سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ماهیگیری برای مردم تحت محاصره غزه یکی از آخرین راه‌های باقیمانده امرار معاش و سیر کردن گرسنگان است

اما رژیم صهیونیستی این راه را هم برای مردم شهر غزه دشوار کرده ‌است.

گروه‌های حقوق بشری از غزه خبر می‌دهند که ماهیگیران فلسطینی این شهر تحت فشار رژیم صهیونیستی برای تبدیل شدن به جاسوس و خبرچین قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماهیگیران فلسطینی می‌گویند که نظامیان رژیم صهیونیستی به‌دنبال اطلاعاتی درخصوص حماس و سایر گروه‌های مقاومت هستند.

یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با انکار اعمال فشار بر ماهیگیران فلسطینی، مدعی شد که نیروی دریایی این رژیم صرفا وظیفه حفظ محاصره منطقه را دارد و مطابق با قوانین بین‌المللی عمل می‌کند. ناوهای رژیم صهیونیستی عصر دوشنبه به سمت قایق‌های ماهیگیری فلسطینیان در آب‌های غزه شلیک کردند که بر اثر آن، یک قایق ماهیگیری به آتش کشیده شد.

پیش از محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی، 3500 ماهیگیر فلسطینی در خط ساحلی۴۰ کیلومتری غزه تردد می‌کردند و حدود ۳۰هزار نفر با درآمدهای حاصل از صنعت ماهیگیری امور خود را می‌گذراندند.

اسرائیل در راستای محاصره نوار غزه و با وجود توافقنامه‌ای که سال ۲۰۰۲  با حکومت خودگردان امضا و مرز آبی را در فاصله  ۲۲کیلومتری ساحل غزه تعیین کرد، به ماهیگیران فلسطینی اجازه تردد در فاصله بیش از 5کیلومتری ساحل را نمی‌دهد.

رمضان السلطان که از ۲۰ سال پیش در آب‌های غزه ماهیگیری می‌کند به خبرگزاری فرانسه گفت که نظامیان اسرائیلی سال گذشته او را بازداشت کردند و پس از انتقال به فلسطین اشغالی، وی را برای جلب موافقت با گردآوری اطلاعات از داخل اراضی اشغالی تحت فشار قرار دادند.

السلطان افزود: آنها برای وادار کردن من به همکاری با خود، ابتدا به تطمیع و دادن وعده‌های مالی و سپس با تهدید به جلوگیری از ماهیگیری کردن من، متوسل شدند. وی درخصوص نحوه بازداشت خود و جمعی دیگر از ماهیگیران فلسطینی گفت: آنها به زور اسلحه از ما خواستند که در یک صف راهی شمال منطقه شویم و پس از رسیدن به نقطه‌ای که ماهیگیری در آن ممنوع است، به همین بهانه ما را دستگیر کردند. 

محمد جبارین که وکالت ماهیگیران فلسطینی بازداشت شده توسط مقام‌های اسرائیلی را به‌عهده دارد، گفت که وادار کردن این افراد به برهنه شدن و تیراندازی به سمت آنها، فشار روانی زیادی را به آنها وارد می‌کند.

کد خبر 89317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز