همشهری‌آنلاین: سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز شنبه موافقت کردند که روابط بهتری با روسیه برقرار کنند و برای تقویت شورای روسیه - ناتو گام‌های جدی بردارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، گفتگوهای شورای روسیه ناتو سال گذشته پس از حمله روسیه به گرجستان برسر مناقشه اوستیای جنوبی متوقف شد.

سران ناتو در جریان نشست خود در استراسبورگ فرانسه که فردا در کهل آلمان پیگیری می‌شود در بیانیه‌ای اعلام کردند برغم اختلافات جاری میان روسیه و ناتو، روسیه یک شریک مهم برای ناتو است. [اعلام نتایج نشست گروه 20 از سوی براون]

سران ناتو متعهد شدند که گفتگوهای خود را با روسیه در قالب شورای روسیه ناتو ازسرگیرند. [واکنش غرب علیه روسیه]

روسیه نیز اعلام کرده که آماده است برای بهبود روابط تیره شده با سازمان پیمان آتلانتیک اختلاف هستند.

دیمیتری روگوزین نماینده روسیه در ناتو به خبرگزاری فرانسه گفت ما پیشنهاد برگزاری نشست ویژه شورای روسیه ناتو را مطرح کرده‌ایم. وی گفت محور این نشست می‌تواند طرح روسیه برای استقرار پایگاه در آبخازی و اوستیای جنوبی باشد. [روسیه استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت]

گفتگوهای روسیه و ناتو از زمان جنگ گرجستان متوقف شده است. [روسیه؛ گرجستان را به اقدام نظامی تهدید کرد]

این درحالی است که یک مقام آمریکایی تاکید کرده است گفگتوها درباره بهبود امنیت گرجستان و مناطق جدایی طلب آن در صورتی که مسئله استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی کنار گذاشته نشود شکست خواهد خورد.

متیو جی برایزا معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و آسیا گفت آمریکا خودداری روسیه از عقب کشیدن نیروهایش تا مواضع قبل از جنگ گرجستان نقض توافقنامه اتش بس دوازده
اوت است. وی گفت آمریکا قصد ندارد مواضعش را درباره تمامیت ارضی گرجستان تغییر دهد.
برایزا گفت اما هر راه حلی باید نگرانیهای امنیتی گرجستان و روسیه را برطرف کند. گرجستان چندی پیش با آمریکا یک توافقنامه همکاری راهبردی امضا کرد که تحلیلگران معتقدند هدف از این توافقنامه هشدار به روسیه است که نمی تواند مانع یکپارچگی گرجستان اما در عین حال گرجستان نمی تواند اطمینان داشته باشد که چنین توافقنامه‌ای امنیت گرجستان را در برابر روسیه تقویت کند.

این توافقنامه که منشور مشارکت راهبردی نام دارد نشانه حمایت قوی واشنگتن از تفلیس است اما از سوی دیگر این توافقنامه موجب خشم فزاینده روسیه شد. این درحالی است که معلوم نیست باراک اوباما رییس جمهور جدید آمریکا تضمین کند همان میزان حمایتی را که دولت جرج بوش از گرجستان به عمل می اورد ادامه دهد.

این توافقنامه راهبردی میان آمریکا و گرجستان همچنین بعید است که باعث شود اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو با پذیرش گرجستان در این سازمان موافقت کنند. اقدامی که واکنش خشمگینانه روسیه را در پی خواهد داشت و بسیاری از اعضای ناتو از بیم همین مسئله تمایلی به پذیرش فوری عضویت گرجستان ندارند.

آمریکا پیشتر نیز با اوکراین توافقنامه مشابهی امضا کرده بود. متیو برایزا معاون وزیر خارجه آمریکا گفت این منشور کمک خواهد کرد که گرجستان در نهادهای اروپایی ادغام شود.
این اقدام آمریکا و گرجستان مسلما خشم روسیه را برخواهد انگیخت.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است امیدوار است این منشور جدید به توسعه اصلاحات امنیتی / دموکراتیک و اقتصادی در گرجستان و همچنین تقویت همکاریهای دو کشور کمک کند. آمریکا نوزدهم دسامبر توافقنامه مشابهی با اوکراین امضا کرد.

روسیه در ماه اوت به داخل خاک گرجستان متحد آمریکا نیرو فرستاد تا انچه را که تلاش نظامی گرجستان برای بازپس گیری منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی خوانده بود دفع کند. نیروهای روسیه بعدا به داخل اوستیای جنوبی و ابخازی دو منطقه جدایی طلب که اعلام استقلال کردند عقب نشینی کرد. روسیه استقلال ابخازی و اوستیای جنوبی را از گرجستان برسمیت شناخته است.

آمریکا در تلاش برای فرونشاندن خشم روسیه از این توافقنامه اعلام کرده است که هدف آمریکا از تقویت روابط با گرجستان تحریک روسیه نیست. پس از مناقشه گرجستان و روسیه برسر اوستیای جنوبی و ابخازی که به جنگ میان روسیه و گرجستان منجر شد روابط روسیه با غرب به ویژه آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو به پایین ترین سطح از زمان جنگ سرد تنزل یافته است

کد خبر 78164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز