همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: فصل تازه‌ای در مناسبات دو جانبه ایران و برزیل آغاز شده است

 که برگرفته از اراده سیاسی قوی طرفین برای برداشتن گام‌های بلندتر و بهتر در راستای روابط همه جانبه است. به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، منوچهر متکی که برای انجام دیداری دو روزه از برزیل در برازیلیا پایتخت این کشور به سر می‌برد، این مطلب را عصر چهارشنبه 5 فروردین به وقت محلی و در جریان دیدار با «نلسون لوبان» وزیر انرژی برزیل مطرح کرد.

متکی با تاکید بر ضروت تعمیق وگسترش روابط و همکاری‌های میان تهران و برازیلیا،       حوزه‌های تحقیقات کشاورزی، تولید علم و فناوری، برق و نفت و گاز را از جمله مواردی عنوان کرد که می‌تواند درگسترش همکاری‌ها با اولویت پیگیری شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: درحوزه انرژی باید نقشه راه تدوین کنیم و این رویکرد می‌تواند ما را در شناسایی ظرفیت‌های دو کشور برای کار مشترک در حوزه پتروشیمی، پالایشگاه وتولید برق آماده‌تر نماید.

نلسون لوبان وزیر انرژی برزیل نیز در این دیدار گفت: ایران کشور دوست ما است که عمیقا علاقمند گسترش روابط با آن هستیم.

وی افزود: برزیل وایران رقیب یکدیگر نیستند بلکه با توجه به ظرفیت‌ها و تجربیات ارزشمندی که دارند، مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند لذا ما می‌توانیم در همه حوزه‌ها به ویژه انرژی همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وزیر انرژی برزیل از همکاری شرکت‌های برزیلی با شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌های مشترک استقبال کرد.

گفتنی است منوچهر متکی که از روز دوشنبه گذشته سفر دوره‌ای خود را به آفریقا و منطقه آمریکای لاتین آغاز کرده است، برای انجام دیداری دو روزه از برزیل بامداد روز چهارشنبه5 فروردین به وقت محلی وارد برازیلیا پایتخت این کشور شد.

وی پیش از سفر به برزیل، از دو کشور آفریقایی مالی و موریتانی نیز دیدن کرد و با روسای جمهوری، روسای پارلمان و وزیران امور خارجه این دو کشور دیدار و گفت و گو کرد.

در ادامه این سفر دوره، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پنج‌شنبه شب برزیل را به مقصد کاراکاس پایتخت ونزوئلا ترک خواهد کرد.

کد خبر 77711

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز