سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

جواد نصرتی: دانشمندان هنگ‌کنگی می‌گویند 2 داروی موجود در بازار که از آنها برای مقابله با پوکی استخوان استفاده می‌شود می‌توانند در مبارزه با آنفلوانزا مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش رویترز دانشمندان هنگ‌کنگی می‌گویند این داروها را می‌توان هم برای مبارزه با ویروس آنفلوانزای خوکی H1N1 و ویروس آنفلوانزای پرندگان H5N1 به کار برد. این داروها پارامیدورانت و زوله‌دورانت هستند که در بازار با نام‌های تجاری آردین و رکلاست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دانشمندان هنگ‌کنگی در آزمایش‌های خود در این باره سلول‌های انسانی را که به ویروس آنفلوانزا آلوده شده بود در مجاورت 2 دارو بررسی کردند. در این بررسی‌ها مشخص شد داروها، تولید بیش از اندازه یک نوع سلول در خون را که yd-T نام دارد متوقف می‌کنند.

این سلول‌ها پس از اینکه به میزان زیادی در بدن تولید شدند سلول‌های انسانی‌ای را که توسط ویروس آنفلوانزا آلوده شده باشد از بین می‌برند. سلول‌های ویروس تنها در سلو‌ل‌های زنده انسان یا حیوانات قادر به زندگی هستند و درصورتی‌که سلول‌های آلوده به ویروس کشته شوند، ویروس هم از بین می‌رود.

پروفسور یولانگ لائو از دانشگاه هنگ‌کنگ که در این‌باره کار کرده است می‌گوید: سلول‌های آلوده در بدن انسان کارخانه‌های تولید ویروس هستند. وی ادامه می‌دهد: داروهایی که آنها مورد بررسی قرار داده‌اند به‌صورت ویژه به ویروس‌ها حمله می‌کنند و درواقع کارخانه‌های تولید ویروس را از بین می‌برند.

دانشمندان هنگ‌کنگی می‌گویند که داروهای مقابله با پوکی استخوان می‌تواند در افرادی که به ویروس‌ آنفلوانزا مبتلا هستند به تقویت سیستم ایمنی بدن آنها کمک و آنها را در برابر ویروس‌ها مقاوم کند.

شناسایی ژن عامل بروز سرطان خون  کودکان

دانشمندان انگلیسی می‌گویند ژنی را که باعث بالا رفتن احتمال ابتلای کودکان به بیماری سرطان خون می‌شود شناسایی کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این دانشمندان می‌گویند: این ژن در 3 فرم وجود دارد که فرم‌های سه‌گانه آن احتمال ابتلای کودکان به سرطان خون (لوکمی) را 30 تا 60 درصد افزایش می‌دهد. البته آنها به این نکته هم تاکید دارند که در دوران کودکی عوامل دیگری هم مانند عفونت می‌تواند به بروز سرطان در کودکان منجر شود.

لوکمی شایع‌ترین سرطان در دوران کودکی است که 85 مورد گزارش شده ابتلای کودکان به این بیماری از نوع خاصی از آن با نام ALL است. دانشمندان می‌گویند نمی‌توان گفت یک عامل مشخص باعث بروز سرطان خون در کودکان می‌شود اما در میان عوامل مختلف، نقص ژنتیک که به‌صورت ارثی به کودکان می‌رسد یکی از عوامل مهم به شمار می‌رود.

کد خبر 88055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز