همشهری آنلاین: سران 20 کشور دارای اقتصاد توسعه یافته به منظور تلاش برای حل بحران مالی جهان در واشنگتن پایتخت آمریکا گرد هم آمدند.

به گزارش بی بی سی، مقامات برگزار کننده این اجلاس اعلام کرده‌اند که محور این نشست که از روز جمعه 14 نوامبر(به وقت آمریکا) آغاز شد، نحوه برخورد با بحران مالی جهان و تلاش برای تدوین اصلاحات بلند مدت برای جلوگیری از رکود بلند مدت جهانی خواهد بود.

اما به دلیل عدم حضور باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا در این اجلاس انتظار پیشرفت کمی در زمینه توافقات بر سر تدوین اصلاحات می‌رود. بسیاری معتقدند دیدگاه‌های اقتصادی اوباما که از 20 ماه ژانویه ریاست جمهوری آمریکا را عهده دار خواهد شد، به شدت بر تصمیم‌ گیری‌های اقتصادی در سطح جهان تاثیر گذار خواهد بود.

از سوی دیگر و در آستانه برگزاری این اجلاس،  گزارش‌های خبری حکایت از آن دارند که اختلافاتی میان اروپا و آمریکا بر سر تدوین اصلاحات مالی در جهان بروز پیدا کرده استف در حالی که اروپایی‌ها معتقد به تدوین یک برنامه اصلاحی هستند که حاوی مقررات سختگیرانه‌ای باشد، آمریکایی‌ها خواستار تدوین یک برنامه اصلاحی متعادل تری هستند.

پیش از برگزاری این نشست، در روز جمعه جرج بوش رئیس جمهوری کنونی آمریکا میزبان یک میهمانی شام کاری بود، پس از این میهمانی از روز شنبه 15 نوامبر طبق برنامه این نشست گفت وگو‌های رسمی آغاز می‌شود.

جرج بوش در میهمانی خطاب به سران کشورهای قدرتمند اقتصادی جهان گفت: هیچ راه‌کار سریعی برای از بین بردن بحران کنونی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این بحران یک شبه به وجود نیامده و نمی‌توان یک شبه نیز آن را از بین برد.
وی پنج هدف را برای این نشست پیشنهاد کرد و از سران کشورهای شرکت کننده در نشست نیز خواست تا تمرکز خود را بر این اهداف متوجه کنند.

به زعم بوش این تشست با هدف یافتن دلایل ایجاد بحران جهانی، بازبینی تاثیرات اقدامات به عمل آمده تا کنون و تعیین اصول و قوانین لازم برای اصلاح سیستم قانونی بازارهای مالی، برگزار می‌شود.

بنا بر گزارش ایسنا، استیو شریج از کارشناسان مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن دی سی، دستور کار هیات‌های شرکت کننده در اجلاس گروه 20 را این گونه بیان کرده است: آنها سه موضوع را بررسی خواهند کرد. آن‌ها اول منشا بحران کنونی را بررسی خواهند کرد. مورد دوم بررسی تدابیر اتخاذ شده مانند نقدینگی تزریق شده به بازارهای جهانی است. سومین و مهمترین موضوع بحث درباره اقدام‌های پیش رو است.

وی که از مسئولان سابق اقتصادی دولت جرج بوش است، تصمیم‌گیری‌های گروه 20 در اجلاس واشنگتن را بیشتر مربوط به چهار موضوع اصلی می‌داند: شفاف سازی بازارهای مالی. گسترش نظارت بر عملکرد بازار. گسترش انضباط بازارها و مقابله با تقلب در بازار و در نهایت تسهیل همکاری‌های بین‌المللی.

یکی دیگر از موضوع‌های مورد بحث در اجلاس واشنگتن، تقویت جایگاه نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول و سازمان جهانی تجارت در مبادلات بین‌المللی است.
پایان دوران ریاست جمهوری جرج بوش و اختلاف میان اعضای گروه 20 نیز از چالش‌های عمده نشست این گروه در واشنگتن است.

در حالی که بوش کمتر از 70 روز دیگر کاخ سفید را ترک می‌کند، تعهدات آمریکا در نشست واشنگتن برای خیلی از شرکت کنندگان در این اجلاس اطمینان بخش نیست.
باید دید تصمیمات این نشست چه تعهداتی را برای دولت اوباما در بر خواهد داشت و آن‌ها چگونه به این تصمیمات واکنش نشان خواهند داد. در حالی که اوباما، مقدمات انتقال قدرت را فراهم می‌کند، بعضی کارشناسان از این صحبت می‌کنند که ممکن است گروه 20 در حدود 100 روز دیگر دوباره جلسه داشته باشد تا مصوبات خود را با شرایط جدید وفق دهد.

مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه دولت بیل کلینتون  و جیم لیچ از اعضای جمهوری خواه سابق مجلس نمایندگان آمریکا  قرار است در حاشیه نشست واشنگتن به نمایندگی از باراک اوباما با رهبران اعضای گروه 20 دیدار کنند.

مشاوران اوباما می‌گویند که او در حاشیه نشست واشنگتن با رهبران گروه 20 دیدار نخواهد کرد، زیرا آمریکا تنها یک رییس جمهوری دارد و آن هم در حال حاضر جورج بوش است.
اختلاف کشورهای اروپایی با یکدیگر و آمریکا از دیگر چالش‌های پیش روی اجلاس اضطراری گروه 20 در واشنگتن است. مهم‌ترین مورد اختلاف، نحوه نظارت بر بازار و اصلاح قوانین نظارتی است.

از سوی دیگر بعضی از کشورها مانند فرانسه خواستار پررنگ‌تر شدن نقش سایر ارزها به جای دلار در معاملات بین‌المللی هستند.

کشورهایی مانند هند، برزیل، روسیه و چین هم پس از دیداری که هفته گذشته داشتند، خواستار پایان یافتن سلطه گروه هفت کشور صنعتی بر تصمیم‌گیری‌های مربوط به اقتصاد جهانی و تقویت موضع کشورهای در حال توسعه شدند.

کارشناسان با مهم دانستن گردهم آمدن رهبران گروه 20 در شرایط کنونی برای اطمینان بخشی به بازارهای جهانی، این اجلاس را زمینه ساز نشست بعدی این گروه می‌دانند. اجلاس بعدی قرار است در سه ماهه نخست سال آینده، یعنی ماه‌های نخست ریاست جمهوری باراک اوباما برگزار شود.

کد خبر 68376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز