پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نخست وزیر انگلیس اعلام کرد گروه بیست تا پیش از پایان امسال نشست دیگری برگزار می‌کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن گوردون براون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد گروه 20 تصمیم گرفته است تا پیش از پایان امسال نشست دیگری برگزار کند

او همچنین اعلام کرد گروه 20 توافق کرده است فهرست کشورهایی را که از آنها برای فرار از مالیات استفاده می‌شود، منتشر کند.

کشورهای عضو گروه 20 در پایان نشست خود توافق کردند صندوق بین‌المللی پول به منظور کمک به کشورهای فقیر بخشی از ذخایر طلای خود را به فروش برساند

گوردون براون ضمن تاکید بر اینکه مشکل اقتصاد فعلی جهانی است و عزمی جهانی نیز می‌طلبد، از سه برابر شدن تعهد کشورهای شرکت کننده برای کمک به صندوق بین‌المللی پول و تعهد یک تریلیون دلار کمک به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی خبر داد.

براون اظهار داشت در این جلسه توافق شد هفتصد و پنجاه میلیارد دلار دیگر اعتبار به صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تزریق شود تا کشورهایی که از بحران جاری اقتصادی، بیشتر آسیب دیده‌اند، بتوانند از این صندوق، وام بگیرند.

به گفته میزبان، اجلاس سران گروه بیست در لندن، دویست و پنجاه میلیارد دلار نیز برای رونق دادن به بازرگانی در جهان اختصاص دادند و قرار است تا دو سال دیگر، تزریق پول به اقتصاد کشورهای جهان به پنج تریلیون دلار برسد.

نخست وزیر انگلیس اظهار داشت بدین ترتیب، سران گروه بیست توافق کردند یک تریلیون دلار برای کاهش اثرات بحران اقتصادی بر جهان، اعتبار تخصیص داده شود.

وی همچنین گفت گروه بیست توافق کرده‌اند مناطقی که به بهشت مالیاتی مشهورند و در آن مناطق، مالیات‌ها شفاف نیستند و یا به عملیات پولشویی مبادرت می‌کنند، تحت نظر گرفته و در صورت شفاف نشدن فعالیتهای‌شان، تحریم شوند.

براون افزود مخالفت با حمایت‌گرایی به بهای زیرپا گذاشتن قوانین آزادی تجارت جهانی نیز از مواردی بود که سران گروه بیست آن را پذیرفتند.

وی سپس دیگر تصمیم‌های سران گروه بیست را در اجلاس لندن، به شرح زیر اعلام کرد:

- دستمزدها و پاداش‌هایی که مدیران بانک‌ها دریافت می‌کنند، زیر نظر گرفته و با تدوین مقررات بیشتری کنترل شوند.

- سازوکار بین‌المللی جدیدی ایجاد شود تا در کنار صندوق بین‌المللی پول بر ثبات در بازارهای مالی جهان نظارت کند تا اطمینان حاصل شود اقتصاد کشورهای جهان، هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کند.

- برای نظارت بیشتر بر فعالیتهای بانک‌ها و موسسات اعتباری و منابع مالی اعتباری، مقررات بیشتری تدوین و اجرا خواهد شد.

- پول‌های مشهور به منابع مالی مسموم که مملو از ریسک است با دستورالعمل یکسانی مورد بررسی و اقدام قرار گیرد.

- به فقیرترین کشورهای جهان، پنجاه میلیارد دلار کمک خواهد شد تا بتوانند با مشکلات ناشی از بحران جاری اقتصادی، مقابله کنند.

گوردون براون گفت هیچ اقدام آنی صورت نخواهد گرفت تا سازوکار توافق‌های امروز، در گروه‌های کارشناسی مشخص شود و افزود قرار است امسال، گروه بیست مجدد جلسه تشکیل دهد تا توافق‌ها را عملی و پیگیری کند.

به گفته نخست وزیر انگلیس، درباره راه‌های دستیابی به فناوری تمیز و سبز نیز بحث‌هایی صورت گرفت و بر اهمیت این فناوری در آینده تاکید شد.

نخست وزیر انگلیس در پایان افزود اعضای گروه بیست همچنین توافق کردند تبادل نظر درباره توافق اجلاس دوحه، آغاز شود.

گروه بیست که از ده سال پیش شکل گرفت نود درصد برون ده اقتصادی، هشتاد درصد فعالیت بازرگانی و دو سوم جهمعیت جهان را در بر دارد.

همشهری‌آنلاین یادآور می‌شود گروه 20 متشکل از وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی 19 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا است که توسط شورای ریاست دوره‌ای و بانک مرکزی اروپا در این اجلاس نمایندگی می‌شود

کد خبر 77987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز