یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه لهستان که در دهه 80 میلادی در افغانستان گزارشگر جنگی بود، احتمال دارد دبیرکل جدید ناتو شود

هفته‌نامه نویه سوریشر سایتونگ آم زونتاگ (NZZ am Sonntag) گزارش داد، دوره پنج‌ساله دبیرکلی یاپ دو هوپ شفر (Jaap de Hoop Scheffer) بر ناتو، روز 31 ژوئیه خاتمه می‌یابد. جانشین او برای ریاست بر ناتو قرار است ابتدای آوریل تعیین شود. نامزدهای احتمالی به طور رسمی اظهار نظری نمی‌کنند، اما پشت درهای بسته بازار لابی‌ها داغ است.

محتمل‌ترین نامزدها، رادوسلاو سیکروسکی (Radoslav Sikorski)، وزیر امور خارجه لهستان، آندرس فوگ راسموسن (Anders Fogh Rasmussen)، نخست‌وزیر دانمارک و پیتر مک‌کی (Peter MacKay)، وزیر دفاع کانادا هستند. بخت اندکی هم برای آلکساندر وودرا (Aleksandr Vodra)، وزیر اروپایی چک، آنه گرته استورم اریشن (Anne-Grete Strom-Erichsen) و سولومان پاسی (Solomon Passy)، وزیر امور خارجه سابق بلغارستان وجود دارد.

با این حال ممکن است هیچ یک از افرادی که نام‌شان ذکر شد، در پایان به دبیرکلی ناتو برگزیده نشوند و یک نامزد جدید به شکل غیرمنتظره وارد رقابت شود.

برخی معتقدند سیکورسکی فردی است که در زمان مناسب در جایگاه مناسب قرار دارد. دومینیکا کاسیک، خبرنگار روزنامه لهستان «وپرست (Wprost)» در اتحادیه اروپا و ناتو می‌گوید: «بخت او کم نیست.» با سیکورسکی اولین بار خواهد بود که یک کشور شرق اروپایی به ریاست ناتو می‌رسد.

این پیمان دفاعی روز چهارم آوریل شصت سالگی خود را جشن می‌گیرد و این می‌تواند گامی نمادین باشد.

با این حال مخالفان سکورسکی از موضع‌گیری علنی او علیه روسیه گلایه دارند. آلمان و فرانسه که در تلاش برای روابطی خوب با مسکو هستند، امکان دارد با این نامزد مخالفت کنند. با این حال سیکورسکی کشورهای بیشتری را نسبت به مک‌کی کانادایی پشت سر خود دارد، زیرا بیشتر کشورهای ناتو عضو اتحادیه اروپا هم هستند. راسموسن هم بارها تلاش کرده سمت‌هایی را در اتحادیه اروپا به دست آورد که به این ترتیب شاید از عرصه رقابت با سکورسکی در ناتو کنار برود.

کد خبر 75351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز