یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه بین الملل: جورج میچل، فرستاده ویژه اوباما در خاورمیانه به سرزمین‌های اشغالی رفت

تا آمریکا آخرین تلاش‌های خود را برای برگزاری دیداری میان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام دهد.جورج میچل در حالی برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه راهی این سفر شده است که بنیامین نتانیاهو برای گفت‌وگو با حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر در قاهره به سر می‌برد.

نتانیاهو که برای مذاکره با مقام‌های مصر درباره پرونده صلح و مسئله تبادل اسرا به این کشور سفر کرده است روز گذشته اعلام کرد که هنوز کارهای زیادی برای کم کردن اختلاف‌ها پیش از از سرگیری مذاکرات صلح وجود دارد.

در حالی که رژیم صهیونیستی به تازگی دستور ساخت صدها واحد مسکونی جدید را در کرانه باختری صادر کرده است نتانیاهو مدعی شد که این اسرائیل نیست که برای مذاکرات صلح مانع ایجاد می‌کند.

بسیاری اکنون مهم‌ترین مانع در مذاکرات صلح خاورمیانه را گسترش شهرک‌های یهودی نشین در کرانه غربی رود اردن از سوی اسرائیل می‌دانند و با وجود اینکه ساخت واحدهای مسکونی جدید مورد انتقاد کشورهای مختلف قرار گرفته است رژیم صهیونیستی همچنان بر توسعه این شهرک‌ها پافشاری می‌کند.

این در حالی است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرده است تا زمانی که ساخت و ساز شهرک‌های جدید متوقف نشود با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد.

اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از سفر به قاهره در جلسه کابینه این رژیم هم نشانه دیگری از عدم‌تمایل برای پیشرفت مذاکرات صلح بود. وی در این جلسه گفت: برای من مهم نیست که محمود عباس به میز مذاکرات بازگردد.

این مسئله که او اعلام کرده پیش از توقف شهرک‌سازی‌ها هرگز با اسرائیل مذاکره نمی‌کند، در واقع به معنای بالا رفتن او از درختی است که پایین آمدن از آن سخت و دشوار است.

وی همچنین تاکید کرد: هیچ نوع فشاری از سوی آمریکا برای توقف شهرک‌سازی‌ها وجود ندارد و در نهایت این مسئله از طریق توافق تل‌آویو و واشنگتن حل و فصل خواهد شد. نتانیاهو در سفر خود به قاهره همچنین قرار است درباره تبادل اسرای فلسطینی با گلعاد شالیت، نظامی رژیم صهیونیستی با عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار کند.

روز گذشته همزمان با مذاکرات نتانیاهو و مبارک در قاهره، جورج میچل با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی و وزرای خارجه و جنگ این ژریم دیدار و گفت‌وگو کرد.

میچل در تلاش است که با حل مسئله شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در این سفر، نشست نتانیاهو، عباس و اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل قطعی شود. گفته می‌شود او در این سفر ماموریت دارد رژیم صهیونیستی را به توقف شهرک‌سازی‌ها در مقابل به رسمیت شناختن این رژیم از سوی کشورهای عربی تشویق کند.

این در حالی است که آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی همزمان با سفر میچل توقف شهرک‌سازی‌‌های این رژیم را به چشم پوشی از هر گونه اتهام علیه این رژیم درخصوص ارتکاب جنایات جنگی مشروط کرد.

وی اعلام کرد موافقت با این مسئله مشروط به صرف‌نظر کردن تشکیلات خودگردان فلسطین از دادخواست قضایی‌اش در دادگاه لاهه علیه اسرائیل درمورد ارتکاب جنایات جنگی است. میچل همچنین قرار است در سفر خود با محمود عباس هم دیدار کند تا شاید بتواند نخستین قدم‌ها برای برآورده شدن رؤیای اوباما برای یک روند سریع صلح را بردارد.

 سفر میچل برای خدمت به منافع اسرائیل

فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) ضمن تاکید بر اینکه از سرگیری مذکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و دشمن صهیونیستی به ضرر ملت فلسطین است اعلام کرد که درخواست جورج میچل مبنی بر از سرگیری این مذاکرات، جنایتی علیه ملت فلسطین به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: سفر میچل به سرزمین‌های اشغالی، تنها در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و وی در این سفر تلاش دارد تا رضایت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را برای از سرگیری مذاکرات با طرف صهیونیستی جلب کند. سخنگوی حماس اعلام کرد: دشمن صهیونیستی می‌خواهد از این طریق وجهه خود را در برابر جهانیان بهبود ببخشد.

کد خبر 90387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز