سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه سلامت – سمیه شرافتی: کارشناسان معتقدند که با وجود بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) آنفلوانزای خوکی، هنوز این بیماری نیمکره‌جنوبی کره زمین را به‌طور خطرناکی احاطه نکرده است

ولی به عقیده مسئولان کشورمان، درصورت بروز پاندمی آنفلوانزای خوکی در ایران، آنفلوانزای خوکی 22 تا 33 درصد جمعیت را مبتلا می‌کند؛ به‌طوری که 95درصد مبتلایان بدون نیاز به بستری قابل درمان هستند.

دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر‌دار وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به ورود آنفلوانزای خوکی به فاز 6 پاندمی طبق برآوردها طی 2 سال پاندمی، احتمالا حدود 10 میلیون و 500 هزار نفر تا 24 میلیون نفر در کشورمان به این نوع آنفلوانزا مبتلا می‌شوند، پیش‌بینی کرد که  از این تعداد 525 هزار تا یک‌میلیون و 225 هزار نفر نیاز به بستری دارند و برآورد می‌شود حدود 105 هزار تا 245 هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

دکتر گویا با بیان اینکه پاندمی موج‌های مختلفی دارد و حداقل 2 سال گرفتار آن خواهیم بود، ادامه داد: طی 2 سال بروز پاندمی، موج‌های مختلف آن بروز می‌کند و هر موج 6 تا 8 هفته طول می‌کشد و سپس فروکش می‌کند و شدت هر کدام از این موج‌ها هم متغیر است اما انتظار می‌رود شدت بیماری و همچنین تعداد مبتلایان در سال اول پاندمی بیشتر از سال دوم باشد.

اما اگر‌چه در ایران تنها همان یک نفر تا به امروز به این ویروس مبتلا شده ولی به گفته دکتر گویا بیش از 200 مورد مشکوک به این بیماری، تشخیص و شناسایی شده‌اند.

با این حال سؤال این است که حالت هشدار برای پاندمی آنفلوانزای خوکی چه زمانی قرار است در کشور ما ایجاد شود؟

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های ریوی، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سؤال به همشهری می‌گوید: در مورد عواقب پاندمی آنفلوانزای خوکی یک عدم‌یقین برای ما وجود دارد. در دنیا هم این عدم‌قطعیت وجود دارد و الان همه منتظرند که ببینند وضعیت پاندمی این بیماری در نیمکره‌جنوبی کره زمین به چه شکل است.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی خوشبختانه تا الان وضعیت زیاد بحرانی نیست و مرگ و میر این بیماری زیر نیم درصد است و حتی از آنفلوانزای فصلی هم کمتر است، ولی درصورت پاندمی در نیمکره‌جنوبی تعداد زیادی متأسفانه مبتلا خواهند شد، چون انتقال انسان به انسان این بیماری خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

قدرت انتقال 2 تا 3 برابر آنفلوانزای فصلی!

آنفلوانزای فصلی 5 تا 10 درصد مردم را مبتلا می‌کند، این در حالی است که قدرت انتقال آنفلوانزای خوکی 22 تا 33 درصد است بنابراین قدرت انتقال آن 2 تا 3 برابر آنفلوانزای فصلی است.

دکتر گویا در این رابطه معتقد است: ما معتقدیم اکثریت موارد بروز این بیماری به‌صورت خفیف است و ممکن است به داروی ضد‌ویروسی نیازی نباشد. این در حالی است که فرم‌های شدید این بیماری نیاز به بستری و مراقبت دارند.

دکتر گویا با اشاره به علائم فرم‌های شدید آنفلوانزای خوکی در بالغین می‌گوید: تب بالا و بیش از 3 روز به‌ویژه اگر حال عمومی بیمار نیز مناسب نباشد نیاز به مراقبت و بستری دارد. همچنین درصورت بروز علائمی مانند تنگی نفس، نشانه‌های دیستری تنفسی، درد یا احساس فشار در قفسه سینه یا شکم، سر‌‌گیجه ناگهانی، گیجی و استفراغ شدید یا مداوم لازم است بیمار تحت مراقبت و بستری قرار گیرد.

از طرف دیگر بهبود علائم آنفلوانزا ابتدا و سپس عود ناگهانی تب و دیگر علائم از نشانه‌های بروز فرم شدید بیماری است که لازم است تحت مراقبت و بستری قرار گیرد.

دکتر مردانی نیز با اشاره به تفاوت‌های آنفلوانزای خوکی با آنفلوانزای فصلی معتقد است: دیگر نمی‌توان گفت این بیماری از حیوان به انسان منتقل می‌شود ،زیرا  از انسان به انسان قابل انتقال است. از طرف دیگر به گفته کارشناسان، آنفلوانزای فصلی در افراد مسن و خردسالان بروز می‌کند، این در حالی است که آنفلوانزای خوکی اغلب نوجوان‌ها را درگیر می‌کند.

حج را به‌طور کامل متوقف نکردیم!

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، بحرین با 15 مورد، مصر با 87 مورد، کویت با 35 مورد، عربستان با 114 مورد، لبنان 49 مورد و امارات متحده عربی با 8 مورد آنفلوانزای خوکی روبه‌رو بوده‌اند که در این میان عربستان سعودی برای کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که در حال حاضر در زمان حج عمره به‌سر می‌بریم.

به این منظور دولت عربستان و همچنین دیگر کشورها تمهیداتی را در نظر گرفته‌اند تا خسارات ناشی از پاندمی را طی این ایام به حداقل برسانند، اما در مجموع احتمال اینکه افراد مبتلا شوند وجود دارد.

دکتر مردانی نیز با تاکید بر اینکه الان در عربستان روز به روز این بیماری در حال گسترش است، توضیح می‌دهد: ما هم در کمیته کشوری اعلام کردیم که بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان زیر 2 سال و افراد بالای 65 سال از رفتن به این سفر صرف‌نظر کنند.

به عقیده وی اگر هم ابتلای انسان به انسان به‌صورتی تسهیل شود که اکثر قریب به اتفاق زائران مبتلا شوند، به احتمال زیاد کل سفرهای حج باید متوقف شود، ولی فعلا این امر، در دستور کار ما نیست.

هیچ کاری نکردیم

با این حال در شرایطی که دکتر گویا همکاری‌های بین بخشی را در زمان وقوع پاندمی بسیار مهم عنوان کرده و معتقد است که به‌ویژه همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش در این زمینه بسیار مهم است و حتی لازم است از نیروهای داوطلب برای آموزش مردم استفاده شود، دکتر مردانی هشدار می‌دهد که آگاهی مردم ما در مورد این بیماری حداقل یا خیلی کم است.

به اعتقاد عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در این صورت انتقال این بیماری از انسان به انسان خیلی زودتر اتفاق خواهد افتاد، در حالی که ما در آموزش عمومی به‌خصوص از طریق صدا و سیما هیچ کاری نکردیم و ضربه آن را هم به‌زودی خواهیم خورد.

کد خبر 85522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز