دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعزام کودکان زیر پنج سال، سالمندان بالای 65 سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کلیوی و دیابت به حج عمره امسال ممنوع شد

به گزارش ایسنا دکتر محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، با بیان اینکه این تصمیم یکشنبه 22 تیر به سازمان حج و زیارت ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: این تصمیم گیری صرفا برای حفظ جان زائران بیت‌الله الحرام است. چون در صورت ابتلا این افراد به آنفلوآنزای نوع A خطر مرگ آنان را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر این که ساخت واکسن آنفلوآنزا مهم نیست بلکه سلامت، بی خطری و اثربخشی آن اهمیت بسزایی دارد، گفت: تاکنون چنین واکسنی در دنیا تولید نشده و همچنین مجوزی برای استفاده عمومی‌ صادر نشده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، با بیان اینکه تاکنون سازمان بهداشت جهانی تصمیم‌گیری درباره نحوه استفاده از واکسن آنفلوآنزای نوع A از جمله استفاده گسترده، محدود و یا گروه خاص نداشته است، گفت: بر اساس گزارش‌ها در دو روز گذشته وجود 149 مبتلا در عربستان سعودی تایید شده است.

دکتر گویا در ادامه با تاکید بر رعایت بهداشت فردی از سوی مسافران حج عمره گفت: زائران در صورت بروز علایمی چون سرماخوردگی، گلودرد، سرفه، تب، بدن درد، کوفتگی یا حتی اسهال و استفراغ سریعا به پزشکان مستقر در شهرهای مدینه منوره، مکه مکرمه و جده مراجعه کنند تا اقدامات تشخیصی و درمانی به موقع انجام شود.

 اعلام محدودیت برای اعزام زایران ایرانی در حالی است که به گفته رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران، تاکنون محدودیتی از سوی دولت سعودی برای عدم اعزام زائران به مناسک حج اعلام نشده است.

دکتر محمد تقی حلی ساز با بیان این که تاکنون موردی از ابتلا به آنفلوانزای خوکی در بین زائران ایرانی گزارش نشده، به وجود حدود 170 مبتلا به آنفلوآنزای نوع آ (H1N1) در شهرهای مکه،‌ مدینه، ریاض و دیگر شهرهای عربستان سعودی اذعان کرد و افزود: بنا بر اعلام وزارت بهداشت عربستان سعودی 89 درصد از افراد مبتلا درمان و به کشورشان بازگشته‌ و مابقی نیز تحت درمانند که این افراد هیچ کدام بومی منطقه نبوده‌اند.

کد خبر 85469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز