یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

چندی پیش با گسترش آنفلوانزای خوکی، بحران جهانی دیگری شروع شد که موضع‌گیری همه کشورها را نیز به همراه داشت.

با وجود کشته شدن بسیاری از مبتلایان به این بیماری و اهمیت داشتن این موضوع، مردم آمریکا معتقدند مسئله آنفلوانزای خوکی توسط رسانه‌های گروهی بزرگنمایی شده است.

براساس آخرین نظرسنجی‌های مؤسسه گالوپ واقع در واشنگتن، 45 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که رسانه‌های گروهی درباره خطر گسترش آنفلوانزای خوکی بزرگنمایی کرده‌اند، در حالی که 46 درصد از آنها معتقدند که رسانه‌ها باید به همین شکل اطلاع رسانی کرده و به مردم هشدار می‌دادند.

از سوی دیگر 6 درصد نیز معتقدند که رسانه‌ها باید بیش از این مردم به موضوع آنفلوانزای خوکی می‌پرداختند.البته یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که مردم از فروکش کردن ناگهانی پوشش خبری رسانه‌ها در چند ماه اخیر متعجب شده‌اند.

این در حالی است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چند‌‌هفته گذشته 642 مورد ابتلا به آنفلوانزای خوکی و 2 مرگ ناشی از آن را در آمریکا تایید کرده‌ است. به این ترتیب تعداد مبتلایان به آنفلوانزای خوکی از زمان شیوع به 2000 نفر رسیده که 44 مورد به مرگ بیمار منجر شده است.

آمریکایی‌ها معتقدند در چنین شرایطی از رسانه‌های گروهی انتظار می‌رود که بیش از گذشته نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند.

پوشش خبری مربوط به آنفلوانزای خوکی از 24 آوریل (4 اردیبهشت) در مکزیک پس از اعلام یک مرگ ناشی از این بیماری شروع شد و به‌تدریج اخبار مربوط به شیوع آنفلوانزای خوکی افزایش یافت و سازمان بهداشت جهانی نیز درباره این بیماری هشدار داد.

آمار نشان می‌دهد که در هفته اول ماه می‌(11 تا 18‌اردیبهشت)‌ موضوع آنفلوانزای خوکی 31 درصد از اخبار مربوط به رسانه‌ها را شامل شده است. گالوپ سطح نگرانی مردم آمریکا در جریان پخش اخبار آنفلوانزای خوکی را بررسی کرده و نشان می‌دهد که از روز30 آوریل تا 4 می، 25 درصد از مردم نسبت به ابتلا به این بیماری ابراز نگرانی کرده‌اند، درحالی که 5 می ‌این آمار به 17 درصد رسیده است!

با وجود نظر این عده، اغلب آمریکایی‌ها آنفلوانزای خوکی را به‌عنوان یک بیماری مهم که ممکن است آنها و خانواده‌هایشان را دچار دردسر کند، نپذیرفته‌اند و تنها 20درصد از مردم آمریکا نسبت به ابتلا به بیماری آنفلوانزاری خوکی احساس خطر کرده‌اند و 79 درصد معتقدند که خیلی بعید است که خودشان یا یکی از اقوامشان به این بیماری مبتلا شوند.

این آمار نشان می‌دهد تنها در دوره‌ای که پوشش خبری رسانه‌های گروهی نسبت به این موضوع در سطح بالایی قرار داشته، هراس و ترس مردم از ابتلا به این بیماری نیز بیشتر بوده است.

این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان نسبت به شیوع دوباره این بیماری هشدار داده و اعلام کرده‌اند موج جدید پخش ویروس آنفلوانزای خوکی مهلک‌تر خواهد بود. از سوی دیگر کارشناسان بهداشت و مقامات رسمی آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که تلاش‌ها برای ساخت واکسن آنفلوانزای خوکی رو به افزایش است.

اما با این حال از آنجا که رسانه‌ها همچون روزهای اول این اخبار را بزرگنمایی نمی‌کنند، تنها حدود 40 در صد از آمریکایی‌ها اظهار داشته‌اند که درصورت ساخت واکسن آنفلوانزای خوکی از آن استفاده خواهند کرد!

سایت گالوپ
ترجمه: نگار پدرام

کد خبر 83541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز