جواد عزیزی: 2 قاچاقچی عتیقه صدها کیلومتر سفر کردند تا محموله اشیای تاریخی را به مشتری خود در تهران بفروشند اما قبل از انجام این معامله میلیونی، در دام ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران گرفتار شدند.

این عتیقه‌ها که در بین آنها جام بی‌نظیر متعلق به اجداد پادشاهان هخامنشی به چشم می‌خورد از حفاری گورستان‌های تاریخی جنوب کشور به دست آمده است.

تحقیقات برای دستگیری این دو قاچاقچی جوان، 45 روز قبل و زمانی آغاز شد که گزارش محرمانه‌ای درخصوص فعالیت یک باند قاچاق عتیقه در اختیار  فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران  قرار گرفت.

در این گزارش آمده بود، اعضای این باند به تازگی محموله بزرگی از اشیای تاریخی را به تهران قاچاق کرده و قصد دارند به مبلغ هنگفتی به فروش برسانند.

در حالی که هیچ سرنخی از متهمان در دست نبود، با هماهنگی سرهنگ ساکی- جانشین یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور- تحقیقات برای یافتن ردی از قاچاقچیان آغاز شد.  ماموران در نخستین اقدام به بررسی اطلاعات به دست آمده از منابع اطلاعاتی خود پرداختند اما در این مرحله از تحقیقات هیچ سرنخی از قاچاقچیان به دست نیامد.

تاجر عتیقه در تهران

بررسی‌ها در این زمینه ادامه داشت تا اینکه مدتی بعد ماموران واحد اطلاعات و عملیات یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران متوجه شدند یکی از تاجران عتیقه وارد تهران شده و قصد انجام یک معامله میلیونی را دارد.

از آنجا که احتمال می‌رفت تاجر عتیقه برای خرید محموله قاچاقچیان تحت تعقیب به پایتخت آمده باشد، ماموران محل اقامت او را شناسایی کردند و وی را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند.

تعقیب خریدار

با تعقیب سایه‌ به سایه تاجر عتیقه، نخستین سرنخ‌ها در اختیار پلیس قرار گرفت. این سرنخ قرار ملاقاتی بود که تاجر عتیقه با فروشندگان محموله تاریخی گذاشته و در آن برای خرید محموله تاریخی با آنها وارد معامله شده بود.

ماموران که مطمئن شده بودند در یک قدمی قاچاقچیان جوان قرار گرفته‌اند، تصمیم گرفتند برای رسیدن به محموله عتیقه آنها را زیر نظر بگیرند تا از این طریق بتوانند محل انجام معامله را شناسایی و در فرصتی مناسب متهمان را دستگیر کنند.

قراری در غرب تهران

این تحقیقات بعد از چند روز نتیجه داد و ماموران با زیر نظر گرفتن تمامی حرکات قاچاقچیان و تاجر عتیقه متوجه شدند محل انجام معامله میلیونی خیابانی در غرب تهران است.

به این ترتیب تیم‌های عملیاتی عازم خیابان مورد نظر شدند تا موقعیت آنجا و تمامی راه‌های فرار احتمالی را شناسایی کنند.

در حالی که اطلاعات به دست آمده توسط ماموران نشان می‌داد قاچاقچیان عتیقه، بعد از ظهر چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه را برای انجام معامله میلیونی در نظر گرفته‌اند، ماموران با پوشیدن لباس‌های مبدل آنجا را به محاصره خود درآوردند.

کیسه برنج بوی عتیقه می‌داد

ساعت 4 بعد از ظهر چهارشنبه، ماموران که از چند ساعت قبل محل قرار را زیر نظر گرفته بودند متوجه خودروی پرایدی شدند که کنار خیابان پارک کرد و 2 مرد جوان با در دست داشتن یک گونی کوچک برنج از آن پیاده شدند.

وقتی مشخص شد آنها همان قاچاقچیان تحت تعقیب هستند، عملیات دستگیری آنها آغاز شد اما متهمان با مشاهده خودروی پلیس، گونی برنج را در سطل زباله‌ای انداخته و متواری شدند. اما فرار مردان قاچاقچی چند دقیقه بیشتر طول نکشید و ماموران که این محل را محاصره کرده بودند موفق شدند آنها را دستگیر کنند.

سرهنگ پاسدار علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- با بیان این خبر گفت: ماموران بعد از کشف گونی برنج متوجه 372 شیء عتیقه شدند که داخل کیسه وجود داشت و قاچاقچیان قصد داشتند آنها را به مبلغ هنگفتی به فروش برسانند. 

وی ادامه داد: متهمان بعد از انتقال به مقر ستاد فرماندهی یگان حفاظت، مدعی شدند این محموله را چندی قبل از مردی در جنوب کشور خریداری کرده و قصد داشتند با فروش آن به تاجر عتیقه سود هنگفتی به جیب بزنند.

سرهنگ انوری با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد تمامی این اشیای عتیقه از حفاری گورهای باستانی در حوزه ایلام باستان در جنوب غرب کشور به دست آمده، افزود: در بین اشیای کشف شده یک جام نقره‌ای و مفرغی وجود دارد که روی آن کتیبه‌ای با خط میخی کنده‌کاری شده است.

وی خاطر نشان کرد: گزارش کارشناسان خط سازمان میراث فرهنگی حاکی از این است که این جام متعلق به آرشام، پسر آریا رمنه و جد پادشاهان هخامنشی است که ارزش موزه‌ای دارد و قاچاقچیان قصد داشتند آن را به قیمتی نسبتا ناچیز به فروش برسانند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران، بیشتر اشیای کشف شده از متهمان را متعلق به نیمه اول هزاره اول قبل از میلاد عنوان و تاکید کرد: این اشیا شامل سکه‌های نقره اشکانی، سکه‌های طلا، خنجر، دستبد و حلقه انگشتری، دهنه اسب، سر گرز و تبر، پیکره کوچک انسان و حیوان، تنگ، آویز سنگی و گل سینه است که به گفته کارشناسان تمامی آنها دارای ارزش تاریخی هستند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون برای متهمان این پرونده قرار قانونی صادر شده و تحقیقات برای دستگیری دیگر همدستان آنها ادامه دارد.

کد خبر 79865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز