یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چند روز پیش از بازگشت سه میلیون حاجی به مکه برای شروع بخش آخر مراسم حج، به نظر می‌رسد که احتمال شیوع آنفلوآنزای آ چندان باعث ترس حاجیان نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ممکن تست پوسترهایی در خیابان‌های یا پلاکاردهایی در ورودی هتل‌ها یا لابی‌ آنها در مورد آنفلوآنزای جدید A دیده شود، اما از میان صدها هزار حاجی که به مقدس‌ترین شهر مسلمانان آمده‌اند، تنها معدودی افراد ماسک به صورت زده‌اند و بسیاری از آنها می‌گویند در این مورد نگرانی ندارند.

اشرف ابونیمر، مرد الجزایری 26 ساله که از فرانسه به مکه آمده است، می‌گوید:‌"مردم چندان توجهی به این پوسترها ندارند."

 او می‌افزاید:‌ "شخصا اصلا نگران نیستم." و اشاره می‌کند که قبلا از آمدن به حج در فرانسه واکسن را دریافت کرده است.

مقامات بهداشت جهانی و عربستان سعودی از ماه مه (اردیبهشت) پس از انتشار آنفلوآنزای آ در سراسر جهان، برای این بزرگترین گردهمایی مردم در جهان در حال کسب آمادگی بوده‌اند.

به گزارش وزارت بهداشت عربستان تا روز پنج‌شنبه گذشته 20 حاجی مبتلا به آنفلوآنزای آ تشخیص داده شده‌اند، و هشت نفر آنها در بیمارستان تحت درمان هستند، و بقیه بهبود پیدا کرده‌اند.

 بر مبنای آخرین اعلامیه وزارت بهداشت در روز یکشنبه 22 نوامبر (اول آذر) عربستان تا به حال چهار حاجی در این کشور به علت آنفلوآنزای آ درگذشته‌اند.

مقامات بهداشتی عربستان منتظر اوج مراسم حج در روز پنجشنبه 26 نوامبر (5 آذر)‌ هستند که در آن همه زائران در کنار کوه عرفات گرد می‌آیند.

سخنگوی وزارت بهداشت عربستان،خالد مغلانی، در این باره گفت: "وضعیت تحت کنترل است و به خواست خدا، همه چیز بسیار اطمینان‌بخش است."

ابراهیم کنعان، زائر فلسطینی، به این حقیقت اشاره کرد که شمار معدودی از افراد در خیایان‌ها ماسک به صورت زده‌اند، گرچه مقامات سعودی این ماسک‌ها را بین زائران توزیع کرده‌اند.

کنعان گفت:‌ "مردم درباره آنفلوآنزای آ صحبت نمی‌کنند. آنها وقت‌شان را صرف عبادات‌شان می‌کند، و البته بحث فوتبال هم گرم است."

خالد یک مصری که در مکه زندگی می‌کند، گفت او در مغازه سلمانی‌اش به حاجیان خدمت می‌کند و "ترسی از آلوده‌شدن ندارد."

 با این حال،‌مقامات سعودی کاملا برای مقابله با پاندمی آنفلوآنزای آ بسیج شده‌اند.
 از 11 نوامبر تا به حال 70 نفر در عربستان سعودی به علت این بیماری درگذشته‌اند و 7000 مورد تایید شده بیماری ثبت شده است.

برای حج دوربین‌های حرارت‌یاب در ترمینال هوایی و دریایی در جده که اغلب زائران از آنجا وارد عربستان می‌شوند، نصب شده است،  حدود 15000 پرسنل بهداشتی به کار گرفته شده اند‌، و صدها تخت اضافی در بیمارستان‌ها قرار داده شده است تا با هر افزایشی در تعداد بیماران مقابله شود.

وزارت بهداشت عربستان واحدهای پزشکی متحرک را سامان داده است، که با گردش در شهر به طور فوری محل عفونت‌ها را به مرکز  پایش مرکزی می‌فرستند تا شیوع بیماری تحت نظر باشد.

 دولت در مدینه، مکه و جده، همچنین شماری از ماشین‌های خاص قرار داده است که می‌توانند در موارد مشکوک ویروس را شناسایی کنند.

کد خبر 95882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز