پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

هادی‌خسروشاهین: حمله‌ای که هفته گذشته توسط گروهی از صهیونیست‌های افراطی به مسجدالاقصی صورت گرفت

و همراهی و همگامی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را هم با خود به همراه داشت نشان دهنده تداوم سیاست های کلان این رژیم در نابودی این مسجد مقدس، بنای هیکل موهوم سلیمان و در نهایت نیز یهودی کردن این شهر است.صهیونیست ها از همان کنفرانس بال که به ریاست هرتزل برگزار شد تصمیم گرفته بودند تا مسجدالاقصی را نابود و به جای آن هیکل یا معبدی که ادعا می کنند توسط حضرت سلیمان (ع) بنا شده و آوار آن امروز زیر مسجدالاقصی مبارک است، بنا کنند.

صهیونیست‌ها در این راستا تلاش های بسیاری انجام دادند که پیش از تشکیل موجودیت آن شروع و تا امروز ادامه دارد. شکست اعراب در جنگ شش روزه مقدمه ای شد بر اشغال کرانه باختری رود اردن و بیت المقدس.

 طرح ها و نقشه هایی که سالیان دراز طراحی شده بود تا مسجدالاقصی نابود و به جای آن هیکل بنا شود، از فردای اشغال حالت اجرایی به خود گرفتند. مقامات اسرائیلی برای ثابت کردن ادعای خود در مورد وجود خرابه های هیکل در زیر مسجدالاقصی کاوش های پیچیده ای را شروع کردند که به صورت تونل های پیچ در پیچ در زیر مسجد و محوطه های اطراف آن صورت گرفته است.

 آنچه که در طول 42 سال حفاری به دست آمده، نشانی از هیکل ندارد؛ اما صهیونیست ها با این اقدام خود دو هدف عمده را دنبال می کردند که یکی از آنها یافتن نشانی از معبد بود که در صورت اثبات آن با هجمه تبلیغاتی فراوان موفق به یافتن بهانه ای جهت بنا کردن معبد مورد نظر می شدند

در مورد دیگر نیز به خالی کردن زیر مسجدالاقصی باز می گردد که در این مورد در صورت وقوع هرگونه زلزله با مقیاس کوچک – با این نظر که بیت المقدس روی خط زلزله قرار دارد – مسجد نابود وآنها به جای آن می‌‌توانند هیکل مورد نظر را که ماکت آن به همراه شمعدان بزرگ طلایی رنگ هفت شعله در برابر باب المغاربه قرار دارد، بنا کنند.

اما هدف عمده صهیونیست ها از اقدام اخیر خود در هتک حرمت حرم قدسی به مانند دفعات پیش بر روی چند محور اساسی می‌گردد. محورهایی که می توان به شرح زیر آن را برشمرد:

1-  صهیونیست ها طبق عادت خود هر چند سال یک بار میزان مقاومت فلسطینی ها، اعراب و به تبع آن جهان اسلام را در برابر مسجدالاقصی می‌سنجند. آنها در طول چهار دهه گذشته چند بار این کار را کرده اند، یک بار در اوت سال 1969 بود که یک صهیونیست استرالیایی تبار مسجد را به آتش کشید

 گلدامایر نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در مورد این اقدام جمله مشهوری دارد که می گوید: «از ترس انتقام مسلمانان در حمله به مسجدالاقصی آن شب تا صبح کسی خوابش نبرد» اما آب هم از آب تکان نخورد و این باعث شد تا آنها برای گسترش دامنه تعرضات خود جری‌تر شوند.

مورد دیگر به ورود آریل شارون نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی باز می گردد که در سال 2000 وارد حرم قدسی شد و هتک حرمتی که توسط وی صورت گرفت باعث شعله ور شدن انتفاضه دوم مسجدالاقصی شد. در این برآورد سیاسی هر چند فلسطینی ها ده ها هزار شهید، زخمی، اسیر و آواره دادند، اما این امر برای رژیم صهیونسیتی نیز پیامدهای ناگواری داشت که مهمترین آن خروج اجباری این رژیم از باریکه غزه شد.

 به نظر می رسد اقدام اخیر صهیونیست ها نیز در راستای برآورد استراتژیک آنها از وضعیت فعلی در رابطه با مسجد الاقصی است.

2- دولت افراطی بنیامین نتانیاهو تلاش بی وقفه ای دارد تا با یهودی کردن بیت المقدس به آرزوی دور و دراز صهیونیست ها در نابودی مسجدالاقصی و بنای هیکل سلیمان برسد. از این رو ورود گروه های افراطی صهیونیست به مسجدالاقصی بدون مجوز دولت وی نمی تواند باشد؛ دلیل این امر نیز را می توان در حمایت نیروهای امنیتی از حمله کنندگان دید.

3- موضع گیری های اخیر سران رژیم صهیونیستی نشان از آن دارد که این رژیم قصد ندارد در تشکیل کشور مستقل فلسطینی اقدام موثری انجام دهد از این رو در تلاش است تا اوضاع منطقه ای را به گونه ای آشفته کند تا مذاکره صلح عملا در بن بست قرار گیرد.

دیدار سه جانبه اخیر میان نتانیاهو، عباس و اوباما را می توان در همین راستا ارزیابی کرد.نتانیاهو در سخنان خود در سازمان ملل تاکید کرده بود که قدس پایتخت این رژیم باقی خواهد ماند و کشوری به‌نام فلسطین وجود نخواهد داشت که بخواهد پایتختی به‌نام بیت المقدس داشته باشد.

ورود یهودی های افراطی به مسجدالاقصی از طرف سران رژیم صهیونیستی بر این استوار است که از این به بعد باید منتظر حوادث و رویدادهایی این چنینی نیز بود، چرا که به زعم آنها بیت المقدس شهری یهودی است و این حق یهودی هاست که وارد آن شده و خارج شوند.

4- شرط اصلی سران تشکیلات خودگردان فلسطین در بازگشت به میز مذاکره توقف کامل شهرک سازی ها توسط رژیم صهیونیستی است و این درخواست برابر است با عدم یهودی سازی قدس. از آنجایی که سران این رژیم در برنامه دراز مدت خود – تا سال 2025- قصد یهودی سازی قدس را دارند، اقدام اخیر صهیونسیت ها این پیام نهایی را دارد که این مهم به هیچ عنوان دست یافتنی نیست.

5- در حال حاضر درگیری شدیدی میان فلسطینی های ساکن بیت المقدس و شهرک نشینان یهودی در این شهر در جریان است. اقدام گروهی اخیر آنها که در ادامه حملات گاه و بیگاه این شهرک نشینان صورت می گیرد، بیانگر این مهم است که باید منتظر درگیری های به مراتب شدیدتر از میان طرفین بود.

همشهری جمعه

کد خبر 92358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز