همشهری‌آنلاین: سران کشورهای G20 در سئول پایتخت کره‌ی جنوبی گرد آمده‌اند تا درباره‌ مشکلات حاد اقتصادی و مالی جهان رایزنی کنند. این پنجمین نشست این کشورهاست.

گاردین می‌گوید این اجلاس از ضعیف‌ترین نشست‌های گروه 20 است و آمریکا و چین اختلافات عمیقی در آن دارند.

گروه 20 در سال ۱۹۹۹ در واکنش نسبت به بحران مالی در آسیا، برزیل و روسیه تشکیل شد. ولی نخستین نشست سران این کشورها، در اوج بحران مالی جهان در نوامبر سال ۲۰۰۸ در واشنگتن برگزار شد که طی آن پلیس آمریکا در آستانه نشست با گاز فلفل و نارنجک مه‌ساز به مخالفان حمله کرد [تصاویرحمله پلیس آمریکا به مخالفان گروه 20 ].

از آن پس این کشورها سه نشست دیگر نیز برگزار کردند و نشست روزهای پنجشنبه و جمعه (۱۱ و ۱۲ نوامبر) پنجمین نشست آن‌هاست. در نشست سئول، موضوع اصلی فقط مشکلات حاد مالی در جهان نخواهد بود، بلکه هماهنگی سیاست‌های مرتبط با اقتصاد، تبادل ارز، مسائل اقلیمی، انرژی و توسعه نیز در کانون مباحث قرار خواهد داشت. افزون بر آن، بر شمار کشورهای شرکت کننده در این نشست افزوده خواهد شد. نمایندگان اسپانیا، ویتنام، سنگاپور، اتیوپی و مالاوی نیز در سئول حضور خواهند داشت.

گروه 20 متشکل از وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی 19 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا است که توسط شورای ریاست دوره‌ای و بانک مرکزی اروپا در این اجلاس نمایندگی می‌شود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۲