سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه ویروس H1N1 "توقف‌ناپذیر" شده است،‌ داروسازان را فراخواند تا به تولید واکسنی برای آنفلوآنزای خوکی اقدام کنند و کارکنان بهداشتی باید اولین کسانی باشند که این واکسن را دریافت می‌کنند

 به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر ماری- پل کینی، مدیر ابتکار عمل پژوهش واکسن سازمان جهانی بهداشت هر کشوری نیاز خواهد داشت به واکسیناسیون شهروندان در مقابل آنفلوآنزای خوکی اقدام کند و باید به اولویت‌بندی افراد نیازمند به واکسیناسیون، پس از واکسیناسیون پرستاران، پزشکان و تکنسین‌ها بپردازند.

 گزار‌‌ش‌های متعدد نشان داده است که این ویروس جدید به شکل متفاوتی نسبت به آنفلوآنزای فصلی به افراد حمله می‌کند، به این معنا که افراد کم‌سن‌تر، افراد بسیار چاق و بزرگسالان به ظاهر سالم را مبتلا می‌کند و باعث بیماری شدید ریوی می‌شود.

کینی که گزارش‌های یافته‌های "گروه مشاوره راهبردی کارشناسان ایمنی‌سازی سازمان جهانی بهداشت" (SAGE) را بیان می‌کرد، گفت: "این کمیته تایید کرده است که پاندمی   ویروس H1N1 توقف‌ناپذیر شده است و بنابراین همه کشورها به دسترسی به واکسن نیاز دارند."

 او افزود: "SAGE تصمیم گرفته است که در همه کشورها اول باید کارکنان مراقبت‌های بهداشتی واکسینه شوند به این خاطر که سیستم بهداشتی بتواند به کار خود ادامه دهد."
پس از آن هر کشور باید تصمیم بگیرد در قدم بعدی بر اساس رفتار غیرمعمول آنفلوآنزای جدید چه کسانی را واکسینه کند.

 آنفلوآنزای فصلی معمول نیز به خودی خود مرگبار است- و هر سال در سطح جهان 250000 تا 500000 نفر را در سطح جهان می‌کشد. اما اغلب افرادی که بر اثر آنفلوآنزای فصلی عادی می‌میرند، سالمندان یا مبتلایان به بیماری مزمنی مانند آسم هستند که آنها را به آنفلوآنزا آسیب‌پذیر می‌کند.

 به نظر می‌رسد که سالمندان نسبت به ویروس جدید H1N1 که مخلوطی از دو ویروس خوکی است که یکی از آنها مواد ژنتیکی از ویروس‌های انسانی و مرغی را هم دارد،‌ ایمنی بهتری دارند. ویروسی که در سال 1918 باعث پاندمی شد و به مرگ 50 تا 100 میلیون نفر شد، خویشاوندی دوری با ویروس H1N1 دارد.

یک تحقیق که نتایج آن در روز دوشنبه در جورنال Nature منتشر شد نشان می‌دهد که نمونه‌های خونی افراد متولدشده قبل از سال 1920 دارای آنتی‌بادی‌های بر ضد گونه ویروسی سال 1918 است، و این بیانگر ردپایی در دستگاه ایمنی این افراد از عفونت دوران کودکی است.

 این تحقیق دکتر یاشیرو کاوائوکا موید سایر بررسی‌هاست که گونه جدید ویروس H1N1 بر خلاف اغلب ویروس‌های فصلی در بینی و گلو باقی نمی‌ماند.

کاوائوکا گفت: "ویروس H1N1 نسبت به سایر ویروس‌های آنفلوآنزا بهتر در ریه‌ها تکثیر می‌کند."

سایر بررسی‌ها نشان داده‌اند که این ویروس می‌تواند باعث ابتلای دستگاه گوارش هم شود، و افرادی را هدف قرار می‌دهد که معمولا تصور نمی‌شود در معرض خطر بیشتر قرار داشته باشند.

 کینی نیز افزود: "چاقی یک عامل خطرساز برای ابتلای شدیدتر به ویروس H1N1 است"- عاملی که هرگز قبلا در مورد ابتلا به آنفلوآنزا دیده نشده است. در حال حاضر روشن نیست که آیا چاقی باعث دیر تشخیص‌ داده شدن بیماری می‌شود، یا چاقی به خودی خود یک عامل خطرساز است."

 روز جمعه گروهی از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا و دانشگاه میشیگان گزارش کردند، 9 نفر از 10 بیماری که در یک بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند،‌ چاق بوده‌اند. این بیماران علائم غیرمعمولی مانند لخته‌های خونی در ریه‌ها و ازکارافتادن چندین اندام بدن را نشان داده بودند.

 هیچ یک از این بیماران بهبود پیدا نکرده‌ و سه نفر از آنها مرده‌اند.

کد خبر 85531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز