رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد آنفلوانزای نوع «آ» به دنبال بازگشایی مدارس، گفت در زمان پاندمی این بیماری حدود 98 درصد موارد ابتلا به صورت سرپایی درمان می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا در کنفرانس آنفلوآنزای «آ» که با همت انجمن دندانپزشکان عمومی ایران و انجمن متخصصین بیماریهای عفونی و گرمسیری برگزار شد، در تعریف این نوع آنفلوآنزا، گفت: آنفلوآنزای نوع «آ» یک بیماری ویروسی مانند دیگر آنفلوآنزاهاست. این نوع آنفلوآنزا نسبتا خفیف بوده اما قدرت سرایت بالایی دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر ابتلای دو میلیارد نفر به آنفلوآنزای نوع «آ» در زمان اپیدمی، ادامه داد که سرعت گسترش جغرافیایی این پاندمی چهار برابر پاندمی سال 1918 است.

وی با بیان اینکه قدرت سرایت آنفلوآنزای نوع «آ» چند برابر آنفلوآنزای فصلی است، افزود: آنفلوآنزای فصلی در هر سال 5 تا 15 درصد مردم را مبتلا می‌کند این در حالی است که قدرت سرایت آنفلوآنزای نوع «آ» دو تا سه برابر بیشتر از آنفلوآنزای فصلی است. در مجموع قدرت سرایت آنفلوآنزای نوع «آ» 22 تا 33 درصد است حتی در برخی کشورها نیز ممکن است 80 درصد مردم به این بیماری مبتلا شوند.

به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در زمان پاندمی این بیماری حدود 98 درصد موارد مبتلا ، خدمات بهداشتی درمانی را در خارج از بیمارستان‌ها دریافت خواهند کرد و نیازی به داروی ضد ویروسی نخواهند داشت. همچنین حدود یک تا دو درصد مبتلایان به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند که از این میان حدود 10 تا 30 درصد افراد بستری نیازمند خدمت ویژه ICU خواهند بود.

وی با بیان اینکه تا کنون بر اساس آنچه که در دنیا به ثبت رسیده تعداد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای نوع «آ» کمتر از نیم درصد بوده است، افزود: این در حالی است که طی دو سال پاندمی این بیماری احتمال یک تا دو درصد مرگ و میر در دنیا برای آن پیش بینی شده است.

 از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که ویروس آنفلوآنزای نوع «آ» در طول زمان تواناتر شده و قدرت بیماری‌زایی آن افزایش یابد.

دکتر گویا وقوع پاندمی آنفلوآنزای نوع «آ» در کشور را غیر قابل پیش بینی دانست و گفت: دلیلی ندارد برای وقوع پاندمی این بیماری در کشور منتظر زمستان باشیم. پاندمی این بیماری اکنون نیز اجتناب ناپذیر است و ممکن است در هر زمانی روی دهد.

همانطور که پیش بینی می‌شد پس از بازگشایی مدارس سرعت انتشار این بیماری بسیار افزایش یافته است به طوری که طی هفته اخیر 173 مورد آزمایش شده این بیماری گزارش شد. این در حالی است که همه موارد ابتلا به این بیماری آزمایش نمی‌شوند زیرا آزمایش همه موارد ضرورتی ندارد.

 برآوردها حاکی از آن است که حداقل 10برابر این جمعیت در کشور به آنفلوآنزای نوع «آ» مبتلا شده‌اند. در مجموع تا کنون 649 مورد به آنفلوآنزای نوع «آ» در کشور گزارش شده است. انتظار می‌رود که طی چند هفته آینده موارد ابتلا به این بیماری در کشور به سرعت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه همه گیری آنفلوآنزای نوع «آ» از چند موج مختلف برخوردار است که هر موج آن ممکن است شش تا هفت هفته به طول انجامد ادامه داد: ممکن است در طول هر موج از این بیماری موارد ابتلا افزایش و سپس کاهش یابد همچنین ممکن است در هر موج از آن شدت بیماری کاهش یا افزایش یابد.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسنی که اکنون برای این بیماری وجود دارد واکسن آنفلوآنزای فصلی است و در این بیماری موثر نیست، در مورد واکسن آنفلوآنزای نوع «آ» چندین ماه است که کمپانی‌های تحقیقاتی بزرگ دنیا فعال شده‌اند تا حدودی نیز به نتیجه رسیده‌اند و اکنون به صورت محدود و به شکل آزمایشی در برخی کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما احتمال اینکه بتوان برای سال جاری از این واکسن استفاده کرد برای اکثریت کشورهای دنیا مقدور نیست. ضمن این که لازم است اثر بخشی این واکسن در جمعیت زیادی تست شود .

وی با اشاره به استفاده از داروی ضد ویروسی برای درمان آنفلوانزای نوع «آ»، ادامه داد: اکثریت موارد این بیماری بدون درمان بهبود می یابند، در حال حاضر تنها دو دارو مؤثر در رابطه با این بیماری در دنیا موجود است، مصرف بی‌رویه این داروها و استفاده از آنها در موارد خفیف بیماری می‌تواند، مقاومت دارویی ایجاد کند،

دکتر گویا با هشدار نسبت به گردهمایی‌های بزرگ مانند حج و همچنین گسترش آنفلوانزای نوع آ، گفت به دنبال بررسی‌های صورت گرفته 35 تا 36 هزار نفر از جمعیت زائران حج تمتع امسال در کشور کاسته شد، همچنین امکانات جداسازی و مراقبت سرپایی طی ایام حج در نظر گرفته شده است، تیم‌های پزشکی تخصصی برای حج تمتع امسال بسیار قویتر از گذشته فعال خواهند بود .

دکتر گویا با تاکید بر لزوم فرهنگسازی به منظور پیشگیری از بروز آنفلوانزای نوع «آ» ، ادامه داد: در این زمینه لازم است آموزشهای لازم صورت گیرد، اولین مورد در ارتباط با این بیماری آن است که دیده بوسی‌ها باید به حداقل برسد، همچنین شست و شوی مرتب دست‌ها نباید فراموش شود، چرا که این بیماری 48 ساعت قبل از بروز علائم قابل انتقال به دیگران است، در مجموع مردم باید یاد بگیرند که در برابر این بیماری چطور از خود مراقبت کنند.

کد خبر 92875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز