همشهری آنلاین: رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر ایتالیا موافقتنامه همکاری اتمی امضا کردند.

به نوشته ال موندو، این موافقتنامه راه را برای ایتالیا جهت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای هموار خواهد کرد.

موافقتنامه یاد شده در جریان اجلاس دو جانبه میان نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و سیلویو برلوسکنی نخست وزیر ایتالیا امضا شد. در این اجلاس وزرای امور خارجه، دفاع، اقتصاد، زیر ساخت‌ها، آموزش و پرورش و سیاست‌های اروپایی دو کشور نیز حضور داشتند. برمبنای این قرار داد دو شرکت برق ای دی اف و ای ان ال از فرانسه و ایتالیا جهت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با یکدیگر به همکاری خواهند پرداخت.

طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک که بعد از این اجلاس برگزارشد، نیکلا سارکوزی به ایتالیا پیشنهاد همکاری نامحدود در عرصه تکنولوژی هسته‌ای ارائه کرد. او گفت: این همکاری می‌تواند گستره وسیعی از تحقیقات تا تولید را در برگیرد.

برلوسکنی نیز گفت: با این گفته سارکوزی مبنی بر اینکه آینده اروپا به انرژی‌های فسیلی بستگی ندارد، بلکه انرژی‌های تجدید پذیر و انرژی هسته‌ای مبنای آینده اقتصاد اتحادیه اروپا را شکل می‌دهند، موافقم.

سارکوزی همچنین پیشنهاد ایجاد نیرو‌های مشترک ایتالیایی فرانسوی برای انجام عملیات در قالب نیرو‌های بین‌المللی در لبنان را ارائه کرد. برلوسکنی با پذیرش این پیشنهاد گفت: ایتالیا در لبنان کنار فرانسه ایستاده است.

دو طرف بویژه درباره مساله جنگ در افغانستان و آینده حضور نیرو‌های اتحادیه اروپا در این کشور نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

نخست وزیر ایتالیا به این مساله نیز اشاره کرد که غرب علاوه بر ایلات متحده آمریکا به روسیه نیز جهت تامین مواد اولیه خود نیازمند است.

کد خبر 75983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز