همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند شیوع ویروس آنفلوآنزای خوکی که برای اولین بار در ماه آوریل (اردیبهشت) امسال بروز کرد ممکن است از ماه آگوست (مرداد ماه) گذشته شروع شده باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران از طریق تجزیه و تحلیل ژنتیکی چندین امکان را در مورد هنگامی که ویروس برای اولین بار به انسان‌ها گسترش یافت، مورد بررسی قرار دادند.

قوی‌ترین تخمین آنها این است که این اتفاق در ژانویه (دی ماه) گذشته رخ داده است. به گفته اولیور پبوس یکی از این پژوهشگران از  دانشگاه آکسفورد همچنین ممکن است این انتقال به انسان برای اولین بار در اواخر ماه آگوست گذشته یا حتی قبل از آن رخ داده باشد.

این پژوهش شامل تجزیه و تحلیل ژنتیکی گونه‌های مختلف ویروس و ساختن نوعی درخت خانوادگی برای آنهاست تا معین شود در چه هنگامی گونه‌های ویروسی مورد بررسی دارای نیای مشترکی بوده‌اند. این بررسی به صورت آنلاین پنج‌شنبه 11 ژوئن (21 خرداد) در جورنال Nature  منتشر شده است.

پل رابدان از دانشگاه کلمبیا در نیویورک که ویروس آنفلوآنزای خوکی را مورد بررسی قرار می‌دهد، اما در این تحقیق جدید دخیل نبوده است،‌ این تخمین‌‌های زمانی را معقول می‌شمارد. اما می‌گوید به خاطر عدم قطعیت‌های علمی در این بررسی است، باید اندکی احتیاط به خرج داد.

این تجزیه و تحلیل جدید همچنین نتیجه‌گیری کرده است که نیاکان این ویروس جدید آنفلوآنزا برای سال‌ها در میان خوک‌ها در گردش بوده‌اند، بدون اینکه شناسایی شوند.

پژوهشگران در مقاله‌شان خواستار پایش بهتر ویروس‌های آنفلوآنزا در خوک‌ها شده‌اند، گرچه پیوس می گوید دانشمندان هنوز این توانایی را ندارند گونه‌های ویروسی را در خوک‌ها شناسایی کنند که به همه‌گیری‌های انسانی خواهند انجامید.

کد خبر 83391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز