همشهری آنلاین: مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند ویروس آنفلوآنزای H1N1 "به طور قابل‌ملاحظه‌ای متفاوت" آنفلوآنزای فصلی است

به طوری که باعث مرگ  افراد بسیار کم‌سن‌تری نسبت به آنفلوآنزای فصلی می‌شود و این کارا را هم بسیار سریع انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری  رویترز  بر اساس گزارشی که در یک اجلاس با حمایت سازمان جهانی بهداشت این هفته در واشنگتن اعلام شد،‌ یک بازبینی از بررسی‌های انجام شده در طول هفت ماهی که ویروس در حال گردش بوده است، نشان می‌دهد،‌ این ویروس معمولا بیماری خفیفی ایجاد می‌کند، اما ممکن است در تعداد اندکی از افراد بداقبال علائم غیرمعمول و شدیدی ایجاد کند.

دکتر نیکی شیندو از سازمان جهانی بهداشت گفت:‌ "متخصصانی که چنین مواردی را درمان کرده‌اند توافق دارند که تصویر بالینی در این موارد بسیار متقاوت از الگوی بیماری است که در حین همه‌گیری‌های آنفلوآنزای فصلی دیده می‌شود."

 پاندمی آنفلوآنزای خوکی در ماه ژوئن (خرداد) اعلام شد و ویروس بیماری از آن هنگام در سطح جهان در حال گردش بوده است.

از طرف دیگر روز جمعه دکتر آن شوچات از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد که 86 کودک که اغلب آنها 5 تا 17 ساله بوده‌اند- یعنی گروه سنی که معمولا دچار شکل وخیم آنفلوآنزای فصلی نمی‌شوند-‌ در این کشور به علت آنفلوآنزای خوکی درگذشته‌اند.

 شیندو گفت: "در موارد شدید، بیماران سه تا پنج روز پس از شروع علائم، حال بیمار شروع به بدترشدن می‌کند. بدتر شدن حال بیمار به سرعت رخ می‌دهد،‌ و بسیاری از بیماران در طول 24 ساعت دچار نارسایی تنفسی می‌شوند و به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند."

 در حالیکه اغلب چنین افرادی که به سرعت به دستگاه تهویه مکانیکی متصل می‌شوند،‌ برخی از این افراد حتی از این درمان سودی نمی‌برند.

 او گفت در برخی از جاها بخش‌های اورژانس مملو از بیماران هستند، و بسیاری از آنها نیاز به مراقبت شدید دارند.

 اما خبر خوب به گفته او این است که درمان سریع با دارو‌های ضدویروسی موجود، تامیفلو و رلنزا، تاثیر خوبی در درمان بیماران دارند.

معمولا آنفلوآنزای معمولی در حد مجاری تنفسی فوقانی باقی می‌ماند و تنها بینی و گلو را مبتلا می‌کند. اما ویروس H1N1 وارد مجاریی هوایی عمیق‌تر می‌‌شود و به درون ریه‌ها می‌رود.

 شیندو در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "این ویروس به رفتن به مجاری تنفسی تحتانی علاقه دارد. این امر به این معناست که این ویروس با احتمال بسیار بیشتری نسبت به آنفلوآنزای فصلی ممکن است ذات‌الریه ویروسی ایجاد کند."

شیندو گفت سازمان جهانی بهداشت در تلاش آن است که دریابد چه عوامل خطرسازی باعث می‌شود، آنفلوآنزای A در برخی از افراد شکلی وخیم به خود بگیرد.

او گفت: "گرچه نقش دقیق چاقی در زمینه‌سازی برای این شکل وخیم این آنفلوآنزا به درستی شناخته نشده است، چاقی و به خصوص چاقی مرضی در بخش بزرگی از موارد شدید و کشنده آنفلوانزی خوکی وجود داشته است. در پاندمی‌های گذشته یا در آنفلوآنزای فصلی چاقی به عنوان یک عامل خطرساز برای بیماری شدید شناخته نشده بود."

کد خبر 93016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز