سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شواهد فزاینده‌ای حاکی از اثر مصرف کافئین در کمک به درمان یا پیشگیری از بیماری آلزایمر، با نتایج دو بررسی جدید تقویت شده است.

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران فلوریدایی می‌گویند دوز روزانه 500 میلی‌‌گرم کافئین - که معادل پنچ فنجان 225 گرمی قهوه است- مشکلات حافظه را در موش‌هایی برطرف کرد که طوری پرورش داده شده بودند که علائم شبیه آلزایمر را بروز دهند. این موش‌ها پس از آنکه دو ماه با کافئین درمان شدند،‌ در آزمون‌های حافظه  نمرات مشابهی با موش‌های طبیعی در همان سن به دست آوردند که هرگز علائم آلزایمر را نشان نداده بودند.

یک بررسی دیگر هم که نتایج آن هم در 5 جولای در نسخه آنلاین "جورنال بیماری آلزایمر" منتشر شده است، نیز نشان داد کافئین میزان بالای خونی و مغزی بتا آمیلوئید،‌ پروتئینی که در ساختار پلاک‌های شاخص بیماری آلزایمر انسانی شرکت دارد،‌ را به اندازه نصف کاهش می‌دهد.

 گری آرنداش،‌ متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه فلوریدای جنوبی، و سرپرست این پژوهش در این باره گفت: "این یافته‌های جدید شواهدی را فراهم می‌آورد که کافئین ممکن است درمانی عملی برای بیماری آلزایمر استقرار یافته باشد، و نه صرفا شیوه‌ای برای محافظت در برابر این بیماری. این یافته‌ها به خصوص از این لحاظ مهم است که کافئین داروی بی‌خطر برای اکثر افراد است،‌ به آسانی وارد مغز می‌شود،‌ و به نظر می‌رسد که مستقیما بر فرآیند بیماری اثر می‌گذارد.

کد خبر 84965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز