گروه سلامت – سمیه شرافتی: «تا 2سال آینده حداقل 10میلیون ایرانی به آنفلوانزای نوع A مبتلا می‌شوند.»

در حالی که مسئولان وزارت بهداشت از ابتلای 42 ایرانی به آنفلوانزای خوکی خبر می‌دهند، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه حداقل 10 میلیون نفر ظرف 2 تا 3 سال آینده در کشور به ویروس آنفلوانزای نوعA مبتلا می‌شوند، اظهار داشت: در خوشبینانه‌ترین حالت از هر 200 نفر مبتلا که شناسایی نشوند، یک نفر به‌خصوص در مناطق دورافتاده فوت می‌کند.

شهریاری همچنین به شباهت علائم این بیماری با آنفلوانزای فصلی اشاره کرد و گفت: چون علائم آنفلوانزای نوع A شبیه آنفلوانزای معمولی است، ممکن است فرد به پزشک مراجعه نکند و یا اینکه زمانی مراجعه کند که بیماری در مرحله خطرناک قرار دارد.

اما این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه به‌شدت نگران مرگ‌و‌میر بالای ناشی از شیوع این بیماری در کشور هستیم، افزود: شائبه‌ای که وجود دارد و در توضیحات مسئولان وزارت بهداشت به آن اشاره شد اینکه سازمان حج و زیارت نباید با تهدید به جریمه زائران، مردم را مجبور به انجام سفر حج کند.

شهریاری با عنوان اینکه مسائل سیاسی در این بحث وارد شده است، تاکید کرد: برآوردها نشان می‌دهد درمان هر نفر که به نوع شدید این بیماری مبتلا شود، حداقل 30 دلار هزینه دارد که با این احتساب صدها میلیون دلار صرف درمان کسانی خواهد شد که طی این 3-2 سال به این ویروس مبتلا می‌شوند.

محمود نبوی،معاون مرکزمدیریت بیماریی‌های وزارت بهداشت افزود: تا امروز ابتلای 42 نفر به بیماری آنفلوانزای نوع A در کشور ثابت شده است که به جز یک زن اصفهانی که از یک مسافر بازگشته از عمره مبتلا شده، همه موارد مسافران بازگشته از خارج به‌خصوص از حج عمره و بعد از آن از کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل تایلند و مالزی بوده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود این با توجه به پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری انتظار این است که به‌زودی شاهد موج اول اپیدمی این بیماری در کشور باشیم اما زمان آن هنوز مشخص نیست، ممکن است با شروع فصل سرما این اتفاق رخ دهد یا حتی زودتر از آن و از شهریور شروع شود.

زمانه تهدید است!

در این میان دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در گفت‌وگو با همشهری و با بیان اینکه پیش‌بینی شده تا پایان سال 2010 حداقل از 6 میلیارد نفر جمعیت کره زمین، 2 میلیارد نفر مبتلا به آنفلوانزای خوکی می‌شوند، گفت: پس این بیماری واگیرترین بیماری قرن است. با این حال اگرچه آنفلوانزای خوکی مرگ و میر بالایی ندارد اما اگر همین 2میلیارد نفر را در نظر بگیریم، باز هم رقم مرگ‌و‌میرها بالا خواهد بود.

وی در ادامه این‌طور توضیح داد: این بیماری در کشور ما هم در حال اپیدمی است برای همین آموزش در سطح بسیار وسیع در حال حاضر که زمان تهدید است، بسیار مهم خواهد بود.

حتی ما پیشنهاد کردیم که برای همه مدارس پکیج‌های آموزشی طراحی شود.
 معلم‌ها و مدیران آموزشی هم باید دوره‌های آموزشی بگذرانند چون با شروع فصل مدارس، اپیدمی واقعی آنفلوانزای خوکی شروع خواهد شد.

جهش مرگبار

«الان نگرانی ما این است که این بیماری جهش ژنتیک پیدا کند و در این صورت ویروس جدید به‌طور جداگانه با مرگ‌و‌میر بالایی همراه باشد و صحنه واقعی مرگ و میر اتفاق بیفتد.»

دکتر مردانی با اشاره به این عبارات ادامه می‌دهد: ما همیشه باید تهدیدها را فرصت بدانیم و همین الان آگاهی آموزشی مردم را بالا ببریم؛ یعنی اگر فردی علائم شبیه آنفلوانزا داشت، در منزل بماند یا کسانی که از حج آمده‌اند، درصورتی که علائم سرماخوردگی دارند، نباید با کسی روبوسی کنند یا دست بدهند.

وی با ابراز تأسف از اینکه الان ما شاهدیم که متأسفانه حاجی‌ها هم ولیمه می‌دهند وهم با همه اطرافیان‌شان روبوسی کرده و دست می‌دهند، در حالی که این کار، کار بسیار مذبوحی بوده و باعث همه‌گیری این بیماری در سطح دنیا می‌شود.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا با این اوصاف قرار نیست کل فرایند حج امسال متوقف شود، گفت: اگرچه در آخرین جلسه کمیته کشوری آنفلوانزا مقرر شد که افراد و گروه‌های سنی پر خطر به حج نروند، ولی این قانون اصلا جدی گرفته نمی‌شود و افراد در گروه‌های سنی بالا همچنان به حج اعزام می‌شوند.

برای همین است که فرضیه توقف کامل حج هم تقریبا امکان ندارد ؛از یک طرف به این دلیل که این کار احتیاج به فتوای شرعی دارد و از طرف دیگر مردم باید با شرایط به‌وجود آمده خودشان تشخیص دهند که به حج رفتن کار درستی است یا نه؟

اقدامات همیشگی

با این حال دکتر محمد نبوی، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کنترل و پیشگیری آنفلوانزای خوکی در کشور گفت: با آغاز اپیدمی آنفلوانزای نوع A در دنیا، ایستگاه‌های مراقبت مرزی کشور در فرودگاه‌ها، بنادر و مرزهای زمینی کشور تقویت شدند.

به این ترتیب افرادی که وارد کشور می‌شوند تحت مراقبت چشمی قرار می‌گیرند و درصورت برخورداری از علائم این بیماری، معاینه و نمونه‌گیری می‌شوند و به‌دنبال مثبت بودن آزمایش‌ها، بیماری ارزیابی شده و درصورت شدید بودن بیماری، اقدامات درمانی لازم انجام می‌شود و بیمار دارو دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین به اطرافیان بیمار مبتلا نیز توصیه‌های بهداشتی ارائه می‌شود. دیگر مسافران نیز تمپلیت‌های آموزشی دریافت می‌کنند و تاکید می‌شود که درصورت بروز علائم تا 7 روز پس از ورود به کشور، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

کد خبر 86572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز