همشهری آنلاین: موارد آنفلوآنزای خوکی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که یک منطقه ترانزیتی پرترافیک است،‌ روز سه‌شنبه 17 ژوئن (26 خرداد) به شدت افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فرانسه پس از اینکه قطر اولین سه مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی را در این کشور که شامل دو پسر کم‌سن می‌شد، گزارش کرد، تعداد کل موارد بیماری در کشورهای حوزه خلیج فارس به 34 نفر رسید.

این سه بیمار در میان مسافران وارد شده با پروازهای بین‌المللی به دوحه پایتخت قطر بودند، و کویت نیز اولین مورد ابتلا به ویروس آنفلوآنزا را در میان شهروندانش گزارش کرده است.

وزیر بهداشت قطر، عبدالله القحطانی گفت یک پسر دو ساله نیوزیلندی روز شنبه هنگام ورود به دوحه از استرالیا پس از توقفی در دوبی مبتلا به آنفلوآنزای خوکی تشخیص داده شده است.

به گفته قحطانی یک پسر دو ساله آمریکایی- بنگلادشی  نیز روز یکشنبه در مسیرش از نیویورک به بنگلادش در درمانگاه فرودگاه دوحه علائم آنفلوآنزا را نشان داد و تشخیص بیماری در او داده شد.

به گفته قحطانی یک عراقی نیز که از آمریکا به دوحه وارد شده بود، دچار عفونت با ویروس آنفلوآنرا تشخیص داده شد.

 به گفته وزیر بهداشت کویت نیز مردی بود که با پروازی از آمریکا به این کشور وارد شده بود. ماه گذشته 18 سرباز آمریکایی در کویت از لحاظ ویروس آنفلوآنزای خوکی مثبت تشخیص داده شده بودند.

 عربستان سعودی که محل سکونت حدود هفت میلیون کارگر خارجی در میان 25.4 میلیون جمعیت خودش است،‌ روز سه‌شنبه سه مورد جدید از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی را گزارش کرد و به این ترتیب تعداد مبتلایان به بیماری در این کشور به 17 نفر رسید،‌ که بالاترین رقم مبتلایان به بیماری در میان کشورهای خلیج فارس است.

یک دانشجوی سعودی که از استرالیا باز می‌گشت، ‌یک زن موریتانیایی و یک پرستار مالزیایی – که این دو نفر هر دو در تماس با بیماران بوده‌اند- مبتلایان جدید در عربستان هستند و تعداد کل موارد بیماری در این کشور  به 12 نفر رسید.

روز دوشنبه بحرین 11 مورد جدید آنفلوآنزای خوکی را در میان دانشجویانی که از محل تحصیل‌شان در آمریکا به این کشور مراجعت کرده بودند،‌ گزارش کرد و به این ترتیب تعداد کل موارد بیماری به 12 نفر رسید.

این دانشجویان که درمیان گروهی 13 نفره بودند که با همان پرواز مرد بیمار کویتی از واشنگتن به کویت بازگشته بودند،‌ و در بیمارستان منامه قرنطینه شدند. بحرین اولین مورد بیماری خود را در ماه مه (اردیبهشت)‌ گزارش کرده بود، یک بحرینی 21 ساله که از محل تحصیلش در آمریکا بازگشته بود.

امارات متحده عربی، فدراسیونی از هفت امیرنشین که بیش از 80 درصد جمعیت آن را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند، نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک فرد اماراتی که از آمریکا به این کشور وارد شده بود،‌ دچار آنفلوآنزای خوکی بوده و مورد درمان قرار گرفته است. در ماه مه (اردیبهشت) مردی که از کانادا وارد امارات شده بود،‌ اولین مورد ثابت‌شده آنفلوآنزای خوکی در این کشور بدل شد،‌اما پس از درمان بهبود یافت.

عمان تا به حال موردی از آنفلوآنزای خوکی گزارش نکرده است.

ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) برای اولین بار در ماه آوریل در مکزیک شناسایی شد،‌ و تا به حال بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 36000 نفر از افراد را در 76 کشور مبتلا کرده است و جان 163 نفر را گرفته است.

کد خبر 83766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز