دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از کشورهای عربی خواست تا به ادامه شهرک‌سازی‌‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری واکنش نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی محمود عباس دیروز اعلام کرد محمود عباس در دیدار اخیر خود با ملک عبدالله پادشاه عربستان خواستار وحدت نظر کشورهای عربی در ارتباط با ادامه شهرک‌سازی‌‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شد.

نبیل ابوردینه در این باره گفت: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار خود با امیر عربستان خواستار اتحاد اعراب در مقابل اسرائیل شد. ابوردینه یک روز پس از تصمیم اسرائیل برای ساخت 450 تا 500 خانه شهرکی در مناطق اشغالی کرانه باختری افزود: شهرک‌سازی‌‌ها صرفا چالش اعراب نیست بلکه تلاش‌های باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکابرای صلح را نیز نابود می‌کند.

ابوردینه عنوان کرد: ما تا زمانی که شهرک‌سازی‌‌ها متوقف نشود به پای میز مذاکره بازنخواهیم گشت ضمن اینکه معتقدیم یک تصمیم جهانی در مقابل ادامه شهرک‌سازی‌‌های رژیم صهیونیستی لازم است.

هفته گذشته محمود عباس به اسپانیا و فرانسه سفر کرد. در طول همین سفرها بود که خبر موافقت بنیامین نتانیاهو با ادامه شهرک‌سازی‌‌ها در کرانه باختری منتشر شد. محمود عباس در سفر اخیر خود به چند کشور عربی در عربستان، مصر و اردن با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

عباس در قاهره صراحتا اعلام کرد حاضر به دیدار با بنیامین نتانیاهو در حاشیه اجلاس سازمان ملل در اواخر ماه جاری درصورت ادامه شهرک‌سازی‌‌ها نیست.

هشدار درباره معادله‌ای جدید در منازعه اعراب و اسرائیل

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نسبت به شکل‌گیری معادله جدید در زمینه منازعه عربی - صهیونیستی در سایه اقدامات جدید آمریکا در منطقه خاورمیانه هشدار داد و گفت: براساس معادله جدید دولت آمریکا کشورهای عربی باید در قبال توقف 9 ماهه شهرک‌سازی‌ در کرانه باختری و مستثنی شدن قدس اشغالی از این مسئله، اقدام به عادی‌سازی‌ روابط با این رژیم کنند.

خالد مشعل در کنفرانسی مطبوعاتی با عمروموسی در شهر قاهره به‌شدت نسبت به محدود کردن منازعه عربی - صهیونیستی به مسئله شهرک‌سازی‌ هشدار داده و خاطرنشان کرد که با توقف شهرک‌سازی‌ مسئله فلسطین به پایان نمی‌رسد.

وی افزود: تصمیم رژیم صهیونیستی مبنی بر مستثنی کردن قدس از هرگونه توافقی در زمینه توقف شهرک‌سازی‌ها‌ مسئله خطرناکی است.

وی در ارتباط با پرونده گلعاد شالیت، نظامی صهیونیستی زندانی جنبش حماس در نوار غزه و قرارداد مبادله اسرا نیز  اذعان داشت که اخیرا طرف میانجی آلمانی نیز با هماهنگی طرف مصری تلاش‌های خوبی را در این زمینه آغاز کرده است اما آنها هنوز در آغاز راه قرار دارند و باید با صبر و حوصله و به دور از هرگونه عجله تلاش‌های خود را ادامه دهند.

شرطی برای رفع محاصره غزه

یک منبع آگاه مصری تاکید کرد: قاهره به خالد مشعل ابلاغ کرده، لغو محاصره غزه منوط به آزادی گلعاد شالیت است. وی خاطر نشان کرد که این موضوع در دیدار خالد مشعل با عمر سلیمان مطرح شده است.

چراغ سبز احداث شهرک‌های جدید

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی برای احداث بیش از 450 واحد مسکونی در کرانه باختری چراغ سبز نشان داد. وزارت دفاع رژیم صهیونیستی دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایهود باراک، وزیر دفاع این رژیم با ساخت 455 واحد مسکونی در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی موافقت کرده است.

در این بیانیه آمده است:161 واحد مسکونی از تعداد واحدهای نامبرده در شهرک غوش عتسیون نزدیک بیت لحم، 84 واحد دیگر در مودعین ایلیت غرب رام‌الله، 76 واحد در غیفعات زئیف شمال بیت‌المقدس، 89 واحد در معالی ادومیم نزدیک بیت‌المقدس، 25 واحد دیگر در کیدار در نزدیکی شهرک معالی ادومیم و 20 واحد دیگر در شهرک میشکیوت احداث می‌شود.

کد خبر 89855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز