سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین شمار مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی نوع A در کشور را 42 تن اعلام کرد. به این ترتیب به فاصله یک روز 10 نفر بر آمار تعداد مبتلایان افزوده شدند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، علاوه بر تعدادی از عمره‌گزاران، مسافرانی از سنگاپور، مالزی، تایلند و آمریکا مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی در کشور را تشکیل می‌دهند.

دکتر محمد نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کنترل و پیشگیری آنفلوآنزای خوکی در کشور  گفت: با آغاز اپیدمی آنفلوآنزای نوع A در دنیا، ایستگاه‌های مراقبت مرزی کشور در فرودگاه‌ها، بنادر و مرزهای زمینی کشور تقویت شدند. به این ترتیب افرادی که وارد کشور می‌شوند تحت مراقبت چشمی قرار گرفته و در صورت برخورداری از علایم این بیماری، معاینه و نمونه‌گیری می‌شوند و به دنبال مثبت بودن آزمایشات، بیماری ارزیابی شده و در صورت شدید بودن بیماری، اقدامات درمانی لازم انجام می‌شود و بیمار دارو دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین به اطرافیان بیمار مبتلا نیز توصیه‌های بهداشتی ارایه می‌شود. دیگر مسافران نیز تمپلیت‌های آموزشی دریافت می‌کنند و تاکید می‌شود که در صورت بروز علایم تا 7 روز پس از ورود به کشور، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دکتر نبوی با بیان این که لغو اعزام حجاج برای حج تمتع بعید به نظر می‌رسد، ادامه داد: به دنبال اپیدمی آنفلوآنزای A در دنیا، دولت عربستان از 50 کارشناس از کشورهای مختلف و همچنین نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی برای تصمیم‌گیری در زمینه افرادی که سفر حج مشرف می‌شوند، دعوت کرد.

در این نشست بیان شد که با توجه به همه‌گیری این آنفلوآنزا لغو حج کمکی به پیشگیری از این بیماری نمی‌کند. بنابراین توصیه شد که افراد بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی و افرادی که داروهای سرکوبگر ایمنی دریافت می‌کنند، از سفر به عربستان خودداری کنند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از آنجا که چرخش ویروس آنفلوآنزای A در عراق هنوز زیاد نشده است، در رابطه با زائران عتبات عالیات نیز محدودیتی اعلام نشده است و فعلا در رابطه با این زائران مراقبت‌هایی مانند حجاج به کار گرفته می‌شود. در آینده بنابر شرایط تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ می‌شود.

همچنین دکتر گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به مسافران توصیه کرده است که سفرهای غیرضروری را به تاخیر اندازند.

وی همچنین به رعایت نکات بهداشت فردی تاکید کرده و استفاده از دستمال یک بار مصرف هنگام عطسه و سرفه، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و پرهیز از روبوسی با زائران عمره‌گذار را در پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا A موثر دانسته است.

کد خبر 86459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز