همشهری آنلاین: اولین کاروان زائران بیت‌الله الحرام در حالی اواخر این هفته به کشور بازمی‌گردند که متخصصان بهداشتی کشور نسبت به خطر موج سوم آنفلوآنزای A همزمان با ورود حجاج به کشور هشدار داده و بر محدودیت استقبال و دید و بازدید از حجاج تا یک هفته پس از بازگشت تاکید دارند.

به گزارش ایسنا، بنا به گفته متخصصان عفونی و مسوولان بهداشتی کشور، مبتلایان به  آنفلوآنزای نوع A ممکن است تا یک هفته بدون علامت باشند و بیماری را به دیگران منتقل کنند، بنابراین به حجاج توصیه می‌شود درصورتی که علایم مشابه آنفلوآنزا مانند تب، گلودرد یا سرفه دارند در زمان ورود به فرودگاه ایران حتما به پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مستقر در فرودگاه‌ها مراجعه کنند.

پیش از این دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت، در رابطه با تمهیدات اندیشیده شده هنگام ورود 65 هزار زائر بیت‌الله الحرام به کشور به منظور کنترل و پیشگیری از بروز موارد جدید آنفلوآنزای نوع A،گفت: زائران در فرودگاه‌های جده و مدینه به صورت کامل توسط پزشکان معاینه می‌شوند و موارد مشکوک بیماری به سرمهماندار اعلام می‌شود تا پس از ورود به کشور اقدامات لازم در مورد این موارد صورت گیرد.

به گفته او  همچنین در زمان ورود حجاج به کشور نیز پزشکان 17 فرودگاه کشور تمام زائران را مجددا معاینه کرده و در موارد مشکوک اقدامات لازم صورت می‌گیرد و در صورت لزوم در همان جا نمونه برداری انجام می‌شود. اقدامات آموزشی و تبلیغاتی نیز از فرودگاه جده و مدینه و در حین پرواز به صورتی مفصل به حجاج ارائه می‌شود.

وی با این پیش بینی که هر هواپیمای حامل زائران بیت‌الله الحرام حدود 12 هزار و 500 نفر مستقبل خواهد داشت، از خانواده‌ها و بستگان زائران خواست که به منظور پیشگیری از بروز موارد جدید آنفلوآنزای نوع آ به استقبال حجاج نروند و تاکید کرد که در هفته اول، رفت و آمدها برای دید و بازدید حجاج محدود باشد و دید و بازدید از حجاج به بعد از گذشت دوره کمون بیماری موکول شود.

دکتر محمود سروش، مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت نیز از دو بار غربالگری حجاج بیت‌الله الحرام در زمینه آنفلوآنزای نوع آ برای ورود به کشور خبر داد و با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه آموزش پرسنل هواپیما و همچنین دیگر اقدامات آموزشی انجام شده در زمینه آنفلوآنزای نوع  A گفت: حجاج یک بار در فرودگاه‌های جده و مدینه و یک بار در فرودگاه مقصد مورد معاینه پزشکان قرار می‌گیرند.

دکتر حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت نیز از ارایه آموزش‌های چهره به چهره به زائران حج تمتع از لحظه ورود به کشور به منظور پیشگیری از موارد جدید ابتلا به این بیماری خبر داد و به حجاج توصیه کرد که مراسم ولیمه خود را حداقل با یک هفته تاخیر برگزار کنند.

معاون سلامت وزارت بهداشت با بیان این که در ایام بازگشت زائران از سفر حج تمتع، آموزش‌های ارائه شده از طریق صدا و سیما تشدید می‌شود، با اشاره به همکاری‌ شهرداری به منظور آموزش چهره به چهره حجاج و خانواده آنها، ادامه داد: از لحظه ورود حجاج به کشور به صورت چهره به چهره آموزش‌های مربوط به خودداری از روبوسی، دست دادن و رعایت دیگر مسایل بهداشتی ارائه می‌شود.

کد خبر 96260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز