یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین‌: وزیران دارایی گروه 20 قول داده‌اند برای خارج کردن اقتصاد از رکود دست به "تلاشی پایدار" بزنند

به گزارش بی‌بی‌سی، آنها پس از گفتگوهای خود در روز شنبه در بریتانیا در بیانیه مشترکی گفتند که نسبت به تلاشی پایدار که برای بازگرداندن روند رشد به اقتصاد جهان ضروری است متعهدند.

به علاوه وزیران دارایی این گروه که از جمله برای تهیه مقدمات اجلاس سران گروه 20 در جنوب انگلستان تشکیل جلسه داده بودند با افزایش قابل توجه بودجه صندوق بین‌المللی پول توافق کردند.

این گفتگوها در خلال گزارش‌هایی از وجود شکاف در مورد بهترین راه پیش رو انجام می‌شد.

استفنی فلاندرز ادیتور اخبار اقتصادی بی بی سی می‌گوید که علیرغم توافقات کلی، اختلافات باقی است.

موافقتنامه کلی به دست آمده زمینه را برای تعهدات ملموس تر در نشست سران این گروه در ماه آینده در لندن فراهم می کند.

اقدام قاطعانه

آلیستر دارلینگ وزیر دارایی بریتانیا پس از این نشست در هورشام، در وست ساسکس، گفت که گروه 20 تشخیص می‌دهد که یک "حالت اضطراری" اقتصاد جهان را احاطه کرده است.

وی گفت: "ما قدم‌های قاطعانه و جامعی برای تقویت تقاضا و اشتغال برداشته ایم. ما آماده ایم هر اقدامی که لازم است انجام دهیم."

موافقتنامه کلی شامل تعهد برای مقابله با کلیه اشکال حمایتگرایی (از محصولات داخلی در برابر محصولات خارجی) و احیای فرآیند وامدهی بانکی است.

وزرای دارایی همچنین قول دادند بسته محرک های اقتصادی را پیگیری کنند، نرخ بهره را پایین نگاه دارند و بودجه صندوق بین المللی پول را افزایش دهند.

خبرنگار بی بی سی می‌گوید دو توافق مهم در این نشست افزایش بودجه صندوق بین المللی پول و تعهد برای مقاومت در برابر حمایتگرایی بود.

اجماع

درحالی که وزرای دارایی آمریکا و بریتانیا در این تقاضا پیشگام بوده اند که مخارج عمومی (برای نمونه افزایش بودجه آموزش یا عمران) در بسته محرک های اقتصادی برای کمک به رشد اقتصاد افزایش یابد، برخی از همتایان اروپایی آنها خواستار احتیاط شده اند.

این گروه تحت رهبری پی یر استاینبراک وزیر دارایی آلمان نگران مبالغ هنگفتی هستند که بر بدهی دولتها افزوده می‌شود و گفته‌اند که پیش از افزایش مخارج باید دید آیا بسته محرک‌های کنونی به تدریج موثر خواهد افتاد یا نه.

در این نشست هم آقای دارلینگ و هم تیموتی گایتنر وزیر خزانه داری آمریکا بحث اختلافات در این گفتگوها را کمرنگ جلوه دادند.

US Treasury Secretary Timothy Geithner

آقای دارلینگ گفت که "پیشرفت قابل توجهی به دست آمده و اجماع زیادی حاصل شده است."

آقای گایتنر نیز گفت که "در مورد نیاز به اقدامی جسورانه برای بازگرداندن اقتصاد جهان به مرحله رشد اجماع خیلی گسترده ای وجود دارد."

با این حال آقای استاینبراک بار دیگر اشاره کرد که آلمان نگران هزینه‌های تحمیل شده بر آیندگان در بسته محرک های اقتصادی تازه است.

وی گفت: "بدهی دولتی بار سنگینی برای فرزندان و نوادگان ما خواهد بود و باید یک استراتژی خروج داشته باشیم."

کد خبر 77254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز