ حکم اعدام را برای بازداشت شده در پی خواهد داشت.

بنا به اعلام این دفتر، به دلیل حساسیت های بالای مسوولان این کشور در این خصوص در سالهای اخیر اقدامات وسیعی، برای کنترل و شناسایی مجرمین در مبادی ورودی کشور عربستان ایجاد شده است که از آن جمله می توان به استفاده از افراد متخصص و ماهر، پلیس مبارزه با مواد مخدر در فرودگاه ها با توانایی شناسایی مجرمین در چهره شناسی، به کارگیری از سامانه های الکترونیکی مدرن شناسایی هر نوع کالا و اشیاء، استفاده از تجهیزات سیار با قابلیت تشخیص انواع مخدر ها، روان گردانها و حضور سگ های تجسس مواد مخدر اشاره کرد.

 به گزارش دفتر مرکزی حراست سازمان حج و زیارت از مجموع 147 نفر زائر بازداشت شده به جرم حمل و یا استعمال مواد مخدر (از نیم گرم تا 50 گرم )در زندان های عربستان از آغاز عملیات عمره ،90 نفر پس از گذشت مدت محکومیت آزاد و بدون انجام مناسک عمره به کشور اعزام گردیده‌اند.

اکثر زائران بازداشت شده حداقل 60 روز را در زندان به سر برده اند که دو نفر از آنها به دلیل کهولت سن و فشار روحی روانی ناشی از اعتیاد در زندان فوت شده‌اند.

این در حالی است که محیط بازداشتگاه عربستان از نظر بهداشتی نامناسب بوده و به دلیل حضور ملیت های گوناگون در یک مکان و اختلافات فرهنگی و اجتماعی، زائران ایرانی را در وضعیت روحی و جسمی خطرناکی قرار داده می‌شود.

کد خبر 86675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز