چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور فرانسه از بازگشت کشورش به فرماندهی نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، نیکلا سارکوزی در اظهاراتی که بطور مستقیم از این شبکه خبری پخش شد، اعلام کرد فرانسه بار دیگر به ساختار نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باز می‌گردد.
 
سارکوزی خاطر نشان کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا فرانسه به چهار دهه جدایی از ناتو پایان دهد چرا که پیوستن مجدد فرانسه به ساختار نظامی پیمان آتلانتیک شمالی و پایان دادن به این جدایی، هم به نفع فرانسه و هم به نفع اروپا است.

رئیس جمهور فرانسه خاطر نشان کرد، پس از پیوستن فرانسه به ناتو، این کشور از قدرت و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهد شد و ما با ورود خود به این سازمان نظامی جایگاهی در میان همپیمانانمان خواهیم داشت.

End of the French exceptionسارکوزی تاکید کرد، پیوستن فرانسه به ناتو به هیچ عنوان امنیت، استقلال و توان دفاعی پاریس را به مخاطره نخواهد انداخت و ما قدرت بازدارندگی هسته‌ای مستقل خود را حفظ خواهیم کرد.
 
رئیس جمهور فرانسه با اشاره به نقش کشورش در حل و فصل بحران بوجود آمده میان روسیه و گرجستان بر سر موضوع استقلال ابخازی و اوستیای جنوبی، بر ایفای نقش بیشتر پاریس در معادلات بین‌المللی تاکید و پیوستن مجدد فرانسه به ناتو را نیز در راستای همین سیاست اعلام کرد.

سارکوزی ادامه داد، با مقایسه بحران گرجستان و بوسنی می‌توان به وضوح تقاوت میان اروپای امروزی و اروپای چند سال پیش را مشاهده کرد و آن تفاوت این است که در آن زمان بحران بوسنی بوسیله آمریکا حل و فصل شد اما در این زمان این اروپا بود که اراده کرد و به بحران گرجستان را بصورت مسالمت‌آمیز پایان داد.
 
وی ضمن تاکید بر تقویت قوای نظامی ناتو، گفت: همپیمانان آمریکایی نیز به این موضوع واقفند که باید توان نظامی اروپا افزایش یابد و آنها (آمریکائی‌ها) به خوبی این را می‌دانند که داشتن همپیمان ضعیف به هیچ کاری نخواهد آمد.
 
سارکوزی در ادامه از تقویت قوای نظامی فرانسه در زمان ژاک شیراک رئیس جمهور پیشین فرانسه و نقش مثبت فرانسه در جنگ خلیج (فارس) تمجید کرد.
 
رئیس جمهور فرانسه ادامه داد، برای نخستین بار در تاریخ، فرانسه امروزه به هیچ صورت با تهدید نظامی مواجه نیست اما برخی تهدید‌ها مانند تهدیدهای تروریستی، حمله علیه سیستم‌های رایانه‌ای و حمله علیه سیستهای فضایی وجود دارد که زائیده جهانی سازی است که باید با این تهدیدها مقابله کرد.

همچنین سارکوزی در سخنان خود از اختصاص 377 میلیارد یورو تا سال 2011 به بخش دفاعی فرانسه خبر داد.
 
فرانسه یکی از بنیانگذاران ناتو در سال 1949 به شمار می‌رود که شارل دوگل رئیس جمهور وقت فرانسه در سال 1966 (چهل‌و‌سه سال پیش) به بهانه حفظ استقلال ملی این کشور، جدایی فرانسه را از فرماندهی نظامی ناتو اعلام کرد.

این در حالیست که با وجود جدایی فرانسه از ناتو، پاریس از سال 1995 با اعزام هزاران سرباز در سه عملیات نظامی بزرگ در بوسنی، کوزوو و افغانستان شرکت کرد.

کد خبر 77082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز