مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
۱ نفر

تشخیص فرق آفت و سرطان دهان با توجه به علائم هر کدام بسیار راحت است. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های علائم و درمان آفت و سرطان به طور کامل می‌پردازیم.

آفت

فرق آفت و سرطان دهان به گونه‌ای است که در بیشتر موارد می‌توانید متوجه آن شوید. ایجاد زخم در دهان گاهی می‌تواند به سادگی یک درد ساده و گذرا باشد و گاهی هم ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند سرطان دهان (Oral cancer) باشد که نیازمند درمان فوری است. بااین‌حال هر زخمی در دهان نباید شما را نگران کند. آفت دهان (Aphthous stomatitis) به عنوان یک زخم رایج ممکن است هرازگاهی در اثر مصرف برخی مواد غذایی یا دندان گرفتن پوست درونی دهان، به وجود بیاید. در ادامه این مطلب به بررسی این مسئله می‌پردازیم.

آفت و سرطان دهان چه تفاوت‌هایی با همدیگر دارند؟

آفت دهان یک اتفاق رایج است که خطری هم ندارد. معمولاً به زخم‌های خوش‌خیم و سطحی در دهان، آفت دهان گفته می‌شود. این زخم‌ها بدون نگرانی، خودشان خوب شده و تنها یک مدت باعث ایجاد درد و سوزش در دهان می‌شوند. برخلاف آفت دهان، سرطان دهان حاصل ویروس یا جهش است. به واقع سرطان دهان یا از طریق ویروس HPV به‌وجود می‌آید یا بر اثر مصرف دخانیات ایجاد می‌شود. از طرف دیگر، سرطان دهان دو نوع دارد که شامل سرطان سلول‌های سنگفرشی دهان و سرطان زبان می‌شود. فرق آفت و سرطان دهان به همین‌جا ختم نمی‌شود. علائم این دو نیز با همدیگر تفاوت‌های زیادی دارند.

علائم اختصاصی سرطان دهان

درست است که در هر دو حالت آفت و سرطان دهان، زخم‌هایی در دهان ایجاد می‌شود و شما با احساس درد و سوزش در دهان خود مواجه می‌شوید. بااین‌حال، فرق آفت و سرطان دهان بیش از این‌هاست. سرطان دهان یک‌سری علائم اختصاصی دارد که شامل آفت دهان نمی‌شود. از این طریق شما می‌توانید پاسخ این سوال که چطور آفت و سرطان دهان را از یکدیگر تمیز دهیم؟ دریافت کنید. به علائم اختصاصی سرطان دهان که در ادامه می‌آید توجه داشته باشید:

  • زخم‌هایی بدون بهبودی در مدت زمان بیش از ۲ هفته
  • خونریزی غیرطبیعی از ناحیه دهان
  • ایجاد توده یا برآمدگی در دهان
  • مشکل در جویدن غذا، بلعیدن و حتی صحبت کردن
  • بی‌حسی و گزگز در دهان

هر کدام از این علائم به صورت اختصاصی به سرطان دهان تعلق دارد. به عبارتی آفت دهان شامل این موارد نمی‌شود. شما هرگز با داشتن آفت، شاهد خونریزی غیرطبیعی در دهان خود نخواهید بود. همچنین بی‌حسی در دهان یا احساس گزگز به صورت اختصاصی به بیماری سرطان دهان تعلق دارد. توجه کنید که درست است در آفت دهان هم گاهی با مشکلاتی در صحبت کردن یا جویدن غذا مواجه هستید، اما آن مشکلات، دردها و سوزش‌هایی زودگذر هستند و فرق آفت و سرطان دهان در همین میزان جدیت نشانه‌های آن‌هاست.

فرق آفت و سرطان دهان در روش های تشخیصی

اگر می‌خواهید تفاوت آفت و سرطان دهان را به صورت مطمئن تشخیص دهید، باید به سراغ روش‌های تشخیصی بروید. در روش‌های تشخیصی، ابتدا پزشک با معاینه شما، تشخیص اولیه می‌دهد. اگر مشکوک باشید یا شما اصرار داشته باشید، به سراغ روش‌های تشخیصی دقیق‌تر می‌رود. دقت کنید که اگر مشکوک به سرطان دهان هستید، هرچه سریع‌تر با انجام روش‌های تشخیصی پیشنهادی پزشک خود، تکلیف را مشخص کنید. در درمان سرطان، زمان حرف اول را می‌زند.

معاینه فیزیکی دهان توسط پزشک

قدم اول برای تشخیص سرطان دهان، معاینه تخصصی دهان شما توسط پزشک متخصص است. پزشک می‌تواند در صورت صلاحدید، تجویز به انجام آزمایش‌های تخصصی کند. همچنین ممکن است در همان نگاه اول تشخیص دهد که شما مبتلا به بیماری سرطان دهان نیستید. برای پیدا کردن بهترین پزشک در محله و شهر خود، از سایت پزشک استفاده کنید.

بیوپسی: نمونه‌برداری از بافت دهان

یکی دیگر از روش‌های تشخیصی سرطان دهان، اقدام به نمونه‌برداری از بافت دهان یا زبان و ارسال آن به آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی است. از این روش به صورت مطمئن می‌توانید دریابید که آیا آنچه در دهان خود احساس می‌کنید و از نظر پزشک هم مشکوک است، یک آفت و زخم ساده است یا یک بیماری جدی مانند سرطان دهان است.

فرق آفت و سرطان دهان | تشخیص فوری و درمان خانگی

تفاوت آفت با سرطان دهان در شیوه درمان

اگر درگیر آفت هستید و از بابت پیدا کردن یک روش درمانی این مطلب را دنبال می‌کنید، باید بگوییم که آفت دهان روش درمانی خاصی ندارد. در واقع شما برای درمان آفت دهان خود نیاز به مصرف داروی خاصی ندارید. البته شما می‌توانید برای تسکین درد خود از داروهای موضعی مثل آفتین ژل استفاده کنید. برای تهیه این داروها با نزدیک‌ترین داروخانه مشورت کنید. همچنین پس از خوب شدن آفت دهان، می‌توانید برای جلوگیری از بروز مجدد آفت، سبک زندگی و تغذیه خودتان را اصلاح کنید.

اما برخلاف آفت دهان که نیاز به پیگیری پزشکی ندارد، سرطان دهان، همانطور که از نامش پیداست، نیازمند مراقبت پزشکی و درمان فوری است. این هم فرق آفت و سرطان دهان است که یکی هیچ درمانی نمی‌خواهد و دیگری نیازمند توجه ویژه است. روش‌های درمانی سرطان دهان به صورت کلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

جراحی

روش اول برای درمان سرطان دهان، به شرط آنکه خیلی پیشروی نکرده باشد، انجام جراحی و جدا کردن بافت سرطانی است. در این روش ابتدا بافت سرطانی شناسایی شده و سپس به روش مناسب جراحی توسط پزشک حاذق برداشته می‌شود. برای اینکه این پروسه به بهترین شکل انجام شود، به دنبال بهترین جراح در سایت پزشک باشید.

پرتودرمانی

روش پرتودرمانی روشی نسبتاً نوین است که در آن با استفاده از اشعه ایکس و دیگر پرتوهای مناسب، سلول‌های سرطانی مورد هدف قرار گرفته و از بین می‌روند. این روش به صورت اختصاصی‌تر نسبت به شیمی درمانی عمل کرده و به بافت‌های دیگر بدن آسیب نمی‌رساند.

شیمی درمانی

یکی از روش‌های درمانی رایج سرطان، انجام شیمی درمانی است. در شیمی درمانی با استفاده از دارو اقدام به از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌کنند. این روش به دلیل استفاده از یک دارو به صورت عمومی، ممکن است به بافت‌های دیگر بدن نیز آسیب وارد کند. البته اگر سرطان در مدت زمان منطقی با شیمی‌درمانی درمان شود، عوارض جانبی این روش مانند ریزش مو برطرف می‌شود و جای نگرانی ندارد.

جمع‌بندی

فرق آفت و سرطان دهان بسیار جدی است. یکی از آن‌ها به هیج درمان پزشکی نیاز ندارد اما دیگری نیازمند مراقبت پزشکی به صورت فوری است. همچنین در آفت دهان شما با یک‌سری زخم خوش‌خیم و بی‌دردسر روبه‌رو هستید درحالی‌که در سرطان دهان، خونریزی، احساس توده در دهان و ایجاد مشکلاتی در جویدن و بلعیدن یا حتی صحبت کردن رایج است. در این مطلب ضمن بررسی تفاوت‌های این دو و ذکر علائم هر کدام، تلاش شد تا یک دید کلی نسبت به روش‌های درمانی و تشخیصی سرطان دهان داده شود.

کد خبر 849737

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha